Vítejte na ZDRAV.cz
  Hledat

Rozšířené hledání

  Menu
· Všechna témata
· Archiv
· Statistiky
  Přihlášení
Uživatelské jméno

Heslo

Registrací získáte možnost přispívat, diskutovat, měnit vzhled...
  Uživatelské menu

  Bezcigaret.cz
Do nového dne
uh, uh, uh
s cigaretou
  Redakce
· Reklama
· Redakce
· Prohlášení
  Archiv html
· Adresář firem
· Zákony a vyhlášky
· Marketing pro zdraví
  Zdrav.cz

Přidat zdrav.cz
do Oblíbených položek

Ikona na Vaše stránky
www.zdrav.cz

Zdrav.cz
jako Výchozí stránka

Pátek, 16.Červen 2000 Články 

Evropská komise přináší nové návrhy pro analýzu a boj proti nemocem v Evropě. Evropská komise navrhla novou strategii EU týkající se veřejného zdraví. Jádrem nové strategie je motivační program s navrhovaným rozpočtem 300 milionů euro během 6 let, se třemi směry vývoje.

Evropská komise navrhla novou strategii EU týkající se veřejného zdraví. Jádrem nové strategie je motivační program s navrhovaným rozpočtem 300 milionů euro během 6 let, se třemi směry vývoje.
První směr si klade za cíl zavedení komplexního systému dat o určujících determinantech zdraví v EU včetně mechanismů pro vyhodnocování těchto dat.
Druhý se zaměří na zajištění toho, že Společenství dokáže omezit ohrožení zdraví, na které jednotlivé státy samy nestačí.
Třetí směr zavede strategie nejúčinnější politiky boje proti nemocem a na podporu zdraví. Nová strategie naznačuje i legislativní iniciativy, které by měly být ve vztahu k veřejnému zdraví zvažovány jako spadající do přímé kompetence Společenství. Konečně znovu zdůrazňuje, že vysoká úroveň ochrany zdraví bude zajišťována ve všech iniciativách a politických rozhodnutích Společenství.
"Potenciál pro zlepšení zdraví za pomoci působení obce/komunity je využíván velmi nedostatečně," prohlásil David Byrne, komisař pro zdravotnictví a ochranu spotřebitelů. Když představoval novou strategii. V současné době provozují členské státy své zdravotnické systémy ve vzájemné izolaci. Úsilí o poznání silných a slabých stránek jednotlivých systémů prostřednictvím zlepšené spolupráce je teprve v začátcích. Je to promarněná příležitost, když si uvědomíme, že konstruktivní srovnávání na stejné úrovni by mohlo vést ke zvýšení výkonnosti zdravotnických systémů a k jejich lepšímu vyrovnávání se s výzvami, jakou představuje např. stárnutí obyvatelstva.
Byrne řekl, že prvním krokem při překonávání této slabiny by měl být velice komplexní systém údajů, který by umožnil kritický pohled na jednotlivé zdravotnické systémy v kontextu Společenství. Občané v každém členském státě by měli mít přístup k široké škále informací o tom, co všechno ovlivňuje jejich zdraví a jak veřejné zdravotnické systémy uspokojují jejich potřeby. Např. jaké jsou indikátory zdravotního stavu, sociální a demografické předpoklady, náklady na péči, standardy,jak funguje kontrola správné praxe, jak dlouho pacienti čekají na určité výkony, kolik tyto výkony stojí, a jak jsou účinné při léčbě nemocí. Toho lze nejlépe dosáhnout prostřednictvím mechanismů Společenství umožňujících kritické srovnání systémů jednotlivých členských států. Lidé by měli vědět, jak jejich systémy fungují a jaké jsou jejich silné a slabé stránky. To umožní co nejlepší využívání vzácných zdrojů a zajistí zabezpečení nejvyššího veřejného zájmu - vysokou úroveň lidského zdraví. V komentáři k tomuto aspektu nové strategie pan Byrne uvedl, že "komise nemá v úmyslu řídit zdravotnické systémy členských států. Naopak chceme pomoci vnést světlo a průhlednost do systémů veřejného zdravotnictví ".
Protože prioritou EU je občan a jeho zdraví, budou se v důsledku zvolené strategie zdravotní služby měnit podle poptávky k užitku občanů. Reprezentace občanů musí být vtaženy do rozhodovacího procesu, který probíhá na základě validních informací. Nikdo proto nesmí bránit šíření objektivních informací, naopak nesmí být poskytovány informace tendenční. Kvalita péče a kvalita zdravotního pojištění musí být předmětem sledování příslušných agentur. Místem konzultací zdravotní politiky Společenství se stane Evropské zdravotní fórum jako iniciativní orgán složený z reprezentativních zástupců stran zainteresovaných na formulování priorit zemí EU. Bezpochyby k nim bude patřit zástupci zaměstnanců reprezentovaní Evropskou konfederací veřejných služeb.
Nová strategie se také velice soustředí na zdraví ohrožující faktory, které plynou z rostoucí integrace jak na úrovni EU, tak i na úrovni celosvětové. "Je nebezpečné předstírat, že jakýkoliv členský stát může chránit zdraví svých občanů svým vlastním úsilím.Určité hrozby a rizika, především nakažlivé choroby, neznají hranice," řekl pan Byrne. Další rizika, jako třeba mikroby odolné vůči lékům, mohou být řešena jedině v mezinárodní spolupráci. Nová strategie obsahuje návrhy na posílení existujících mechanizmů pro včasné rozpoznání, monitorování a kontrolu takových rizik. Navrhuje také důležité legislativní iniciativy v oblastech jako je bezpečnost krve a krevních produktů.
Nová strategie obsahuje také návrhy zaměřené na koordinaci národního úsilí v oblasti propagace zdraví a prevence nemocí. "Pětina obyvatel Evropy umírá předčasně, před dovršením 65 let věku, a to často na nemoci, kterým lze předcházet " konstatoval pan Byrne. "Jestliže se nám podaří snížit počet těchto předčasných úmrtí např. prostřednictvím efektivních strategií pro prevenci kouření a včasného rozpoznání rakoviny, mohli bychom výrazně zlepšit úroveň zdraví evropských občanů." Strategie se zaměřuje na srovnávání zkušeností členských států v oblasti propagace zdraví a prevence chorob a na vyzvednutí nejefektivnějších modelů hodných následování.
Konečně strategie objasňuje, jak je pro všechny instituce Společenství důležité zabezpečit otázkám zdraví prioritní postavení. Když to komentoval, řekl pan Byrne, že žádná jednotlivá instituce se nemůže dovolávat vlastnictví veřejného zdraví na úrovni Společenství. "Za to zodpovídají všechny instituce, jak je zcela jasně uvedeno ve smlouvě ", řekl pan Byrne a dodal, že "každý musí přijmout svou úlohu a prokázat svou odhodlanost činy a nikoliv jen slovy ".
"Musíme své úsilí zaměřit tam, kde může mít největší efekt. Tento program nevybuduje nemocnice ani nebude financovat zkrácení čekacích dob. Bude naopak zaměřen na poskytnutí smysluplného přispění Společenství k vlastnímu obrovskému úsilí a výdajům členských států zaměřeným na ochranu zdraví svých občanů. Nejlépe toho lze dosáhnout podporou otevřené a průhledné spolupráce při zjišťování toho, kde a jak členské státy efektivně řeší své zdravotnické problémy. Společenství musí na druhé straně zajistit, aby rostoucí integrace na mezinárodní úrovni nebo na úrovni EU byla doprovázena zvýšeným úsilím při řešení vyššího zdravotního rizika plynoucího z této integrace."
Nová strategie zdraví bude v příštích měsících a v roce 2001 projednávána Evropským parlamentem a Radou při nových pravomocech ve spolurozhodování o veřejném zdraví. Až do přijetí a zavedení nového programu se navrhuje pokračovat ve stávajících projektech v osmi oblastech zaměřených např. na rakovinu, AIDS, drogovou prevenci a propagaci zdraví.
Na základě materiálu Evropské komise autorů Beate Gminder, Johan Reyniers a Catherine Bunyan zpracoval Jiří Schlanger (OSZSP ČR).


- Vytisknout stránku -

  Související odkazy
 Více z Tématu - Články