Vítejte na ZDRAV.cz
  Hledat

Rozšířené hledání

  Menu
· Všechna témata
· Archiv
· Statistiky
  Přihlášení
Uživatelské jméno

Heslo

Registrací získáte možnost přispívat, diskutovat, měnit vzhled...
  Uživatelské menu

  Bezcigaret.cz
Do nového dne
uh, uh, uh
s cigaretou
  Redakce
· Reklama
· Redakce
· Prohlášení
  Archiv html
· Adresář firem
· Zákony a vyhlášky
· Marketing pro zdraví
  Zdrav.cz

Přidat zdrav.cz
do Oblíbených položek

Ikona na Vaše stránky
www.zdrav.cz

Zdrav.cz
jako Výchozí stránka

Čtvrtek, 04.Květen 2000 Články 



Téměř v předvečer sta dnů hájení, vystoupil před poslanci zdravotního výboru ministr Fišer aby referoval o aktuální situaci ve svém resortu.
Ministr informoval přítomné o probíhajícím jednání s poskytovateli zdravotní péče a o programu postupného přechodu na úhradu za DRG (Diagnosis Related Group). Podmínkou pro zavedení tohoto způsobu úhrady lůžkové péče je vytvoření dobrého informačního systému.
Zdravotníkům ministr slíbil, že jakési zvýšení platů mohou očekávat, ovšem ne v takové míře jak to požadují odbory. Konstatoval, že finanční situace jednotlivých nemocnic je velice rozdílná.
V řízení nemocnic se podle Fišera budou více uplatňovat dozorčí rady, kterým se dostane větších pravomocí. Změna kompetencí dozorčích rad povede ke zvýšení jejich vlivu na chod lůžkových zdravotnických zařízení. Stanoviska dozorčích rad budou pro ministerstvo podkladem k rozhodování. Změní se také složení dozorčích rad. Nejméně 1/3 budou tvořit zaměstnanci, bude zde přítomen zástupce zřizovatele a větší vliv získají i zástupci pacientů.
Základním dokumentem současné zdravotní politiky je Akční plán zdraví a životního prostředí ČR, který byl schválen vládou usnesením č. 810, dne 9.12.1998. Tento dokument úzce souvisí se Státní politikou životního prostředí a Národním programu zdraví. K realizaci tohoto plánu byla ustavena Rada pro zdraví a životní prostředí, kde jsou zástupci jednotlivých resortů. Podle názoru jednotlivých resortů pracuje rada velmi dobře, uvedl ministr.
Velký důraz klade ministerstvo na hodnocení zdravotních rizik a rozvoj metod, které tato rizika hodnotí. Je to jeden z hlavních cílů zdravotní politiky ministerstva. V současné době je nutno pro tuto činnost vytvořit rámec, který umožní metody využít na úrovni hygienických služeb.
Pro zlepšení prevence na úseku infekčních nemocí je připraven návrh vyhlášky o očkování proti infekčním nemocem. Návrh zohledňuje doporučení WHO na plošné očkování proti virové hepatitidě B (žloutenka) a invazivním onemocněním vyvolaným hemofilem influenzae B (chřipka). Zavedení těchto opatření ovšem vyžaduje posílení částky určené na očkování ze státního rozpočtu o 274 mil. Kč pro rok 2001.
Připraven je návrh vyhlášky o opatřeních proti přenosným nemocem, která odpovídá kriteriím WHO a je v souladu s přístupem EU v dané oblasti..
Do konečné fáze se dostává příprava certifikace vymýcení dětské obrny v ČR a ve stadiu přípravy je úkol vymýcení spalniček do roku 2007. Oba úkoly jsou stanoveny pro evropský region WHO.
Národní program prevence AIDS trpí neustálým snižováním prostředků ze státního rozpočtu (1996 -77,5 mil Kč 1998 - 35 mil. Kč a rok 2000 - 24 mil Kč).
Vládní návrh zákona o ochraně veřejného zdraví byl projednán sněmovnou v prvním čtení. Výbor pro sociální politiku a zdravotnictví schválil doplňovací návrh a zákon půjde do druhého čtení v parlamentu. Prováděcí vyhlášky probíhají vnitřním připomínkovým řízení, k většině probíhá vnější připomínkové řízení.
V části věnované úseku zdravotní péče konstatoval ministr, že se MZ ČR zaměřuje především na její všeobecnou dostupnost, kvalitu a bezplatnost. Tedy zásady zakotvené v zákoně o veřejném zdravotním pojištění. Žádné omezení pro starší občany nebo občany s nízkými příjmy se nechystalo ani nechystá, jako už mnohokrát potvrdil ministr.
V roce 2000 byla v rozpočtu MZ ČR zrušena kapitola neinvestiční výdaje na zdravotnické programy bez vytvoření opatření zajišťující jejich financování a realizaci.
Nepodařilo se prosadit komplexní nadresortní přístup k preventivním opatřením ani motivovat zdravotnické pracovníky aby přijali aktivní preventivní péči jako součást svých každodenních povinností - zejména v činnosti soukromých praktických lékařů.
Vyhláška č.56, 97 sb., kterou se stanoví obsah a časové rozmezí preventivních prohlídek je v současné době novelizována tak aby byl kladen větší důraz na nádorová onemocnění, kardiovaskulární onemocnění a diabetes. Vyhláška je připravena pro vnitřní připomínkové řízení a její legislativní proces se nevážena ostatní prováděcí vyhlášky k zákonu o zdravotní péči.
Základem pro tvorbu hierarchizované sítě lůžkových zařízení jsou výsledky výběrových řízení na poskytování zdravotní péče podle zákona 48/97 Sb. Výběrová zařízení, která byla zahájena v listopadu 97 nebyla dosud pro všechna zařízení lůžková zařízení dokončena (například odborné léčebné ústavy, lázeňská zařízení).
Realizace výsledků výběrových řízení byla v roce 1998 podrobně rozpracována. Z tohoto materiálu jasně vyplývá, která zařízení a které medicínské obory byly na základě výběrových řízení doporučeny k zařazení do sítě. Začátek realizace byl na základě žádost ministra Davida zdravotními pojišťovnami posunut na polovinu roku 1999. Síť lůžkových zdravotnických zařízení není možno vytvořit bez jasné představy zdravotních pojišťoven o další existenci jednotlivých zdravotnických zařízení.
VZP přistoupila od 1.7.1999 k postupné realizaci výsledků výběrových řízení. Nákladná péče byla soustředěna na základě výsledků výběrových řízení do několika center, kde jsou nejlepší podmínky s cílem koncentrovat účelně prostředky.
Účelné rozmisťování a využívání nákladné zdravotnické techniky je posuzováno komisí MZ ČR. Bude vytvořena síť přístrojů vybrané zdravotnické techniky.
Praktičtí lékaři ve většině ordinací přešli na agregovanou platbu.
Počet agentur domácí péče stále roste.
Koncepční rozvoj jednotlivých medicínských oborů zajišťují hlavní odborníci ve spolupráci s příslušnými odbornými společnostmi.
Zajištění kvality a standardů technického a personálního vybavení je určeno vyhláškou 49/93 Sb, je v současné době novelizována tak aby vyhláška obsahovala věcné a personální požadavky na vybavení jednotlivých zdravotnických pracovišť.


- Vytisknout stránku -

  Související odkazy
 Více z Tématu - Články