Registrací získáte možnost přispívat, diskutovat, měnit vzhled... |
|
|
Výpočet ministerstva je chybný
|
uvedl při jednání (19.3.2002) o zvyšování platů zaměstnancům ve zdravotnictví na ministerstvu zdravotnictví Jiří Schlanger, předseda zdravotnických odborů. Podle odborového svazu dopad letošního rozhodnutí vlády o zvýšení tarifů o 11 % a zvýšeného tarifu zdravotníkům o 7 % neznamená zvýšení platu zdravotnických pracovníků od března o 11+7 (18) %, ale ve skutečnosti o cca 23 %! Schlanger připomněl, že po celou dobu platového vyjednávání na chyby ve výpočtu upozorňoval. OSZSP zastává názor, že v nemocnicích není dostatek peněz na nařízené zvýšení platů ...
Schlanger jednal s ministrem zdravotnictví a jeho náměstky Finanční situace nemocnic a realizace slíbeného zvýšení platových tarifů zaměstnanců ve zdravotnictví byly tématem jednání, na němž se ráno v úterý 19. března na Ministerstvu zdravotnictví sešel předseda Odborového svazu zdravotnictví a sociální péče ČR Jiří Schlanger s ministrem zdravotnictví Bohumilem Fišerem a jeho náměstky Michalem Pohankou a Antonínem Hlaváčkem. Schlanger upozornil na to, že v nemocnicích v souvislosti se zvyšováním tarifů dochází ke snižování mimotarifní složky platu - osobních příplatků - se zdůvodněním, že na zvýšení platů nejsou finanční prostředky. Zdůraznil, že tento postup je pro odborový svaz nepřijatelný a není v souladu ani se zákonem, ani záměrem vlády při rozhodnutí o zvýšení platů. Ředitelé nemocnic ovšem argumentují, že na zvýšení platů nemají prostředky a že informace ministerstva o finanční situaci v resortu neodpovídá realitě (situací se 13. 3. v Jihlavě zabývalo jednání Asociace českých a moravských nemocnic,viz www.acmn.cz). Schlanger připomněl, že po celou dobu platového vyjednávání odborový svaz upozorňoval, že výpočet ministerstva považuje za chybný, že schválené zvýšení tarifů v terénu vyžaduje daleko větší finanční částku, než ministerstvo tvrdí. Rozdíl vznikl mimo jiné tím, že ministerstvo počítá pouze se zvýšenými tarify, ne s tím, že tarify ovlivňují i další složky platu, které se proto také zvýší. Nebere v úvahu ani skutečnost, že tato částka se navíc zvětšuje v jednotlivých čtvrtletích. Podle odborového svazu, který to bere při propočtu v úvahu, dopad letošního rozhodnutí vlády o zvýšení tarifů o 11 % a zvýšeného tarifu zdravotníkům o 7 % neznamená zvýšení platu zdravotnických pracovníků od března o 11+7 (18) %, ale ve skutečnosti o cca 23 %! Proto je odborový svaz přesvědčen, že ministerstvem deklarovaný potřebný objem prostředků na navýšení platů (2,6 miliardy) neodpovídá skutečné potřebě finančních prostředků. Náměstek Hlaváček však na svých propočtech trvá a trvá i na tvrzení, že v resortu je dost prostředků na to, aby se platy ve zdravotnictví zvýšily, jak bylo stanoveno. Schlanger se na představitele ministerstva rovněž (již po několikáté) obrátil s otázkou, zda potřebný objem prostředků na zvýšení platů v nemocnicích odpovídá zdravotně pojistným plánům, resp. možnostem plynoucím z vyhlášky o úhradách zdravotní péče na 1. pololetí 2002 a zda není třeba v něčem měnit tuto vyhlášku, případně některá její kritéria. Schlanger vyjádřil obavy, že zhoršené hospodaření nemocnic (zejména regionálních a místních nemocnic sdružených v AČMN) v minulém roce bude letos mít při rostoucích nákladech za následek další snížení objemu provedených výkonů a tím i vykázaného a zaplaceného objemu péče, tedy snížení příjmů od zdravotních pojišťoven. Ministerstvo slíbilo, že odborovému svazu poskytne podklady ke svým výpočtům (chyběly již na odvětvovém jednání 28. ledna a přesto, že byly již tehdy slíbeny, svaz je neobdržel), aby OS mohl porovnat metodiku. Náměstek Pohanka má koordinovat diskusi k objektivizaci podkladů pro vydání vyhlášky o úhradách zdravotní péče na 2. pololetí 2002. Účastníkem této diskuse má být také odborový svaz. (Text zápisu z jednání - tak jak byl redakci předán OSZSP)
- -
|
|
|
|