Vítejte na ZDRAV.cz
  Hledat

Rozšířené hledání

  Menu
· Všechna témata
· Archiv
· Statistiky
  Přihlášení
Uživatelské jméno

Heslo

Registrací získáte možnost přispívat, diskutovat, měnit vzhled...
  Uživatelské menu

  Bezcigaret.cz
Do nového dne
uh, uh, uh
s cigaretou
  Redakce
· Reklama
· Redakce
· Prohlášení
  Archiv html
· Adresář firem
· Zákony a vyhlášky
· Marketing pro zdraví
  Zdrav.cz

Přidat zdrav.cz
do Oblíbených položek

Ikona na Vaše stránky
www.zdrav.cz

Zdrav.cz
jako Výchozí stránka

Neděle, 23.Leden 2000 Články 

Poskytnout osobní informace vždy přináší nějaká rizika a jejich velikost záleží také na pravidlech hry, to jest na zákonech a předpisech. Například, nebezpečnost sdělení názoru telefonem lze trochu zmenšit zákazem použít záznam hovoru jako důkaz při soudním jednání. A podobně v případě informací ve zdravotnictví lze stanovit, že lékařské záznamy smí být použity pouze ve prospěch pacienta. To riziko, které zbude, musí být vyváženo a převýšeno výhodami, které přístupnost informací přinese. Obecně tyto výhody mohou přímo zlepšovat zdravotní péči o pacienta, kterého se informace týkají, ale mohou mu také pomáhat nepřímo tím, že umožní lepší fungování řídicích a kontrolních funkcí celého systému a tím přispějí k celkovému zlepšování zdravotní péče.

Jde tedy o to, aby k informacím o pacientovi měli přístup ti, kteří je mohou použít k jeho prospěchu a zároveň, aby hrozil postih těm, kteří by těchto informací zneužili. To je základní úkol pro legislativce. Úroveň a rychlost realizace úprav bude záviset na finančních a technických prostředcích, které budou k dispozici. Vzájemná informovanost lékařů, kteří pečují o téhož pacienta, v průměru není uspokojivá a dala by se zlepšit brzo. Trochu vzdálenějším cílem by mělo být, aby každý lékař měl možnost v případě potřeby ihned získat z centrálního registru údaje o libovolném občanovi, kterému má poskytnout naléhavou pomoc.
Informace o pacientovi se nemusí týkat jen jeho zdravotního stavu a průběhu léčení. Důležité jsou také administrativní údaje. Samozřejmostí by měla být registrace a evidence ve všech případech, kdy je občanovi poskytnuta zdravotní péče hrazená ze zdravotního pojištění. Jen tak bude možné zkontrolovat nejen, zda bylo s pacientem zacházeno z lékařského pohledu správně, zda také pacient dodržel pravidla a zda pojišťovna poskytla alespoň to, co se poskytnout musí a nebylo hrazeno, co se hradit nesmí. Výsledkem bude větší správnost a hospodárnost zdravotní péče. Proti s tím spojenému prospěchu pro pacienty se rizika spojená s uvolněním informací jeví jako malá.
Na doplnění upozorňuji, že výše zmiňovaná důsledná registrace není žádným zásahem do lidských práv, protože není pro každého občana povinná, je předpokládána jen jako závazná podmínka pro získání úhrady ze zdravotního pojištění. V tomto smyslu ovšem musí být stanovena zákonem, protože podle Ústavy ČR, § 31 LZPS, podmínky provádění povinného zdravotního pojištění stanoví zákon.
Přední místo mezi těmi, kdo by měli být informováni, zaujímají pacienti sami. Umožnění jejich aktivnější úlohy v systému zdravotní péče ostatně doporučují významné mezinárodní dokumenty, například Lublaňská charta. Bez volného přístupu k informacím obsaženým ve zdravotnické dokumentaci se těžko mohou na správě svého zdraví podílet. Po pacientovi se nesmí chtít a ani on nesmí chtít, aby rozhodoval za lékaře, informace však potřebuje, aby mohl práci zdravotníků sledovat a účinně spolupracovat a aby mohl své konání přizpůsobit perspektivám svého zdravotního stavu.
Ing. Josef Mrázek, CSc.,
místopředseda Svazu pacientů ČR


- Vytisknout stránku -

  Související odkazy
 Více z Tématu - Články