Vítejte na ZDRAV.cz
  Hledat

Rozšířené hledání

  Menu
· Všechna témata
· Archiv
· Statistiky
  Přihlášení
Uživatelské jméno

Heslo

Registrací získáte možnost přispívat, diskutovat, měnit vzhled...
  Uživatelské menu

  Bezcigaret.cz
Do nového dne
uh, uh, uh
s cigaretou
  Redakce
· Reklama
· Redakce
· Prohlášení
  Archiv html
· Adresář firem
· Zákony a vyhlášky
· Marketing pro zdraví
  Zdrav.cz

Přidat zdrav.cz
do Oblíbených položek

Ikona na Vaše stránky
www.zdrav.cz

Zdrav.cz
jako Výchozí stránka

Neděle, 14.Květen 2000 WHO 

Předmluva

Členské státy WHO v Evropském regionu - 51 zemí s 870 miliony obyvateli žijícími na území od Grónska na severu až ke středozemí na jihu a ke břehům Tichého oceánu omývajícího Ruskou federaci na východě - udělaly značný pokrok v oblasti zdraví. Od roku 1980, přes všechny vzájemné rozdíly, prosazují společný politický rámec rozvoje zdraví. Tato politika, založená na pečlivé analyse zdravotních problému lidí Evropského regionu, určuje cíle pro jejich zlepšení a navrhuje strategie, které mohou státy, organizace i občanské společnosti využívat k uplatnění praktických programů v rámci národních zdravotních politik na místní úrovni v celé rozsáhlé oblasti.
Tato politika není pouze jednorázová událost, ale je systematicky sledovaná podle domluvených indikátorů, které všechny země využívají a v pravidelných intervalech je revidována, aby bylo zaručeno, že odráží změny v členských státech a nejnovější vědecké poznatky monitorované WHO a jinými významnými zdroji.
Současná revize byla schválená Regionálním výborem Světové zdravotnické organizace pro Evropu (WHO Regional Committee for Europe) v září 1998 a určuje program do příští úpravy plánované na rok 2005. Je výsledkem extensivních vědeckých analýz a písemných konsultací se všemi 51 členskými státy a asi 50 největšími organizacemi v oblasti. Representuje nejlepší a nejúplnější vodítko k tomu, jak formulovat národní zdravotní politiku a jak mobilizovat společnost pomocí praktických přístupů, které byly efektivní v současných pluralitních demokratických zemích Evropského regionu.
Tento krátký úvod do politiky je prvním a výchozím zamyšlením, které by mohlo inspirovat ministerské předsedy, ministry zdravotnictví a ostatní ministry vlád členských zemí v oblasti, aby zajistili, že jsou podnikány dostatečné kroky k sjednocování zdravotních politik a strategií v jejich zemích v souladu se Zdravím 21: politický rámec zdraví pro všechny v Evropském regionu Světové zdravotnické organizace (Health 21: the health policy framework for the WHO European Region). Toto, více než všechna další rozhodnutí, která mohou udělat, pomůže zajistit lepší kvalitu života obyvatel jejich zemí při vstupu do 21. století.

J E Asvall
Regionální ředitel WHO pro Evropu


Souhrn
Je to zdravé? Jednoduchá, avšak závažná otázka. Položíme-li si takovou otázku, může být změněn směr vývoje lidstva. S blížícím se 21. stoletím se lidé v Evropě snaží najít přístup, který by kladl větší důraz na sociální odpovědnost a který by se mohl rozvíjet v závislosti na rozvoji a růstu. Velmi často jde o nalezení rovnováhy mezi hromaděním bohatství a ochranou a zlepšováním zdraví.
Tak jak bylo zdůrazněno v roce 1998 ve Světové deklaraci zdraví, zdraví je jedním ze základních práv každého člověka. Zdraví je podmínkou dobré psychické pohody a dobré kvality života. Je mírou pokroku ve zmírňování chudoby, prosazování sociální soudržnosti a odstraňování diskriminace.
Dobré zdraví je základ stabilního ekonomického růstu. Mezisektorové investice do zdraví nejen otevírají nové zdroje pro zdraví, ale mají také širší význam, protože přispívají k dlouhodobému celoekonomickému a sociálnímu rozvoji. Investice do zdravotní péče zlepšují zdraví a nalézají zdroje využitelné pro splnění požadavků kladených na zdravotnictví.
Politika Zdraví 21 pro Evropský region (Health 21 policy for WHO's European Region) obsahuje následující hlavní součásti.

Stálý cíl je jeden, a to dosažení plného zdravotního potenciálu pro všechny.

Jsou dvě hlavní zaměření:
- podporovat a chránit lidské zdraví během celého života
- snížit incidenci hlavních nemocí a úrazů a zmírnit utrpení, které způsobují

Tři základní hodnoty z etického základu Zdraví 21:
- zdraví je základním lidským právem
- rovnost ve zdraví znamená solidaritu v aktivitách mezi státy a uvnitř zemí a jejich obyvatel
- účast a odpovědnost jednotlivců, skupin, institucí a komunit na pokračování zdravotního vývoje

Byly vybrány čtyři hlavní akční strategie zaručující vědecký, ekonomický, sociální a politický tlak na prosazování Zdraví 21:
- mezioborové strategie definující hlavní součásti zdraví, včetně vlivu fyzických, ekonomických, sociálních, kulturních perspektiv a zajištění jejich dopadu na hodnocení zdraví
- zdravotní programy a investice do rozvoje zdraví a klinické péče
- integrovaná rodinná a komunitní primární zdravotní péče podporovaná odpovídajícím flexibilním nemocničním systémem
- účast na procesu rozvoje zdraví se týká vhodných partnerů pro zdraví v domovech, ve školách a na pracovištích, v místních komunitách a na národních úrovních a prosazování společného rozhodování, společného prosazování a společné zodpovědnosti.

Bylo vytyčeno 21 cílů zdraví pro všechny, které specificky vyjadřují potřeby celého Evropského regionu a předpokládají důležitost akcí ke zlepšení situace. Budou představovat hranici, ke které se bude přibližovat zlepšení a ochrana zdraví a snižování zdravotních rizik. Těchto 21 cílů dohromady dává inspirativní rámec pro rozvoj zdravotních politik v zemích Evropského regionu.

Zdraví 21 (Health 21) by mělo být zakomponováno do rozvoje zdravotní politiky každého členského státu oblasti a jeho principy by měly být přijaty všemi hlavními Evropskými organizacemi a institucemi. Jako jejich součást by jej měl Regionální úřad WHO pro Evropu podporovat a měl by plnit následujících pět rolí:

fungovat jako zdravotní svědomí bránící principy zdraví jako základního lidského práva a vyhledávat a upozorňovat na přetrvávající nebo nové zájmy související se zdravím lidí,
fungovat jako hlavní informační centrum pro oblast zdraví a rozvoj zdraví,
prosazovat politiku zdraví pro všechny a průběžně zajišťovat její aktualizaci,
zajišťovat nejnovější materiály, které by mohly státy využívat při změně politiky související s akcí zdraví pro všechny,
plnit funkci katalyzátoru pro akci prostřednictvím
- zajištění technické spolupráce s členskými zeměmi - to by mělo být posíleno založením silné pozice WHO v každé zemi, aby byla zaručena vzájemně výhodná výměna zkušeností mezi zeměmi a regionální zdravotnickou organizací,
- uplatnění vedoucího postavení v celoevropských snahách eradikovat, eliminovat nebo kontrolovat nemoci, které jsou hlavní ohrožením veřejného zdraví, jako jsou např epidemie přenosných onemocnění a pandemie onemocnění spojených s kouřením tabáku,
- prosazování politiky založené na zdraví pro všechny s mnoha partnery prostřednictvím sítí po celém Evropském regionu,
- usnadnit koordinaci připravenosti na nouzové situace a odpovídat za katastrofy veřejného zdraví v oblasti.

Proč Zdraví 21?
Program pro zdraví


870 milionů lidí 51 členských států Evropského regionu stojí na historické křižovatce. Za nimi leží 20. století, ve své první polovině zničené dvěma světovými válkami a v současnosti narušované ozbrojenými konflikty a rostoucí nerovnoprávností ve zdraví. Avšak blíží se 21. století, ozbrojené konflikty odeznívají a zdá se, že zdravotní krize východní části oblasti má svůj vrchol za sebou. 21. století může být první v historii, kdy bude v celé Evropě věnována největší pozornost rozvoji lidstva.
Evropský region je oblastí kontrastů, kde bohaté země podporují nejchudší národy a později se budou vypořádávat s důsledky sociálních a politických změn, ekonomických přechodů a budování nových institucí.
Je to však pouze jedna část světa, který prochází hlubokými změnami, při kterých vzrůstající globalizace trhů může prohloubit propast mezi bohatými a chudými.
Rychlý rozvoj vědy a informačních technologií razí cestu novému vývoji, který ještě nemůže být ani předpovězen.
Aby bylo možné zvládnout tuto novou situaci, je potřeba přijmout model rozvoje sociální politiky, kde zdraví tvoří klíčový přispívající faktor a výsledek. Zdraví pro všechny je politickým rámcem takového modelu.

Politika globálního zdraví pro všechny

Politika "Zdraví pro všechny ve 21. století" (Health for All in 21st Century), přijatá světovou komunitou v květnu 1998 má za cíl realizovat představu zdraví pro všechny, jejíž koncept se zrodil na Světovém zdravotnickém shromáždění (World Health Assembly) v roce 1977 a ujal se jako celosvětové hnutí na konferenci v Alma-Atě v roce 1978. Určuje globální priority pro první dvě desetiletí 21. století a deset cílů k vytvoření nezbytných podmínek pro lidi na celém světě, aby byla dosažena a udržena nejvyšší možná úroveň zdraví. Je důležité si uvědomit, že zdraví pro všechny není jednorázový cíl. Je základním předpokladem sociální spravedlnosti a určuje vědecky podložený návod k lepšímu zdravému vývoji a nastiňuje proces, který povede k progresivnímu zlepšování zdraví lidí.
Jak je zdůrazněno ve Světové zdravotnické deklaraci (World Health Declaration) přijaté členskými státy WHO v květnu 1998, realizace zdraví pro všechny závisí na přijetí zdraví jako lidského práva. To zahrnuje posílení vlivu etických a vědeckých principů ve zdravotní politice a zajištění výzkumu a služeb. Také to znamená nutnost zavádění spravedlivě orientované politiky a strategií, které kladou důraz na solidaritu, a zapracování obecné perspektivy, která by takové orientaci odpovídala.
Jak je prohlášeno ve Světové deklaraci zdraví (World Health Declaration), globální politika zdraví pro všechny by měla být uskutečňována prostřednictvím regionálních a národních strategií, a Zdraví 21 je odpověď Evropského regionu.

Zdraví 21, odpověď evropského regionu na globální politiku zdraví pro všechny

Tak jak bylo uvedeno v roce 1980, zdraví pro všechny tvoří komplexní rámec pro zlepšení zdraví v Evropě a má hlavní vliv na rozvoj zdraví. Současná nejvýznamnější revize, Zdraví 21, má vliv na všechny prostředky, cíle a strategie globálního zdraví pro všechny. Odráží také současné zdravotní problémy regionu, stejně jako politické, ekonomické a sociální změny a možnosti, které přinášejí. Zdraví 21 dává etický a vědecký rámec zákonodárcům na všech úrovních, aby posoudili vliv jejich politiky na zdraví a aby jej využily pro akce ve všech společenských sektorech.
Zdraví 21 staví na kolektivní zkušenosti členských zemí se svými regionálními přístupy k politice zdraví pro všechny a na výsledcích, kterých bylo dosaženo v průběhu předchozích 15 let ve formování cílů tvořících základní kameny vývoje politiky a přípravy programu. Zhodnocením 38 cílů regionálních programů zdraví pro všechny bylo ve světle dosažených úspěchů a nových objevů definováno v programu Zdraví 21 21 cílů pro 21. století. Nejde o návod, avšak jako celek tvoří základ regionální politiky. Zajišťují rámec pro aktivity v regionu jako celku a jsou inspirací pro tvorbu cílů na národní a místní úrovni.

Solidarita a spravedlnost ve zdraví

K dosažení větší spravedlnosti a solidarity v rozvoji zdraví mezi jednotlivými státy oblasti a spravedlnosti ve zdraví mezi různými sociálními skupinami v každé zemi.

Cíl 1. Solidarita pro zdraví v evropském regionu
Cíl 2. Spravedlnost ve zdraví

Lepší zdraví pro lidi v Evropském regionu WHO

Zlepšování zdraví během celého života


V průběhu života se odehrává několik kritických změn: emocionální a materiální změny v časném dětství, přechod ze základního do následného vzdělávacího systému, začátek pracovní činnosti, opuštění domova a založení rodiny, změny zaměstnání a riziko nezaměstnanosti a nakonec odchod do důchodu. Každá z těchto změn může ovlivnit zdraví člověka přesunem jedince do zdravotně rizikovější nebo méně rizikové skupiny.

Cíl 3. Zdravý začátek života
Cíl 4. Zdraví mládeže do 18 let
Cíl 5. Zdravé stárnutí
Cíl 6. Zlepšení duševního zdraví
Cíl 7. Snížení výskytu přenosných nemocí
Cíl 8. Snížení výskytu neinfekčních onemocnění
Cíl 9. Snížení výskytu poranění způsobených násilím a úrazy

Multisektoriální strategie pro trvalé zdraví
Zajištění trvalého zdraví prostřednictvím osvětových akcí, fyzických, ekonomických, sociálních a kulturních aktivit pro obyvatele regionu

Determinanty zdraví

Zdraví je výsledkem kombinace společných aktivit společnosti. Na mnoha zdravotních problémech mají značný podíl rizikové faktory, jako jsou kouření, nedostatek pohybu, chudoba a socioekonomická deprivace. Je důležité si uvědomit, že při stejném objemu finančních prostředků mají společnosti s menší nerovnováhou příjmů lepší sociální soudržnost, evidují méně násilí a mají nižší úmrtnost, zejména na kardiovaskulární choroby. Z toho lze vyvodit, že osvícená ekonomická politika, sociální podpora a dobré sociální vztahy se mohou významně pozitivně podílet na zdraví. Integrovaný multidisciplinární kombinovaný přístup k rozvoji zdraví je efektivnější, účinnější a levnější než separované vertikální přístupy.
Zlepšení zdraví ulehčí nákladům vynaloženým na zdravotnictví. Zdravotní přínosy dosažené zlepšením zdravotního stavu populace i zlepšením ekonomických faktorů mohou být dosaženy dobře navrženou vzdělávací politikou, politikou zaměstnanosti, dobrou průmyslovou strukturou a daňovou a sociální politikou.

Cíl 10. Zdravé a bezpečné životní prostředí
Cíl 11. Zdravější životní styl
Cíl 12. Snížení škod způsobených alkoholem, drogami a tabákem
Cíl 13. Podmínky a příležitosti pro zdraví
Cíl 14. Multisektoriální odpovědnost za zdraví

Změnit zaměření pozornosti - orientace na výsledek zdravotního sektoru

Směrovat zdravotnictví k větším zdravotním přínosůmům, rovnoprávnosti a efektivitě

Cíl 15. Integrovaný zdravotní systém
Cíl 16. Řízení v zájmu kvality péče
Cíl 17. Financování zdravotnictví a rozdělování finančních zdrojů
Cíl 18. Rozvoj lidských zdrojů v zájmu zdraví

Změny ve prospěch zdraví

Vytvořit rozsáhlou sociální aktivitu pro zdraví odpovídající novým skutečnostem v Evropě

Změny vedení

Kolektivní vliv lidí v Evropském regionu na utváření budoucnosti je silnější než kdykoliv předtím. Dynamika změn je ovlivňována řadou mechanismů, s jejichž pomocí jednotlivci a instituce, veřejné i soukromé, společně řeší své problémy a sociální potřeby. Je to proces, ve kterém se konfliktní nebo rozdílné zájmy vzájemně přizpůsobují a mohou být využity pro spolupráci. K tomu jsou potřeba formální instituce, které jsou dostatečně silné a dokáží zajistit vzájemnou přizpůsobivost, a neformální dohody, se kterými souhlasí jednotlivci i instituce. V mnoha zemích se v Evropském regionu mění centrální role vládních struktur. Vládní schémata rozvoje zdraví, založená na principech zdraví pro všechny, se týkají nejen vlád, ale také nevládních a společenských organizací a soukromého sektoru.

Cíl 19. Význam a znalosti v zájmu zdraví
Cíl 20. Mobilizace partnerů pro zdraví
Cíl 21. Politika a strategie v zájmu zdraví pro všechny

Role WHO a jejích partnerů pro zdraví

Evropský region WHO má značné zdroje ve velkém počtu organizací, které mohou spolupracovat se státními institucemi při podpoře své snahy. Jedním z hlavních úkolů WHO je spolupráce při zlepšování zdraví. Evropská Unie, jako integrovaná organizace s mandátem pro multisektoriální zdravotní akce, má značný potenciál přispívající k rozvoji. Evropská Rada je hlavní síla, která zaručuje, že jsou chráněny základní etické hodnoty a Organizace pro Ekonomickou Spolupráci a Rozvoj (OECD) provádí důležité ekonomické analýzy pro členské státy. Tato a ostatní ekonomická a politická uskupení společně s různými úřady Spojených národů, hlavními investory a mezinárodními a nevládními organizacemi přispívají do regionální správy pro zdraví.
Díky své ústavě má WHO zvláštní mandát k prosazování užší spolupráce pro zdravotní rozvoj a to jak mezinárodní tak při podpoře jednotlivých zemí. Také to by se mělo brát v úvahu v kontextu realit Evropského regionu při vstupu do 21. století a potřebě spolupráce různých partnerů založené na vzájemné důvěře a respektovaní specifických potřeb každého z nich.
Na tomto základě bude Regionální úřad WHO pro Evropu úzce spolupracovat s vedením WHO v Ženevě a s ostatními místními úřadovnami, stejně jako s jinými partnery v Evropě, aby byl zaručen maximální prospěch pro evropské členské státy ze zkušeností a aktivit umožněných díky globální struktuře WHO.

Regionální úřad

Regionální úřad bude plnit 5 rolí k podpoře politického prosazování v jednotlivých zemích:

Fungovat jako regionální zdravotní svědomí při indentifikaci a upozorňování na přetrvávající nebo nové zdravotní zájmy. Regionální úřad bude chránit principy zdraví jako lidského práva, bude prosazovat regionální zdravotní rovnost mezi a uvnitř zemí. Bude chránit zdraví zranitelných a chudých a vyhledávat politiku a skutečnosti , které mohou zdraví ovlivnit v positivním i negativním smyslu.

Zaměřením pozornosti na zdravotní informace a rozvoj zdraví bude regionální úřad udržovat a modernizovat regionální monitorovací a vyhodnocovací systém Zdraví pro všechny a bude sloužit jako informační centrum o zdravotním stavu, zdravotních determinantách, zdravotních systémech a rozvoji zdraví v regionu. Regionální úřad bude vylepšovat spolupráci s ústředím WHO a s ostatními hlavními partnery v regionu - Evropskou komisí, OECD, a ostatními organizacemi Spojených národů - k prosazování zlepšující se surveillance a jiných zdravotních informačních systémů kombinujících shromažďování a zpracování údajů. Ty budou hlášeny členským státům s technickými doporučeními standardizace pro potřeby uživatelů.

Analýzou a interpretací politiky zdraví pro všechny bude Regionální úřad vést a podporovat členské státy k vytvoření organizací a sítě zdravotní politiky na všech úrovních. Úřad se bude zabývat výzkumem zdravotních politik a bude udržovat regionální zdravotní politiku a zaručí její revizi v roce 2005.

Úřad bude vyhledávat nové nástroje, přístupy a metody pro rozvoj zdraví. Toho bude dosaženo využitím monitorování výsledků mezinárodních výzkumů, přehodnocováním praktických zkušeností členských zemí a bude-li to zapotřebí i prosazováním a prováděním studií s vysokou prioritou nebyly-li tyto ještě provedeny.

Při plnění role katalyzátoru pro aktivitu, bude úřad mít 4 hlavní funkce:
- technická kooperace s členskými státy,
- vedení ve snaze eliminovat nebo kontrolovat onemocnění, která jsou hlavní hrozbou pro zdraví obyvatel jako jsou epidemie přenosných onemocnění a pandemie neinfekčních nemocí jako nemoci spojené s kouřením, úrazy a násilím,
- koordinace aktivit s partnery při společných programech v Evropě
- koordinace a podpora připravenosti k zvládání veřejných zdravotních ohrožení v regionu

Vstříc lepší budoucnosti

Na prahu 21. století máme povinnost provádět akce, aby se zlepšilo zdraví 870 milionů lidí regionu. Zdraví 21 je rámcem pro přijetí nejlepších strategií, které vzešly ze společné evropské zkušenosti během posledních 10-15 let.
Není to pouhá teoretická vize - je to možné ! Zkušenost ukazuje, že země se značně rozdílnými politickými, kulturními, sociálními a ekonomickými podmínkami mohou vyvíjet a prosazovat politiku zdraví pro všechny a postavit zdraví vysoko na žebříček hodnot a mohou vykazovat přínosy ze základních změn k lepšímu. Hlavní výzvou pro 51 členských zemí regionu je nyní využití nové regionální politiky zdraví pro všechny jako inspirativního průvodce při stanovení vlastních politických přístupů a cílů.
Mnoho místních organizací prokázalo velkou iniciativu a představivost při využití myšlenek zdraví pro všechny k mobilizaci lidí, aby prosazovali a chránili své zdraví. Příkladem může být projekt Zdravá města, který prokázal potenciál pro systematickou a vytrvalou mobilizaci místních komunit. Dále jsou příklady z veřejného i soukromého sektoru, jak hledat možnosti pro zdravotní zisky. Tisíce zdravotníků a jejich organizace zavedli nové přístupy ke zlepšení zdravotní péče a spolupracují mnohem těsněji s ostatními sektory.
Je nutná jasně definovaná aktivita, aby se vize zdraví pro všechny změnila v rozvíjející se realitu ve všech 51 členských zemích oblasti. Zkušenosti i technologie na ovlivnění zdravotních determinant jsou zde. Je jen zapotřebí silného vedení a politické vůle k jejich uplatnění.


- Vytisknout stránku -

  Související odkazy
 Více z Tématu - WHO