Vítejte na ZDRAV.cz
  Hledat

Rozšířené hledání

  Menu
· Všechna témata
· Archiv
· Statistiky
  Přihlášení
Uživatelské jméno

Heslo

Registrací získáte možnost přispívat, diskutovat, měnit vzhled...
  Uživatelské menu

  Bezcigaret.cz
Do nového dne
uh, uh, uh
s cigaretou
  Redakce
· Reklama
· Redakce
· Prohlášení
  Archiv html
· Adresář firem
· Zákony a vyhlášky
· Marketing pro zdraví
  Zdrav.cz

Přidat zdrav.cz
do Oblíbených položek

Ikona na Vaše stránky
www.zdrav.cz

Zdrav.cz
jako Výchozí stránka

Úterý, 21.Leden 2003 Články 

alespoň to dokládají výzkumy společnosti Taylor Nelson Sofres Factum (TNS Factum). Z dlouhodobého sledování (soustavně od roku 1993) vývoje názorů obyvatelstva ČR vyplývá, že pokud češi proti tabákové reklamě v minulosti měli nějaké výhrady, pak v současné době je jejich odpor proti reklamě na tabák menší a menší. V okolních zemích (Polsko, Maďarsko Slovensko), kde byl proveden v loňském roce srovnávací výzkum je tolerance vůči tabákové reklamě mnohem menší než v České republice.

V Maďarku, Polsku a na Slovensku považuje naprostý zákaz reklamy na tabákové výrobky za potřebný 43 – 48 % populace a necelých 30 % požaduje určitá omezení v reklamě. Naproti tomu v České republice je pro naprostý zákaz pouze 35 % dotázaných a stejné procento by povolilo její provozování jen za určitých omezujících podmínek. Ty se většinou týkají omezení vlivu na děti a mladé lidi. Bohužel nejsou známy trendy vývoje postojů k tabákové reklamě ve srovnávaných zemích, tak aby bylo možno porovnat vývoj v čase.

Časové studie od roku 1993 jsou ovšem k dispozici v ČR (viz graf).



Zdroj: TNS Factum

Jasně se zde ukazuje, že trend je nakloněn k liberálním postojům k reklamě na tabák. Prudký výkyv v roce 1997 lze hypoteticky vysvětlit plicní operací prezidenta Havla, která byla dávána do souvislosti s jeho dřívějším kuřáctvím. Jinak se v tomto roce nijak významně nezvýšily aktivity protitabákových aktivistů v ČR, které by snad mohly vysvětlit neobvyklý výkyv v celkem jasném trendu.

Dá se tedy uzavřít, že snahy různých státem podporovaných organizací a sdružení, které se snaží omezit tabákovou reklamu, zcela selhávají. Přes jejich snahu, státní podporu a podporu z fondů zdravotního pojištění není vidět žádný efekt. Je zde tedy na místě otázka, zda jsou v tomto případě vynakládané veřejné prostředky využívány účelně. Výsledky dlouhodobých trendů v názorech na reklamu tabákových výrobků to rozhodně nepotvrzují.
Obecnější závěr, který snad lze učinit s s ohledem na efektivitu využívání dalších veřejných prostředků je ten, že dlouhodobá sledování a výzkumy postupně se měnících názorů mohou být vhodným indikátoren efektivity vynakládaných veřejných prostředků tam, kde nelze efekt měřit přímo.


- Vytisknout stránku -

  Související odkazy
 Více z Tématu - Články