Vítejte na ZDRAV.cz
  Hledat

Rozšířené hledání

  Menu
· Všechna témata
· Archiv
· Statistiky
  Přihlášení
Uživatelské jméno

Heslo

Registrací získáte možnost přispívat, diskutovat, měnit vzhled...
  Uživatelské menu

  Bezcigaret.cz
Do nového dne
uh, uh, uh
s cigaretou
  Redakce
· Reklama
· Redakce
· Prohlášení
  Archiv html
· Adresář firem
· Zákony a vyhlášky
· Marketing pro zdraví
  Zdrav.cz

Přidat zdrav.cz
do Oblíbených položek

Ikona na Vaše stránky
www.zdrav.cz

Zdrav.cz
jako Výchozí stránka

Úterý, 14.Květen 2002 Články 

„V Evropě je obvyklé mnohočetné spoluvlastnictví nemocnice (obec, region, církev, soukromý subjekt, univerzita.) včetně čistě soukromého. Akciová společnost, zavedený statut obchodních společností s jasnou dikcí zákona, daňovým režimem, správou majetku s oddělenou mocí vlastníků a manažerů je řešení pro nemocnice (zvláště velké)! Možnost přijetí poměrně jednoduchého zákona o zdravotnickém zařízení, který vymezí a omezí činnost a. s. ve veřejném zájmu, je reálným východiskem pro pravolevé spory o míře veřejné funkce.“ míní senátor Julínek v Právu 13. 5. 2002. Celý text následuje.

Budou z nemocnic akciovky?
Reaguji na výroky dr. Ratha v článku redaktora Pergla Z nemocnic chtějí akciové společnosti (Právo 17. 4.). Úvahy o adekvátních statutech nemocnic jsou od roku 1992 předmětem mnoha diskusí, seminářů i vládních jednání. Naposledy o nich jednala vláda Tošovského v roce 1997. Změna statutu nemocnic z příspěvkových organizací na obchodní společnosti se oživila v souvislosti s převodem majetku zdravotnických zařízení ze státu na kraje a obce. Dochází též ke kulminaci problémů se statuty příspěvkových organizací, o kterých všichni zainteresovaní vědí, že jsou pro nemocnice nevhodné. Všem je znám výstižný výrok, že nemocnice jsou příspěvkové organizace bez příspěvku. V této reakci nelze rekapitulovat všechny nedostatky a rozpory se současnými zákony, ale jedno by mohlo být panu prezidentovi Rathovi jasné: všechny jeho frustrace a nejistoty o řízení nemocnic pocházejí právě ze statutu příspěvkové organizace, a nikoli ze zlotřilosti ředitelů! Např. jeho volání po dozorčích orgánech nemocnic nemůže být v právním rámci příspěvkové organizace nikdy vyslyšeno. Pronajímání nemocničních provozů není žádný tunel, to je jen ne systémové, dílčí řešení výše zmíněných problémů. Forma vlastnictví s tím nesouvisí, není rozhodující, zda nájemce je soukromý nebo veřejný subjekt. Pan prezident asi vůbec netuší, že akciové společnosti nebo s. r. o může založit i obec a kraj. Důležité je, že se provoz dostane pod obchodní právo a může řádně fungovat a spadá pod dikci daňových zákonů v normálním režimu. Nepřiměřená míra rozhodování v rukou ředitele příspěvkové organizace - nemocnice - je také důsledkem špatného statutu. To samé se týká nepřiměřené odpovědnosti ředitelů, které pan prezident již několikrát zneužil a snaží se ředitele kriminalizovat. Pan prezident se mnohokrát dovolává evropských standardů, a proto jej chci upozornit, že EU příspěvkovou organizaci nezná. Nemocnice v Evropě jsou pod obchodním právem a nejsou součástí rozpočtové sféry. Ty veřejné mají svou veřejnoprávnost zajištěnu zvláštním zákonem. V Evropě je obvyklé mnohočetné spoluvlastnictví nemocnice (obec, region, církev, soukromý subjekt, univerzita.) včetně čistě soukromého. Akciová společnost, zavedený statut obchodních společností s jasnou dikcí zákona, daňovým režimem, správou majetku s oddělenou mocí vlastníků a manažerů je řešení pro nemocnice (zvláště velké)! Možnost přijetí poměrně jednoduchého zákona o zdravotnickém zařízení, který vymezí a omezí činnost a. s. ve veřejném zájmu, je reálným východiskem pro pravolevé spory o míře veřejné funkce. A. s. jsou jedním z akutních řešení pro krajské hejtmany, kteří dostanou zadlužené příspěvkové organizace od státu mimochodem díky neadekvátnímu plošnému nařízení mezd a nebudou mít pro ně žádný příspěvek. Vždyť hned po pacientech to odskáčí lékaři, které má prezident zastupovat. Každý soudný zdravotník uzná, že není žádným řešením jít s LOKem do ulic. Nestátní krajská příspěvková organizace skrývá ještě více disproporcí než státní. Mám dojem, že problémy v provozování českých nemocnic pana prezidenta těší, že zdůrazňují jeho úlohu "zasvěceného" hlídače našich nemocnic. Jeho reakce v inkriminovaném článku také svědčí o velkých neznalostech. Měli bychom si už konečně všimnout, že primitivní odpor vůči změně nebo něčemu novému se často skrývá za slovo "tunelovat". Změna na a. s. či s. r. o. přece není a priori privatizací. Návrhy, které padly na konferenci o řízení zdravotnictví upřednostňovaly stoprocentní účast kraje, obce, eventuálně státu v a. s., nebo jiné právní formě. Jako pravicový politik nezastírám, že ODS by preferovala pokračování privatizace zdravotnických zařízení. To, ale přímo nesouvisí se změnou statutů. Nevím, co je v případě privatizačních tendencí na krajích lépe řiditelné? Prodej celé příspěvkové organizace, nebo vpuštění soukromého subjektu do a. s. pod kontrolou majoritního vlastníka, v tomto případě kraje? Jenom revize a zlepšení správy majetku zdravotnických zařízení, odvrácení hrozící politizace řízení nemocnic a samotvorby úředníků by byl dobrý start pro akutní i systémové řešení nemocničních provozů. Spontánní aktivity ředitelů, obcí nebo hejtmanů jsou zoufalými pokusy najít východisko z dlouho neřešené situace. Je absurdní, aby byli obviňováni z něčeho nekalého. Nesystémovost a nejednotnost kroků zavinilo jednoznačně Fišerovo ministerstvo svou nečinností. Rath chválí ministra, který nic neudělal, a podezřívá, kritizuje ty, kteří se o něco snaží.

13. 5. 2002
Zdroj: Právo
Autor: Tomáš Julínek (Autor je lékař, člen ODS, předseda Mandátního a imunitního výboru a člen Výboru pro zdravotnictví a sociální politiku Senátu)


- Vytisknout stránku -

  Související odkazy
 Více z Tématu - Články