Vítejte na ZDRAV.cz
  Hledat

Rozšířené hledání

  Menu
· Všechna témata
· Archiv
· Statistiky
  Přihlášení
Uživatelské jméno

Heslo

Registrací získáte možnost přispívat, diskutovat, měnit vzhled...
  Uživatelské menu

  Bezcigaret.cz
Do nového dne
uh, uh, uh
s cigaretou
  Redakce
· Reklama
· Redakce
· Prohlášení
  Archiv html
· Adresář firem
· Zákony a vyhlášky
· Marketing pro zdraví
  Zdrav.cz

Přidat zdrav.cz
do Oblíbených položek

Ikona na Vaše stránky
www.zdrav.cz

Zdrav.cz
jako Výchozí stránka

Čtvrtek, 26.Říjen 2000 Články 

psaly Lidové noviny minulý týden, podobnou tématiku uvádí i MF Dnes. Stejné problematice se věnuje i časopis Vesmír. Prý je to velmi diskutované téma v západní polovině světa.
Jako příklady neetického prodeje léků citují uvedené zdroje amerického autora prof. Baloona. Pan profesor se pohoršuje nad tím, že firmy používají kromě malých dárků charakteru upomínkových předmětů, různá pozvání, např. do opery, ale i zaplacení účasti na zahraničním kongresu. Jak je tomu u nás?


To co pohoršuje pana profesora z Ameriky, je v českých zemích běžnou praxí. Stačí se podívat na firemní tužky běžně používané personálem zdravotnických zařízení, přívěsky ke klíčům, trička s firemními nápisy a další nejrůznější drobnosti. O tom se může konec konců přesvědčit každý z nás při návštěvě u lékaře. Dalo by se říct, že informace lékaře o nových produktech firmy se neobejde bez drobného dárku.
Další "nectnosti" při přesvědčování lékařů, aby psali na recepty především přípravky té které firmy, jsou už méně viditelné. Jedná se především (v lepším případě) o nabízení odborné literatury nebo předmětů, po kterých lékař touží, ale těžko si je může ze svého platu zakoupit. Firma mu ráda udělá radost.
Cena pozornosti se liší případ od případu, podle toho, o koho se jedná. Jiný přístup je k lékaři, který pouze "píše" dostatečné množství receptů a jiný k tzv. "decision makerovi", který např. rozhoduje o tom, jaké léky budou v tom kterém zdravotnickém zařízení používány. Nejlépe je ovšem naklonit si "opinien leadra", tedy toho, kdo tvoří všeobecné povědomí o užitečnosti léku a jehož počínáním se řídí i ostatní lékaři.
Poměrně rozšířené je v ČR i odměňování zasloužilých "psavců" zaplacením účasti na zahraničním kongresu nebo stáže na pracovišti, kde se používá přístroj nebo metoda, kterou firma prodává.
Výběr místa kongresu, nebo stáže se ale často může řídit i velmi zvláštními kritérii. Jako příklad mohu uvést dotaz jedné známé lékařky, která měla od nejmenované farmaceutické firmy nabídku k účasti na odborném kongresu kdekoli v Evropě. Ptala se, zda o něčem vhodném nevím. Když jsem se chtěl dozvědět užší předmět jejího zájmu, abych vybral to pravé, řekla mi, že nejdůležitější je, aby to bylo u moře.
Těžko si myslet, že někoho uplatíme propisovací tužkou, nebo snad tričkem (deštníkem atp.) s firemním nápisem nebo názvem léku. Tak zle v Čechách není.
Na obhajobu českých lékařů třeba dodat, že peníze na nákup drahé zahraniční literatury skutečně nemají. Totéž platí i o návštěvě zahraničních kongresů, které si také málo kdo z nich může dovolit financovat z vlastní kapsy. Horší ovšem je, že pokud se opravdu někam chtějí dostat, musí se podle toho také chovat (to ovšem platilo v Čechách vždycky). Nesuďme je tedy příliš příkře, že se snaží.
A farmaceutické firmy? Ty se snaží uplatnit své výrobky na trhu co nejlépe a v největší míře. Jsou to přece především obchodní zájmy, které musí hájit v tvrdé konkurenci. Některé firmy mají vlastní předpisy, jak provádět podporu prodeje. Je ale otázkou, do jaké míry tyto předpisy jejich pracovníci dodržují, jsou-li hodnoceni především podle prodejů.
Těžko změníme jejich chování, na to jsou farmaceutické firmy příliš mocný soupeř. Vždyť jejich rozpočty často překračují rozpočet našeho státu.
Řešení, které se sice mnoha článkům zdravotnického řetězce nelíbí, ale je jistě účinné, je regulace výdajů lékařů, respektive kontrola jejich preskripce, kterou např. začala uplatňovat VZP. V této záležitosti by jistě měla spolupracovat i ČLK, která by v zájmu zachování dobrého jména lékařského stavu měla mít zájem na tom, aby příliš horliví kolegové nedělali ostudu.
2000-10-26
-tý-


- Vytisknout stránku -

  Související odkazy
 Více z Tématu - Články

  Zdravotnické akce
Žádná akce!
Why not submit yours?


[Kalendář]

Copyright (c) 1998-2003 Marketing pro zdraví

Powered by PostNuke - GPL redakční systém