Vítejte na ZDRAV.cz
  Hledat

Rozšířené hledání

  Menu
· Všechna témata
· Archiv
· Statistiky
  Přihlášení
Uživatelské jméno

Heslo

Registrací získáte možnost přispívat, diskutovat, měnit vzhled...
  Uživatelské menu

  Bezcigaret.cz
Do nového dne
uh, uh, uh
s cigaretou
  Redakce
· Reklama
· Redakce
· Prohlášení
  Archiv html
· Adresář firem
· Zákony a vyhlášky
· Marketing pro zdraví
  Zdrav.cz

Přidat zdrav.cz
do Oblíbených položek

Ikona na Vaše stránky
www.zdrav.cz

Zdrav.cz
jako Výchozí stránka

Středa, 25.Říjen 2000 Články 

hlásá expresivní titulek v MF Dnes (20.10.2000). Kromě jiného, se autor článku Jan Hnízdil pohoršuje nad akcí Volná cesta, kterou organizuje firma Léčiva, a.s. O co vlastně jde? Z každého prodaného balení Ibuprofenu jde jedna koruna ve prospěch známé nadace Paraple. Je tento marketingový trik přípustný v případě prodeje léků?

Není to nic nového. Zná to každá hospodyňka, která již něco pamatuje. "Mrkev vám paninko prodáme, dyš si koupíte celer, jinak né", bylo často v hluboké totalitě slyšet v prodejnách n. p. Zelenina a ovoce. Vázat prodej jednoho zboží na druhé, bylo ale formálně zakázáno.
Podobné vázání "ušlechtilého" daru na koupi nějakého zboží, můžeme denně sledovat v televizní reklamě. Například to, že koupí "přítulných oplatek Opávia" podpoříte Ostrovy života. Podobně se zachovala i firma Léčiva, a.s. s Ibuprofenem. Zde se ovšem nejedná o potravinu, ale o lék, i když volně prodejný.
Asi by se divili v lékárně, kde bych pravděpodobně špatně pochodil, kdybych chtěl koupit Ibuprofen bez příspěvku na Paraple. Rázem bych se totiž stal asociálem, který nemá rád paraplegiky, nebo jinde oplatky Opávia, protože bych nechtěl platit příspěvek na Ostrovy života, které jsou mi třeba šumafuk. A to mi na celé věci vadí snad nejvíce.
Když mám chuť na oplatku nebo mně bolí hlava, tak si chci koupit jenom to, co potřebuji a nestojím o to, dávat nějaký příspěvek na akci, o které třeba nic nevím a nebo i vím, ale nezajímá mně, nebo dokonce jsem proti. Firmy nás tak zatahují do svých ušlechtilých aktivit, aniž se nás ptají, zda s tím souhlasíme, nebo ne. Nutí nás do dobročinnosti bez našeho svolení a často i bez našeho vědomí.
Domnívat se, že si snad někdo koupí více oplatek nebo se přejí nějakého léku kvůli tomu, aby cosi podpořil, je samozřejmě nesmysl. Firmy, zejména farmaceutické, dobře vědí, že se jména jejich preparátů těžko dostanou do tisku jiným způsobem než inzercí. Inzerce stojí spoustu peněz a mnoho lidí ji ani nečte. Proč peníze tedy nevěnovat na nějaký dobrý účel, o kterém se bude psát tak, že jedno oko nezůstane suché. Přitom také firma získá na svou stranu (alespoň na chvíli) populárního herce, který řekne na veřejnosti několik vtipností o jejich léku.
Samozřejmě, že jsou i jiné metody jak zvýšit prodej léků, anebo uvést ve známost jméno firmy. Je to například přímý sponzoring, který v porovnání s předchozí metodou veřejnost přijímá daleko lépe. Nevzpomínám si, že by někdo vyčítal firmě Léčiva, a.s., například podporu Pražského jara nebo běhu Teryho foxe atp.
Zajímavou metodu podpory prodeje použila fa SKB letos na jaře, když propagovala očkování proti hepatitidě, které sestává ze tří placených dávek. Pokud se zájemci nechali očkovat do určitého data, byla třetí dávka zdarma (jedna dávka stála asi tisíc korun). Firma se tak také zapsala do povědomí mnoha lidí a uvidíme, zda se její jarní reklamní kampaň také odrazí při nákupu očkovací látky pro povinné očkování proti hepatitidě, které od příštího roku zavádí MZ ČR pro děti ve věku do 12 let.
Ještě s větším horizontem pracuje například fa Whyeth Whitehall Czech, která předala miliónový grant MZ ČR na podporu očkování v ČR. Přitom firma u nás neprodává žádné vakcíny, ačkoliv je druhým největším výrobcem vakcín na světě. Je pravděpodobné, že na školících akcích pro odborníky na očkování z ČR, které budou hrazeny částí grantu, bude referovat především o svých výrobcích. Tak se v budoucnu může snadno stát, že vakcíny od Whyethů budou mít dobré postavení na trhu v ČR.
Závěrem ještě k Léčivům, a.s. a k jejich preparátu. Akce Volná cesta vzbudila značnou pozornost médií, a to byl jistě základní smysl této akce. Značka se dostala do povědomí
a Ibuprofenu se prodá ještě více než předtím. O to jde firmě jistě v první řadě.
Jinou otázkou je, zda nemírná konzumace léků nenadělá více škody než užitku. To ovšem není věc farmaceutických firem, ale zákonodárců a později orgánů státní správy, které by měly nastavit regulační prvky tak, aby léky více pomáhaly a méně škodily. O tom jsme už ale psali docela dávno a mám pocit, že to na příslušných místech neudělalo velký dojem, ačkoliv čísla jsou to otřesná.
2000-10-25
-tý-


- Vytisknout stránku -

  Související odkazy
 Více z Tématu - Články

  Zdravotnické akce
Žádná akce!
Why not submit yours?


[Kalendář]

Copyright (c) 1998-2003 Marketing pro zdraví

Powered by PostNuke - GPL redakční systém