Vítejte na ZDRAV.cz
  Hledat

Rozšířené hledání

  Menu
· Všechna témata
· Archiv
· Statistiky
  Přihlášení
Uživatelské jméno

Heslo

Registrací získáte možnost přispívat, diskutovat, měnit vzhled...
  Uživatelské menu

  Bezcigaret.cz
Do nového dne
uh, uh, uh
s cigaretou
  Redakce
· Reklama
· Redakce
· Prohlášení
  Archiv html
· Adresář firem
· Zákony a vyhlášky
· Marketing pro zdraví
  Zdrav.cz

Přidat zdrav.cz
do Oblíbených položek

Ikona na Vaše stránky
www.zdrav.cz

Zdrav.cz
jako Výchozí stránka

Pondělí, 21.Srpen 2000 Články 

V pátečním (19.8.) "duelu mikrofóra" na rozhlasové stanici Radiožurnál na mne velmi nepříjemným dojmem zapůsobil mluvčí ČLK Kubíček, který se nabubřelým a arogantním způsobem vyjadřoval o Svazu pacientů a jeho činnosti. Vůbec nebyl ochoten připustit, že by tento Svaz mohl mít morální právo upozorňovat na některé nešvary, které se ve zdravotnictví dějí a jejichž důsledkem je poškození zdraví pacientů.

Předsedovi Svazu pacientů vyčetl naprostou nekompetentnost se k něčemu takovému vyjadřovat.
I když předseda tohoto svazu Olejár, který byl druhým hostem zmíněného pořadu, někdy jedná možná až moc vervně, je za činností Svazu vidět kus užitečné práce. Je dobře, že se snaží, aby se v praxi prosadilo, že pacient má nárok na lékařskou zprávu, na slušné zacházení, na informace, kolik přibližně bude na předepsané léky doplácet, jak bude pokračovat jeho další léčba, jaké jsou možnosti, který postup by byl pro daného pacienta asi ten nejlepší, jak dlouho se léčba předpokládá, co se očekává od pacienta za spolupráci atd.
Někteří lékaři jsou dotčeni tím, že se laici začali dívat pod pokličku jejich doposud výsostné a nedotknutelné kuchyně, ve které se kolikrát vaří různé chody. Asi si budou muset zvyknout, že kdo platí, rozhoduje. A to, že se plátci našeho zdravotního systému začínají hlásit o svá nezadatelná práva, se samozřejmě nemusí nikomu líbit. Proto je pacientských organizací třeba, ať už se jsou nám sympatické nebo ne.
Vždyť každý, kdo pracuje ve zdravotnictví ví, že když potřebuje ošetření on sám, člen jeho rodiny nebo známý, tak si dá sakramentský pozor, aby se nedostal do rukou kolegy nebo do péče zařízení, o jejichž kvalitách nemá dobré mínění nebo reference. Rozhoduje se na základě informací, které získal díky své znalosti poměrů ve zdravotnictví. Snaží dostat se do péče kolegů, k nimž má důvěru. Laik v tomto ohledu mnoho šancí prozatím nemá a je plně vydán do rukou zdravotníků, ať už mají renomé jakékoliv. Nemá totiž dostatek informací, aby se mohl rozhodnout. K návštěvě lékaře se pacient bez konexí nejčastěji rozhoduje podle spádové příslušnosti, která stále funguje, bez větší možnosti si "svého" lékaře vybrat. Taky ani moc nemá, podle čeho by to udělal. Chybí mu totiž především informace o kvalitě toho kterého zařízení.
A o to jde. Jde o právo na informace, bez nichž se stáváme pouze manipulovanými živočichy a ne lidskými bytostmi, které by měly šanci alespoň se pokusit vybrat si to nejlepší řešení z možných.
Je třeba znova připomenout, že problém informací vůbec by neměl být zúžen pouze na to, zda mají lékaři informovat pacienty o fatálních diagnózách a prognózách, jak se většina lékařů v masmédiích snaží prezentovat veřejnosti. Jedná se také o možná celkem banální sdělení o tom, co pacientovi je, co má dělat, čemu se má vyhnout, jaká jsou rizika jednotlivých plánovaných zákroků. Rozhodně by pacient měl mít právo na to, aby se mu dostala do rukou jasná písemná informace (např. kopie lékařské dokumentace), o tom co mu je, jaký je jeho současný stav a výsledky vyšetření. Není to důležité jen pro pacienty. Může to pomoci i těm lékařům, kteří podobně jako tiskový mluvčí ČLK Kubíček, mírně pohrdají laickou veřejností. Informovaný pacient by měl šanci si některé zákroky ohlídat, bez toho, že by k tomu potřeboval zdravotnické vzdělání. Možná by se totiž pak nestalo, že dojde ke "stranovému omylu", jak hezky zaobalil dobře vyoperovanou, ale zdravou ledvinu, tiskový mluvčí hradecké kliniky. Opatrný a dobře informovaný pacient by se možná před operací ujistil, kterou že ledvinu se mu chystají odříznout. Sám sobě by prodloužil život a lékaři z Hradce by nemuseli mít z ostudy kabát.
Pacientské organizace mají v každém případě právo na svoji činnost. Když někomu nevyhovují organizace stávající, nic nebrání tomu, založit si jinou, lepší.
2000-08-21


- Vytisknout stránku -

  Související odkazy
 Více z Tématu - Články

  Zdravotnické akce
Žádná akce!
Why not submit yours?


[Kalendář]

Copyright (c) 1998-2003 Marketing pro zdraví

Powered by PostNuke - GPL redakční systém