Vítejte na ZDRAV.cz
  Hledat

Rozšířené hledání

  Menu
· Všechna témata
· Archiv
· Statistiky
  Přihlášení
Uživatelské jméno

Heslo

Registrací získáte možnost přispívat, diskutovat, měnit vzhled...
  Uživatelské menu

  Bezcigaret.cz
Do nového dne
uh, uh, uh
s cigaretou
  Redakce
· Reklama
· Redakce
· Prohlášení
  Archiv html
· Adresář firem
· Zákony a vyhlášky
· Marketing pro zdraví
  Zdrav.cz

Přidat zdrav.cz
do Oblíbených položek

Ikona na Vaše stránky
www.zdrav.cz

Zdrav.cz
jako Výchozí stránka

Čtvrtek, 03.Únor 2000 Články 

Vladimír Kothera,prezident SZP reaguje na článek
Jiřího Schlangera, předsedy Odborového svazu zdravotnictví a sociální péče ČR.

Reakce na článek

Vážený pan
PhDr. Jiří Schlanger
předseda
Odborový svaz zdravotnictví a sociální péče ČR
Koněvova 54
130 00 Praha 3
Kladno 31. 1. 2000

Vážený pane předsedo,
cítím se trochu zaskočen Vaším článkem v deníku Právo z 21. 1. 2000 pod názvem "Zdravotnictví je lžiplný systém". V tomto článku různě polemizujete s některými fakty, která ale dle mého nejlepšího názoru nejsou objektivní a Vaše vyjádření k nim mě překvapuje, protože Vás považuji za velmi pragmatického člověka.
Nechci polemizovat se všemi Vašimi tvrzeními, ale zcela musím odmítnout za pojišťovny našeho svazu, že nehrajeme s našimi pojištěnci férovou hru. Naši pojištěnci mají přístup nejen ke svým datům, ale i ke všem informacím v rovině výroční zprávy o své konkrétní pojišťovně. Nelze vůbec akceptovat, že neuplatňujeme solidaritu a vztahovat to pouze k tomu, zda existují shodné náklady na standardizovaného pojištěnce na území celé České republiky. Pokud by tomu takto zjednodušeně bylo, museli bychom mnohde omezovat "standard" poskytované zdravotní péče, protože ten má své základy v rozdílném chování regionů v různých nákladech na nezbytnou péči, ale i v dostupnosti a technickém vybavení poskytovatelů v jednotlivých regionech. Můžeme polemizovat s tím, zda je vše v pořádku či ne. Jako např. postupy poskytované zdravotní péče, léčebné zvyklosti, velikost sítě poskytovatelů atd. Ale nemůžeme tvrdit, že zdravotní pojišťovny zneužívají svého postavení vůči svým pojištěncům. Zároveň tak se musím zastat našich smluvních praktických lékařů, kde se po jejich zařazení do projektu Modifikované kombinované kapitačně výkonové platby výrazně mění jejich přístup nejen k pacientovi, ale i k hospodárnosti léčby.
Domnívám se tedy, že i když je ve zdravotnictví v některých oblastech více problémů, nikomu snad neprospívá, pokud budeme tyto problémy podobným způsobem paušalizovat. Navíc jsem přesvědčen, že Váš přehled o systému je takový, že se nemusíte vůbec schovávat za slova "slyšel jsem". A jelikož jste osobou velmi důvěryhodnou, je určitě pro řešení problémů lepší, pokud je pragmaticky popíšete a navrhnete případná možná řešení.
Protože si Vás velmi vážím, musel jsem na Váš článek reagovat a věřím, že má reakce se neodrazí v naší budoucí spolupráci.

S pozdravem
Vladimír Kothera
prezident SZP


Právo, 21. 1. 2000

Zdravotnictví je lžiplný systém
Jiří Schlanger

Nedohoda mezi zdravotními pojišťovnami a poskytovateli nemocniční péče při dohodovacím řízení o cenách zdravotní péče na 1. pololetí letošního roku a následné rozhodnutí vlády o cenách zdravotní péče znovu rozpoutaly vášně. Reakce České lékařské komory má s etikou pramálo společného, a naopak zavání prachsprostým vydíráním pacientů. Přitom ve skutečnosti by občané místo předkládaných hotových pravd a výhrůžek měli mít k dispozici podrobné informace, včetně ekonomických. To se ovšem neděje, a tak občané nemají k dispozici dostatek objektivních informací k tomu, aby si na jejich základě mohli vytvářet vlastní úsudek.
Nedostatek objektivních informací je ostatně i jedním z klíčových důvodů, proč se nedaří naplnit smysl dohodovacích řízení. Každý, kdo u nás má informace, hlídá je pouze pro svoji potřebu, aby je mohl využít, respektive zneužít proti překvapenému partnerovi v jednání. Každý, kdo u nás má informace, zapomíná, že by jimi ve vlastním zájmu měl vybavit i své potenciální spojence. Nejde mu přece o to, posunout vývoj dopředu, zlepšit situaci. Jde o to, zvítězit, urvat z krajíce zdravotnictví pro sebe co nejvíc.
Tak například pojišťovny, které vykonávají ve veřejnoprávním pojištění zprostředkovatelskou činnost pro své pojištěnce, by měly informace poskytovat svým pojištěncům. Nečiní tak, protože se svými pojištěnci nehrají férovou hru. Mluví o solidaritě, ale neuplatňují ji, takže náklady na zdravotní péči standardizovaného pojištěnce se liší mezi kraji a okresy. A to notně. Když lžu svému pojištěnci, nemohu předpokládat, že v něm najdu spojence proti lži jiných, například skupin poskytovatelů péče. Přitom i já jsem na jejich adresu slyšel ledasco.
Třeba to, že některé praktické lékaře nezajímá jejich registrovaný pacient ani v noci, ani o víkendu, včetně toho, že pro řadu z nich do víkendu spadá i pondělí a pátek. Od čeho prý by pak byla lékařská služba první pomoci.
Třeba to, že při možnosti rozhodnout se mezi hodnotou bodu a počtem uspokojených pacientů se naprostá většina ambulantních specialistů rozhoduje ve prospěch volného času a v neprospěch pacientů. To, že ve většině segmentů zdravotní péče je dosahovaná míra zisku větší než 15 % a že této úrovně dosahují stejně tak lázně a stomatologové, kteří mají vyšší podíl výnosů mimo zdravotní pojištění, jako ambulantní specialisté.
Slyšel jsem i o tom, že podle údajů zdravotních pojišťoven ambulantní specialisté dosahují ve všech oborech většího hodinového příjmu, než je 500 Kč na hodinu, které požaduje naivně Česká lékařská komora a její odborové bojůvky.
Také jsem slyšel, že souhrnný výsledek hospodaření nemocnic za téměř celý minulý rok je negativní ve výši cca 750 miliónů korun. Prý je to právě tolik, o kolik méně platily zaměstnanecké zdravotní pojišťovny za lůžkovou péči svých pojištěnců oproti platbám Všeobecné zdravotní pojišťovny.
Zdá se, že problémy našeho zdravotnictví jsou konstantní. Pořád jde o licitaci mezi pravdou a lží. Doposud na úkor lidí zaměstnaných ve zdravotnictví. Teď už zdravotnictví začíná šidit i občany - pacienty. Pojištěnec neví. A pojištěnec, který neví, potenciálně nemá, nemůže. Výhodu má, pokud má známé. Pomohou mu oni nebo peníze navíc. Jenže bez zveřejnění informací, které by objektivně vypovídaly o skutečné situaci v resortu, se všichni dočkáme pouze křiku z Rathovy prezidentské kanceláře, že pacienti budou strádat. A ze lžiplného systému, který jsem letmo popsal, vyplodí lež největší. Protože kdo půjde říci. "Občané, objem poskytované péče je nadbytečný. Řada výkonů, které jsou vám poskytovány, je zbytečná, některé jsou vůči vám neetické, některé vám dokonce škodí!"
Veďme tuto diskusi, ať nám nemusí škodit strana, vláda ani Rathova prezidentská kancelář!

(Autor je předseda Odborového svazu zdravotnictví a sociální péče ČR)
2000-02-03


- Vytisknout stránku -

  Související odkazy
 Více z Tématu - Články

  Zdravotnické akce
Žádná akce!
Why not submit yours?


[Kalendář]

Copyright (c) 1998-2003 Marketing pro zdraví

Powered by PostNuke - GPL redakční systém