Vítejte na ZDRAV.cz
  Hledat

Rozšířené hledání

  Menu
· Všechna témata
· Archiv
· Statistiky
  Přihlášení
Uživatelské jméno

Heslo

Registrací získáte možnost přispívat, diskutovat, měnit vzhled...
  Uživatelské menu

  Bezcigaret.cz
Do nového dne
uh, uh, uh
s cigaretou
  Redakce
· Reklama
· Redakce
· Prohlášení
  Archiv html
· Adresář firem
· Zákony a vyhlášky
· Marketing pro zdraví
  Zdrav.cz

Přidat zdrav.cz
do Oblíbených položek

Ikona na Vaše stránky
www.zdrav.cz

Zdrav.cz
jako Výchozí stránka

Úterý, 24.Září 2002 Články 

dopisem ústavním činitelům, že financování lůžkových zařízení probíhá už po sedm pololetí podle nařízení vlády, respektive vyhlášky MZ. Po celou dobu totiž nedošlo k dohodě o cenách zdravotní péče. Dále pojišťovny doporučují aby rozhodnutí MZ o úhradách zdravotní péče předcházela pečlivá analýza finančních možností systému veřejného zdravotního pojištění. Bez takové analýzy může snadno dojít k prohloubení finanční nerovnováhy mezi příjmovou a výdajovou složkou. Výdaje základních fondů pojišťoven převýšily v loňském roce jejich příjmy. Podle předběžných analýz letos dojde ke zvýšení výdajů na zdravotní péči nad možnosti systému, zejména u lůžkových zařízení, která část zdrojů získávají na úkor ambulantních zařízení. Celý text dopisu následuje.


Vážená paní
MUDr. Marie Součková
ministryně zdravotnictví
Ministerstvo zdravotnictví
Palackého nám. 4
128 01 Praha 2


V Praze dne 10.9.2002

Vážená paní ministryně,

dovolujeme si Vás oslovit jménem všech zdravotních pojišťoven v souvislosti se současným stavem vývoje platební bilance systému veřejného zdravotního pojištění, neboť jsme si vědomi toho, že aktuální situace v České republice se výrazným způsobem projeví do ekonomiky celé země, a tím i do předpokládaných makroekonomických ukazatelů pro rok 2003 a následně pak rovněž do úhrad zdravotní péče v následujícím období.

Vzhledem k tomu, že v současné době vrcholí jednání Dohodovacího řízení o hodnotě bodu a výši úhrad zdravotní péče pro 1. pololetí 2003, chceme, jako představitelé zdravotních pojišťoven, upozornit na několik závažných informací související právě s jejím financováním.

Financování zdravotní péče v segmentu lůžkových zdravotnických zařízení probíhá již po 7 pololetí dle dikce nařízení vlády ČR resp. vyhlášky MZ, které substituují nedohodu mezi představiteli nemocnic a zdravotních pojišťoven v Dohodovacím řízení o hodnotě bodu a výši úhrad zdravotní péče hrazené z veřejného zdravotního pojištění.

Počátkem roku 2001 byl do systému zakomponován nárokový prvek v podobě paragrafu, který segmentům, které se zdravotními pojišťovnami nedohodly, garantuje navyšování úhrad bez ohledu na rozsah poskytnuté zdravotní péče, její kvalitu a potřebnost (v roce 2001 a ve 2. pololetí 2002 to byla lůžková zdravotnická zařízení, v 1. pololetí 2002 pak všechny segmenty poskytovatelů kromě praktických lékařů, stomatologů a lázeňské a ozdravenské péče).

Zdravotní pojišťovny ČR jak za 1. pololetí 2001, tak i za 2. pololetí 2001 naplnily ustanovení výše zmíněného paragrafu (§ 2 odst. 6 vyhlášky MZ č.487/2000 Sb., a dále § 2 odst. 7 vyhlášky MZ č.211/2001 Sb.) a provedly doplatky nemocnicím, přitom tyto doplatky vycházely – z našeho pohledu nelogicky - z rozdílu skutečnosti proti plánovaným výběrům, a nikoliv ze skutečného navýšení zdrojů, což se následně výrazně projevilo v saldu systému veřejného zdravotního pojištění za rok 2001.

Upravíme-li bilanci základních fondů zdravotního pojištění zdravotních pojišťoven za rok 2001 zveřejněnou ve výročních zprávách o mimořádné vlivy zjistíme, že výdaje těchto fondů převýšily v roce 2001 příjmy. Těmito mimořádnými vlivy byly zejména příjmy z odkupů pohledávek realizovaného na základě usnesení vlády Českou konsolidační agenturou ve výši 639 miliónů Kč (které však byly převážně použity na úhradu závazků po lhůtě splatnosti).

V roce 2002 sice byla změněna filosofie výpočtu doplatků, a to dle skutečného nárůstu zdrojů, avšak bez ohledu na to, zda nárůst zdrojů již byl vyčerpán v jiných segmentech či uvnitř jednoho segmentu jednotlivými poskytovateli.

Na rychlejší čerpání zdrojů, a to nad rámec jejich nárůstu, se přitom významně podílí skutečnost, že po ukončení dohodovacího řízení o úhradách zdravotní péče na 1. pololetí 2002 došlo k plošné změně výše režie počítané k jednotlivým výkonům s platností od 1.4.2002, čímž se navýšila jejich cena a dále fakt, že k 1.1.2002 došlo k úpravě „seznamu léčiv“, která se rovněž okamžitě projevila ve zvýšených výdajích na zdravotní péči.

Přestože za 1. pololetí 2002 doplatky zatím nebyly z technického důvodu realizovány, veškeré předběžné analýzy ukazují , že v roce 2002 dojde k navýšení výdajů na zdravotní péči nad rámec možností příjmů systému veřejného zdravotního pojištění. Tento trend se především projevuje v segmentu lůžkových zdravotnických zařízení, neboť část zdrojů získávají lůžková zdravotnická zařízení na úkor poskytovatelů ambulantních ZZ. Důkazem pro nerovnoměrný vývoj úhrad v jednotlivých segmentech – a to obrácený trend ve srovnání se světem - je změna procentního rozložení ročních výdajů .

Z těchto jednoduchých údajů je zřejmé, že při zachování stejné dynamiky nárůstu výdajů dojde již v roce 2003 k rozkolísání celého systému veřejného zdravotního pojištění v ČR. Přitom největší vliv na to má právě ustanovení vyhlášek MZ o doplatku ZZ v případě nárůstu zdrojů bez ohledu, zda tyto zdroje již nebyly vyčerpány jinak.

V současné době vrcholí jednání Dohodovacího řízení o hodnotě bodu a výši úhrad zdravotní péče hrazené z veřejného zdravotního pojištění pro období roku 2003. Statutární zástupci všech zdravotních pojišťoven jsou znepokojeni situací, která vyplývá z nerovných vyjednávacích pozic zúčastněných stran, neboť vyhlášky Ministerstva zdravotnictví, kterými se stanovily výše úhrad zdravotní péče pro příslušné období výrazným způsobem v roce 2002 zvýhodnily ty segmenty poskytovatelů, které se v dohodovacím řízení nedohodly, obzvláště pak nemocnice.

Na základě zkušeností z minulých období proto předpokládáme, že opět nebude dosaženo dohody, speciálně v segmentu lůžkové péče, kdy představitelé nemocnic přímo řízených Ministerstvem zdravotnictví budou znovu spoléhat na skutečnost, že při nedohodě dojde k jejich opětovnému zvýhodnění.

Vážená paní ministryně, prosíme Vás proto, aby v případě, že nebude dohody dosaženo, byla - před rozhodnutím MZ ČR o způsobu a výše úhrady pro rok 2003 v příslušném segmentu - nejprve provedena pečlivá analýza finančních možností systému veřejného zdravotního pojištění tak, aby nedošlo k prohloubení finanční nerovnováhy na straně zdravotních pojišťoven mezi příjmovou a výdajovou složkou.


Ing. Jiřina Musílková
ústřední ředitelka
Všeobecné zdravotní pojišťovny ČR

Ing. František Beránek
generální ředitel
Vojenské zdravotní pojišťovny

Ing. Zdeněk Vrožina, MBA
ředitel
Hutnické zaměstnanecké pojišťovny

Ing. Ladislav Friedrich, CSc.
generální ředitel
Oborové zdravotní pojišťovny zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví

Ing. Darina Ulmanová, MBA
ředitelka
Zaměstnanecké pojišťovny Škoda

Ing. Karel Šatera, MBA
generální ředitel
Zdravotní pojišťovny Ministerstva vnitra ČR

JUDr. Petr Vaněk
ředitel
Revírní bratrské pokladny

Vladimír Kothera
generální ředitel
Zdravotní pojišťovny METAL-ALIANCE

MUDr. Jiří Bek
ředitel
České národní zdravotní pojišťovny


Na vědomí:
předseda vlády
ministr financí
ministr práce a sociálních věcí
předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR
předseda Senátu Parlamentu ČR
předseda výboru pro sociální politiku a zdravotnictví PS PČR
předseda výboru pro zdravotnictví a sociální politiku Senátu PČR


- Vytisknout stránku -

  Související odkazy
 Více z Tématu - Články