Registrací získáte možnost přispívat, diskutovat, měnit vzhled... |
|
|
Pátek, 30.Květen 2003
|
WHO
|
Světový den bez tabáku
|
Kouření není ani okouzlující ani senzační. Zabíjí. WHO naléhá na světy filmu a módy, aby podporovaly společnost bez tabáku a aby přestaly pomáhat tabákovému průmyslu prodávat produkty, které mají zhoubný vliv na veřejné zdraví: tabákové produkty zabíjejí polovinu jejich uživatelů. WHO naléhá na módní průmysl , aby se nenechal sponzorovat tabákovými společnostmi a neukazoval kouření tabáku jako něco zábavného a atraktivního.
Tabákové společnosti regulérně poskytují cigarety, dárky, různé služby nebo finanční obnos výměnou za umístění jejich produktů ve filmu. Cigarety Marlboro se objevily nejméně v 28 nejznámějších filmech za posledních 10 let.: rekord, kterému nekonkuruje žádná lidská Hollywoodská hvězda. Dospívající lidé, kteří nekouří, a jejichž nejoblíbenější filmová hvězda na plátně kouří často, jsou šestnáctkrát více náchylní k tomu, aby začali kouřit v budoucnosti. Děti ve věku 11-14 let, kteří často viděly kouření ve filmu , jsou třikrát více náchylní si kouření osobně vyzkoušet. V letech 1996-2000: v 80% nejznámějších filmů hrálo svou roli kouření a užití tabáku ve filmech v průběhu 90. let vzrostlo o 50%. Distribuce tabákových výrobků je hojně užívána i ve světě módy. Tabákové společnosti využívají jmen nejznámějších módní návrhářů a tváře modelek a modelů k prodávání jejich produktů. Sponzorují módní přehlídky a soutěže pro nadějné návrháře, aby se staly veřejně známými a důvěryhodnými. Tento druh reklamy byl zaměřen hlavně na ženy.Teprve nedávno se cílovou skupinou stali mladí lidé obou pohlaví.Vedle umisťování reklamy v módních časopisech, tabákové společnosti uvádějí na trh a propagují jejich vlastí značky oblečení a sponzorují módě příbuzné světy, které jsou ještě blíž mladým lidem, jako jsou třeba noční kluby. Navíc, od té doby, co jsou modelky štíhlé, spojení jejich vzhledu s kouřením cigaret pomáhá tabákovému průmyslu zacílit na ženy. Světový Den bez tabáku letos přichází 10 dní potom, co všechny členské státy WHO 21.5.2003 jednomyslně přijaly první mezinárodní dohodu o boji proti kouření a tabáku. Tato historická dohoda je mezinárodní odpovědí na globální problém, ustanovuje globální pravidla reklamy, propagace, podporování a sponzorování tabákovými produkty. Tato konvence také ukládá závazky pro zavedení příslušných cenových opatření a silnějších protipašeráckých opatření, která ochrání veřejnost od vystavování se tabákovému kouři. Konvence ukládá regulaci tabákových výrobků, zahrnuje skutečná zdravotní varování společně se zákazem prodeje nezletilým, rozšiřuje veřejné vědomí o škodlivosti tabáku cestou vzdělání a komunikace, podporuje léčbu tabákové závislosti. Dále zahrnuje budování mezinárodní spolupráce a příslušného dohledu nad kontrolou tabáku. Zdroj: WHO Liaison Office,Czech Republic
- -
|
|
|
|