Registrací získáte možnost přispívat, diskutovat, měnit vzhled... |
|
|
Středa, 30.Červenec 2003
|
Články
|
Tabákové firmy našly nová média
|
Zadavatelé tabákové reklamy se připravují na restrikce, které je čekají, a snaží se k zákazníkům dostat prostřednictvím zatím opomíjených médií nebo nejrůznějších soutěží. V zemích Evropské unie bude totiž od roku 2005 stažena z novin a časopisů, internetu a nebude se smět objevovat během sportovních událostí. Zákaz se nedotkne reklamy v kinech, na plakátech a billboardech a médiích tištěných mimo Evropskou unii.
Tabákové firmy mají už nyní snahu směřovat většinu reklamních aktivit do soutěží typu "za dvě krabičky zapalovač zdarma" nebo do propagace v místě prodeje. V roce 2001, ze kdy pocházejí poslední údaje, se za tyto formy reklamy utratilo celkem 9,3 miliardy dolarů, což bylo 82 %veškerých inzertních výdajů, uvedl deník The Wall Street Journal. Reklama výrobců cigaret v tradičních médiích klesá. V novinách se v roce 2001 snížila o 38,7 % na 31,7 miliónu dolarů a v časopisech klesla o 41,4 % na 17,9 miliónu dolarů. Naproti tomu výrazný nárůst o 44,2 % na celkových 41 miliónů dolarů zaznamenaly výdaje do letákové reklamy. Skupina Altria, která je mimo jiné výrobcem cigaret Marlboro, uvedla, že reklama v tradičních médiích tvořila v roce 2001 pouhých osm procent jejích celkových investic na propagaci. Ještě v roce 1998 to bylo 21 %. Společnost R.J. Reynolds uvádí, že její výdaje do tiskové reklamy se od roku 1998 snížily o 80 %. Zřejmě se tak potvrzují slova britského ministra zdravotnictví Alana Milburna, který loni v prosinci na zasedání ministrů EU hlasoval proti zákazu tabákové reklamy. Své odmítavé stanovisko zdůvodnil pro britskou BBC následovně: "Tabákový průmysl si se zákazem zcela jistě poradí po svém a začne se objevovat v dosud opomíjených médiích." O tom, že obavy protikuřácké lobby jsou namístě, svědčí i růst celkových investic tabákového průmyslu do reklamy. Ačkoli se prodeje cigaret v roce 2001 meziročně snížily o 3,8 %, tabákové firmy za reklamu utratily o 17 % více. Vydaly za ni celkem 11,2 miliardy dolarů, zatímco v roce 2000 to bylo 9,6 miliardy dolarů. "Vyšší výdaje do reklamy svědčí o tom, že výrobci tabáku vůbec nemají snahu měnit se k lepšímu a že i nadále směřují své škodlivé marketinkové praktiky mj. na děti a mládež," uvedl pro WSJ výkonný ředitel kampaně Děti bez tabáku William Corr. 3.7.2003 Zdroj: HN
- -
|
|
|
|