Vítejte na ZDRAV.cz
  Hledat

Rozšířené hledání

  Menu
· Všechna témata
· Archiv
· Statistiky
  Přihlášení
Uživatelské jméno

Heslo

Registrací získáte možnost přispívat, diskutovat, měnit vzhled...
  Uživatelské menu

  Bezcigaret.cz
Do nového dne
uh, uh, uh
s cigaretou
  Redakce
· Reklama
· Redakce
· Prohlášení
  Archiv html
· Adresář firem
· Zákony a vyhlášky
· Marketing pro zdraví
  Zdrav.cz

Přidat zdrav.cz
do Oblíbených položek

Ikona na Vaše stránky
www.zdrav.cz

Zdrav.cz
jako Výchozí stránka

Pondělí, 04.Srpen 2003 Články 

V horké okurkové sezóně rozvířila klidné vody prázdninových dní paní ministryně Marie Součková svými návrhy (nápady?) jak provést reformu zdravotnictví. Již dříve jsme napsali co k té věci řekl premiér Špidla. Puzení vyjádřit se měli i další činitelé, ovlivňující chod našeho zdravotnictví. Vyjádřil se také prezident lékárnické komory Lubomír Chudoba. Bez taktiky Součková reformu neprosadí, říká prezident.

Bez taktiky Součková reformu neprosadí
V minulých dnech zveřejnila ministryně zdravotnictví svůj názor na to, jak řešit rostoucí vnitřní zadlužení VZP a jak zajistit dostatečnou výši finančních prostředků ve zdravotnictví. Její úvahy byly podrobeny okamžité kritice ze strany představitelů opozičních stran, části stranických kolegů i veřejnosti. Proč k tomu došlo? Podle mého názoru je zásadní chybou skutečnost, že uveřejněná opatření nebyla podrobně prodiskutována se zdravotnickými odborníky a že nebyla dána k posouzení časová posloupnost a analýza dopadů jednotlivých návrhů.
Postup představitelů ministerstva zdravotnictví považuji za netaktický - nedůsledně připravené a neurčitě naplánované změny se těžko obhajují. Jsem přesvědčen, že je jen otázkou času, kdy některé z představených myšlenek budeme muset plně, jiné v upravené formě přijmout.
V opačném případě vystavíme naše spoluobčany riziku stagnace, či dokonce zhoršení úrovně služeb ve zdravotnictví. Jako poskytovatel zdravotní péče vnímám v současné době jako nejdůležitější řešení neschopnost největší zdravotní pojišťovny uhradit včas vyfakturovanou péči.
Jestliže vláda nepřistoupí na jednorázovou finanční výpomoc této instituci (např. formou odkoupení pohledávek VZP za neplatiči zdravotního pojištění), dostane se koncem roku řada lékáren, ordinací lékařů, do existenčních provozních problémů. Očekává se totiž, že dlužná částka se do té doby více než dvojnásobně zvýší. Poskytovatelé zdravotní péče nemohou nadále doplácet na dlouhodobou nekompetentnost státního aparátu
vytvořit např. podmínky účinného výběru zdravotního pojištění. Zavedení ostatních opatření má charakter dlouhodobější. Jejich významnější výsledek se tedy projeví až se zpožděním. Považuji je ale vesměs za návrhy rozumné. Jedná se o úspory v provozních nákladech VZP, o navýšení plateb za "státní pojištěnce", o zvýšení minimálních plateb OSVČ, o zavedení nového mechanismu přerozdělení zdravotního pojištění mezi
pojišťovnami, o možnosti připojištění.
Občané určitě nepříjemně přijímají zprávy o nutnosti omezení počtu zejména nemocničních zařízení. Na nezbytnosti tohoto kroku se ale shodují domácí i zahraniční odborníci. Není možné nadále financovat přebujelou síť lůžkových zdravotnických zařízení, a přitom zajistit, aby byly špičkově vybaveny a jejich zdravotničtí pracovníci co nejlépe vyškoleni. Jde o věc jistě citlivě vnímanou, bylo by ale krátkozraké zůstat jen na počátku cesty.
Občasné návrhy, které spočívají jen ve snížení počtu lůžek nemocnice v jednotkách procent, situaci nevyřeší. Významnou úsporu může přinést jen celkové uzavření zdravotnického zařízení. Samozřejmě po pečlivém posouzení a při záruce poskytování péče v dostupné vzdálenosti.
U lůžkových zařízení, která zůstanou zařazena do sítě můžeme navíc předpokládat další úspory v rámci společných nákupů přístrojů, léků, zdravotnických prostředků. Každého přirozeně zajímá, jakou částkou se bude na financování zdravotnictví podílet. Ať již výší placeného zdravotního pojištění či plateb při návštěvě lékárny nebo ordinace lékaře.V tomto bodě jsem zdrženlivější. Nějaký čas potrvá, než bude možné kvalifikovaně vyjádřit, jak se v nákladech i příjmech projeví výše zmiňovaná opatření. Do té doby je podle mého názoru opodstatněné přijímat jen takové zásahy, které omezí pouze zbytečné čerpání zdravotní péče.
V této oblasti by aktivněji měly vystupovat zdravotní pojišťovny. Pro hodnocení účelnosti jednotlivých vyšetření, předepisování léků mají dostatek podkladů. Nebude-li zajištěna důkladná kontrola vynakládání peněz ze zdravotního pojištění, nemůže být podle mého mínění občan nucen k vyšší spoluúčasti. Pro stanovení přijatelné výše finanční spoluúčasti je nutné stanovit limit, který může léčený jedinec zaplatit v průběhu
kalendářního roku.
Částka by měla být vypočtena s přihlédnutím k výši příjmů jednotlivého pojištěnce. Musí působit jako pojistka, která zaručí, že každému bude potřebná zdravotní péče dostupná i finančně.
Nedávné diskuse o poskytování bezplatné péče plošně všem seniorům nebo nynější navržení jednotné částky 2000 Kč jako maximální roční spoluúčasti nepovažuji za šťastné. Pro přijmutí potřebných úprav je zapotřebí porozumění veřejnosti. Toho může být dosaženo jedině věcným a trpělivým vysvětlováním a předložením hodnověrných podkladů. Také představitelé politických stran by si měli uvědomit vážnost situace ve zdravotnictví, povznést se nad často jen bezobsažné hašteření a přispět k prosazení nutných změn.
25.07.2003
Autor: Lubomír Chudoba, , prezident České lékárnické komory
Zdroj: Právo


- Vytisknout stránku -

  Související odkazy
 Více z Tématu - Články