Vítejte na ZDRAV.cz
  Hledat

Rozšířené hledání

  Menu
· Všechna témata
· Archiv
· Statistiky
  Přihlášení
Uživatelské jméno

Heslo

Registrací získáte možnost přispívat, diskutovat, měnit vzhled...
  Uživatelské menu

  Bezcigaret.cz
Do nového dne
uh, uh, uh
s cigaretou
  Redakce
· Reklama
· Redakce
· Prohlášení
  Archiv html
· Adresář firem
· Zákony a vyhlášky
· Marketing pro zdraví
  Zdrav.cz

Přidat zdrav.cz
do Oblíbených položek

Ikona na Vaše stránky
www.zdrav.cz

Zdrav.cz
jako Výchozí stránka

Úterý, 18.Listopad 2003 Články 

Lékařský odborový klub (LOK) ostře kritizuje ministryni zdravotnictví. V „Bilanci ministryně zdravotnictví MUDr. Součkové“ se mimo jiné píše: „Paní ministryně nedokázala vypracovat žádnou koncepci ani plán vedení resortu v tomto volebním období. Stále existují pouze zcela obecné proklamace. Nedokázala tedy splnit úkol zadaný poslaneckou sněmovnou. Dodnes nikdo neví, čeho chce vlastně MUDr. Součková ve funkci ministryně zdravotnictví dosáhnout.“ Celý text čtěte dále a posuďte sami do jaké míry se jedná o kritiku oprávněnou.

Bilance ministryně zdravotnictví MUDr. Součkové

Paní ministryně nedokázala vypracovat žádnou koncepci ani plán vedení resortu v tomto volebním období. Stále existují pouze zcela obecné proklamace. Nedokázala tedy splnit úkol zadaný poslaneckou sněmovnou. Dodnes nikdo neví, čeho chce vlastně MUDr. Součková ve funkci ministryně zdravotnictví dosáhnout.

Za téměř jeden a půl roku neprosadila přijetí ani jednoho ze zásadních zákonů, které zdravotnictví potřebuje:
O odborné způsobilosti a vzdělávání lékařů
O odborné způsobilosti a vzdělávání nelékařských pracovníků ve zdravotnictví
O zdravotnickém zařízení
O zdravotní péči
O veřejném zdravotním pojištění
Předkládané návrhy jsou velmi nekvalitní. Jednou z příčin může být skutečnost, že Ministerstvo zdravotnictví nemá ani legislativního náměstka. Ministryně není schopna spolupracovat s poslanci a senátory, bez jejichž pomoci nemá žádný zákon naději na přijetí.

Ministerstvo zdravotnictví jako představitel státu rezignovalo na tvorbu sítě zdravotnických zařízení. Po převodu bývalých okresních nemocnic pod kraje ztratil stát kontrolu nad polovinou lůžkového fondu. Poměrně bezzubý § 3 odst. 1) zákona č. 290/2002 Sb., který zajišťoval, aby nemovitý majetek, který sloužil pro poskytování zdravotní péče, byl po dobu následujících deseti let využíván pouze pro zdravotnické účely, byl zrušen rozhodnutím Ústavního soudu. Ministerstvo zdravotnictví na tento stav adekvátně nezareagovalo. Představy ministryně Součkové, že zákonné záruky mohou být nahrazeny nějakými dohodami státu s představiteli krajské samosprávy, se ukázaly jako naivní. Byla zahájena demontáž jednotného zdravotnického systému ČR. Každý kraj přistupuje ke zdravotnictví jinak. Výsledkem budou prohlubující se rozdíly v kvalitě a dostupnosti zdravotní péče mezi jednotlivými regiony, a to navzdory stejným platbám daní a zdravotního pojištění. Stát v současnosti nemá legislativní nástroje, jak občanům zdravotní péči zajistit.

Ministryně nedokázala pro zdravotnictví získat dostatečné finanční zdroje. Dále se tedy prohlubuje nerovnováha mezi příjmy na jedné straně a rozsahem a kvalitou péče, kterou má zdravotnictví poskytovat, na straně druhé. Přetrvává nespravedlnost v platbách zdravotního pojištění.
Plánované zvýšení plateb zdravotního pojištění od OSVČ je nedostatečné.
Zvýšení měsíční platby státu za 56% pojištěnců o 8 Kč (z 467 na 475) přinese pouze 0,5 mld. Kč. Podíl státu na platbách pojištění klesne z původních 29% pod 22%.
Návrh na přesun části výnosu ze zvyšování spotřební daně na alkohol a tabákové výrobky do zdravotnictví byl zmařen snahou ministryně vytvářet zvláštní fond ovládaný ministerstvem, který by musely naplňovat i zdravotní pojišťovny.

Ministerstvo zdravotnictví neprovádí analýzy, zda jsou náklady zdravotnických zařízení oprávněné. Nikoliv platy zdravotníků, ale extrémní rozdíly v ostatních nákladech (léky, materiál, služby…) mohou být zejména u nemocnic (pochopitelně spolu s chybnou investiční politikou) klíčem k pochopení příčin ekonomických problémů některých nemocnic. Materiály zpracovávané ekonomickým odborem ministerstva zdravotnictví jsou diletantské.

Ministryně veřejně vyhlašuje své soukromé nápady, které nemá podložené řádnými analýzami jejich dopadů. Činí tak bez ohledu na programové prohlášení vlády a bez konzultací s politickými partnery a kolegy. Takto prezentované nápady nemají šanci být realizovány. Dochází pouze k diskreditaci v některých případech snad i užitečných návrhů.
Jedná se typické projevy zmateného člověka, který netuší, co by měl dělat a tak zkouší to i ono s naivní vírou, že něco se přece podařit musí.

Špatná prezentace zdravotnictví pro veřejnost. Zmatečná vyhlášení, dezinformace, rozpory mezi tvrzením ministryně a tiskového mluvčího. To jsou patrně příčiny vzniku různých pseudoafér (balené koblihy, prodej prezervativů…), které poškozují mediální zdravotnictví. Pokud si skutečně většina občanů myslí, že české zdravotnictví je dnes horší než před rokem 1989, pak jde o tragickou vizitku politické reprezentace, nikoliv o reálné hodnocení práce zdravotníků.

Ministryně přestala spolupracovat s odbornou zdravotnickou veřejností. Komunikace zdegenerovala do podoby formálních jednání např. RHSD, kterých se pro nedostatek času ministryně často ani neúčastní. Návrhy sociálních partnerů většinou nejsou respektovány a úroveň odpovědí ze strany ministryně ji často usvědčuje z toho, že připomínky ani nečetla. Výsledkem je vzájemná ztráta důvěry. Ministryně nemůže počítat s podporou ze strany těch organizací, jejichž názory nerespektuje.
Kategorizační komise ministerstva dále fungují neprůhledně, ministryně brání například odborníkům z řad LOK-SČL v účasti.

Zdravotnická veřejnost nelibě nese skutečnost, že MUDr. Součková takříkajíc nevykonává funkci ministryně na plný úvazek. Povinnosti vyplývající z funkce místopředsedkyně ČSSD ji odvádí od řešení problémů zdravotnictví.
Vrcholem trapnosti byla senátorská předvolební kampaň v době krize resortu zdravotnictví.

Paní ministryně není schopna rozlišovat mezi problémy zásadními a zástupnými. Patrně proto klade důraz na otázky zcela marginální ( režijní náklady zdravotních pojišťoven, souběhy zaměstnaneckého poměru s provozováním soukromé praxe… )

Nedostatek znalostí o fungování systému zdravotnictví a absenci zkušeností s řídící prací ministryně nedokázala překonat.

Nekompetentní vystoupení na veřejnosti (projev na Žofíně 29.9.2003, vystoupení před předsedy okresních sdružení ČLK 16.9.2003, účast v televizních a rozhlasových debatách…) přispěla ke ztrátě autority. Zdravotníci nevěří, že by ministryně Součková byla schopna svoji funkci zvládnout a pomoci vyvést zdravotnictví z krize. Výsledek senátních voleb (1 150 hlasů) dává cosi tušit i o názoru pacientské veřejnosti.

Ministryně Součková, která ztratila podporu odborné zdravotnické veřejnosti a nedokázala získat důvěru občanů, nemůže být osobou, která prosadí nezbytné reformy systému zdravotnictví v ČR. 10.11.2003 MUDr. Milan Kubek
Předseda LOK-SČL


- Vytisknout stránku -

  Související odkazy
 Více z Tématu - Články