Čtvrtek, 05.Únor 2004 Přehled tisku

Také Drážďany zažily strach z ptačí chřipky
DPA, vpl,In: Právo, s.8,Zpráva
EPIDEMIOLOGIE.
* Experti během dne vyvrátili, že by muž hospitalizovaný v saské metropoli se zdravotními problémy poté, co nedávno pobýval ve Vietnamu, trpěl touto infekcí. Zatímco ve Vietnamu má epidemie viru na svědomí už deset životů, potvrdilo Thajsko mezitím svůj pátý smrtící případ. Je jím šestiletý chlapec z provincie západně od Bangkoku. Čína připustila, že při podezření na ptačí chřipku u drůbeže v jižní provincii Jun-nan jde o smrtící virus H5N1. (viz též Lidové noviny, s.8, Večerník Praha, s.13)

Vznik závislosti na jídle způsobují tuky a cukry : Někteří vědci se domnívají, že určité jídlo a například i čokoláda působí podobně jako drogy
Grosmanová Markéta,In: Hospodářské noviny,příl.Zdraví, s.2,Zpráva
VÝŽIVA.
* Nové poznatky týkající se biologického působení rychlého občerstvení naznačují, že přejídání není způsobeno pouze nedostatkem sebekontroly. Častá konzumace jídel z fast foodů může uvést podle lékařů do pohybu hormonální změny v těle. Ty pak mají za následek ztrátu sebekontroly při jídle.

Sen vzdálený možná jen desetiletí - lidské orgány ze zvířecí farmy : Prasečí srdce vyrostlé pro člověka. Opravářské buňky z lidských zárodků
Tuček Josef,In: Hospodářské noviny, příl.Věda a lidé, s.6,Zpráva
* V hospodářských zvířatech dokážou vyrůstat buňky, které nemocný člověk nutně potřebuje pro svou léčbu. Kostní dřeň obsahuje buňky, jimž se říká kmenové - jsou ještě nerozlišené a mohou se přeměnit v jiné, už specializované buňky těla. A to je i podstata "výroby" lidských buněk v těle zvířete.

Pokus naklonovat člověka selhal
čtk, tes,In: Lidové noviny, s.8,Zpráva
* Americkému lékaři Panosu Zavosovi se pokus o naklonování člověka nezdařil. Jeho vědecký tým nedávno oznámil, že zavedl do dělohy 35leté pacientky klonované lidské embryo. Jak ale napsala BBC, testy ukázaly, že žena neotěhotněla. (viz též MF Dnes, s.A12)

Hadronové ozařování je drahé
Pergl Václav,In: Právo, s.5,Zpráva
RAKOVINA.
* Odborníci z Akademie věd ČR soudí, že alternativní druhy ozařování mohou pomoci vyléčit pacienty se zhoubným nádorem, pro které není vhodná klasická radioterapie. Novinkou je tzv. hadronová terapie, kdy místo rentgenového nebo gama záření se vpravují do tkáně urychlené svazky iontů nebo protonů.

Saze urychlují tání ledovců
Petrželka Alexandr,In: Právo, s.11,Zpráva
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ.
* Černé uhlíkové vločky - saze - které vznikají při nedokonalém spalování pevných paliv, jsou zřejmě zodpovědné za velký díl oteplování na sněhem pokrytých oblastech severní polokoule. Vyplývá to z posledních výzkumů, o nichž referovaly časopisy Scientific American a Science.

Spolana: chemické látky unikly z prasklé kanalizace
čtk,In: Lidové noviny, s.4,Noticka
ODPADY.
* Příčinou lednového úniku chemických látek z areálu Spolany do Libišské strouhy byla prasklina v chemické kanalizaci. Chemička začne strouhu častěji monitorovat a prověří kanalizaci v širším okruhu.

Konzumace ryb prodlužuje život mužů
čtk,In: Lidové noviny, s.16,Noticka
VÝŽIVA.
* Pravidelná konzumace rybího masa jednou za dva dny může mužům prodloužit život. Ve své studii to tvrdí japonští vědci. Vědci však zároveň upozornili na rizika spojená s nadměrnou konzumací rybího masa kvůli toxinům.