Vítejte na ZDRAV.cz
  Hledat

Rozšířené hledání

  Menu
· Všechna témata
· Archiv
· Statistiky
  Přihlášení
Uživatelské jméno

Heslo

Registrací získáte možnost přispívat, diskutovat, měnit vzhled...
  Uživatelské menu

  Bezcigaret.cz
Do nového dne
uh, uh, uh
s cigaretou
  Redakce
· Reklama
· Redakce
· Prohlášení
  Archiv html
· Adresář firem
· Zákony a vyhlášky
· Marketing pro zdraví
  Zdrav.cz

Přidat zdrav.cz
do Oblíbených položek

Ikona na Vaše stránky
www.zdrav.cz

Zdrav.cz
jako Výchozí stránka

Čtvrtek, 12.Únor 2004 Články 

Nabídka sortimentu léčiv a komunikace se zákazníky (pacienty) se v posledních letech velice změnily. Pacientům a zákazníkům v lékárnách jsou běžně dostupné moderní přípravky, které si mohou z velké části zakoupit „za hotové“, tedy bez lékařského předpisu. Prodej léků by se ovšem měl vždy řídit přísnými etickými pravidly a jejich spotřebu by měla určovat jejich skutečná potřeba, která je dána zdravotním stavem pacientů. Reálná situace na trhu je však poněkud odlišná.


Největší podíl na prodejnosti volně prodejných léčivých přípravků má pravděpodobně vliv reklamy než jejich skutečná potřeba. Zásluhou reklam vitamínové tablety každodenně konzumuje velký počet lidí. Reklamy přesvědčují rodiče, aby kupovali multivitaminy svým dětem, a střední generaci, aby kupovala jiné multivitaminy svým rodičům a prarodičům.

Autorka příspěvku ve své disertační práci zjistila že, 21% dotazovaných koupilo někdy potravinový doplněk výživy pod vlivem reklamního sdělení.

Koupil (a) jste si někdy potravinový doplněk výživy pod vlivem reklamy?

Na základě takto položené otázky není však možné říct, zda lidé skutečně na základě reklamy nakupují, ale jen to nakolik jsou ochotni takový nákup přiznat. Lze předpokládat, že ve skutečnosti je procento lidí ovlivněných při nákupu reklamou mnohem vyšší, protože musíme počítat s neuvědomovaným ovlivněním i neochotou vliv reklamy přiznat.

Respondenti uvedli, že se při jejich nákupu nechali ovlivnit reklamou např. u přípravků Celulit, Diaval, kloubní výživu Gelmodel, přípravky na hubnutí Jablečný ocet, Chitosan a Metabolik. Většina respondentů však již nebyla schopna zpětně určit, pod vlivem jakého typu reklamy (televizní, sdělení v časopise atp.) přípravek koupila.
Při podrobnější analýze vyjmenovaných produktů, autorka uvedla, že respondenty ani jednou ke koupi neovlivnila televizní reklama. Odpověď na tento fakt, je pravděpodobně skryta v odpovědích na jinou otázku dotazníku (Jakého typu reklamy jste naprosto „přesyceni“?), kde více než 70 % dotazovaných je „přesyceno“ právě reklamou televizní.
U léčivých přípravků je pro koupi také rozhodující (daleko více než u jiných komodit) dozvědět se podrobnější informace o přípravku (složení, účinky, kontraindikace, atp.). Televizní reklama informuje o léčivých přípravcích velmi zkratkovitě. Předepsané informace o přípravku (složení, účinky, kontraindikace, atp.) sice obsahuje, ale v krátkém časovém je divák a potenciální zákazník není schopen všechny přijmout. To je zřejmě hlavní důvod, proč dotazované respondenty ke koupi oslovila reklamní sdělení uveřejněná např. formou reklam v časopisech, kdy čtenář periodika má dostatek času na prostudování informací inzerovaných v reklamním sdělení.

Vzpomínáte si na nějakou reklamu na potravinové doplňky výživy z poslední doby?

Při položení této otázky si 58,8 % respondentů vzpomnělo na nějakou reklamu na potravinové doplňky výživy, ale jejich odpovědi o jakou reklamu a jaký přípravek se jednalo byly značně nepřesné (např. to na hubnutí s Halinou, jak tam byl Chudík jako doktor atp.). Nepřesnost v odpovědích je pravděpodobně způsobená faktem, že v případě nezájmu o koupi přípravku zákazník vytěsní z paměti název přípravku a v paměti mu zůstanou pouze nejvýraznější momenty reklamy.
Vytvořit účinnou reklamu není jednoduché a je potřeba znát, co lidé od reklamy očekávají a to jak v obecné poloze, tak od každé konkrétní reklamní kampaně.

Co požadujete od reklamy na léčivé přípravky?

Ze získaných dat vyplývá, že respondentům u reklam na léčivé přípravky chybí srozumitelnost (51,3 %). Nespokojenost s porozuměním s reklamou na léčivé přípravky vyjádřili zvláště respondenti s nižším vzděláním. V této oblasti má prodej farmaceutických přípravků značné nedostatky a jejich postupné odstranění by mělo vést k větší edukaci obyvatelstva v oblasti starosti o vlastní zdraví a v propagaci samoléčby pacientů. Reklama v tomto případě by měla být vhodným zdrojem informací a do jisté míry se dá hovořit o faktoru podporujícím svobodu jedince.
Vtipnost, nápaditost, originalitu a schopnost upoutat pozornost, které jsou velmi důležité u ostatních produktů, však dotazovaní v reklamách na léčivé přípravky požadují jen minimálně (5,9 a 5 %). Zajímavý je i fakt, že 16,8 % respondentů požaduje od reklam na léčivé přípravky pravdivost. Toto zjištění koresponduje s faktem, že nejčastěji udělované pokuty v oblasti reklam na léčivé přípravky jsou právě z důvodu nepravdivých informací v nich uváděných.
Naprostý zákaz reklamy na léky požaduje pouze 5,9 % respondentů. Nejčastěji zastoupený názor (40,3 %) mezi respondenty je, že reklamu na léčivé přípravky je třeba provozovat s určitými omezeními.

Reklamu na léky je třeba:

Poměrně vysoké procento (36,1 %) zastává názor, že reklamu na léčivé přípravky by bylo vhodné provozovat bez jakýchkoliv omezení. 17,7 % dotazovaných se k této otázce nevyjádřilo, protože se nepovažují kompetentní k jejímu posouzení, jednalo se o dotazované zejména z řad žen.
Z vyhodnocení dotazníků vyplývá , že starší spotřebitelé jsou co se týče reklamy, mnohem skeptičtější než ostatní cílové skupiny. Ověřila jsem si, uvádí autorka, že televizní reklama patří jednoznačně ke způsobu komunikace, kterého jsou naprosto „přesyceni“. I když v současnosti právě prostřednictvím televize je k nim směřováno nejvíce reklamních sdělení.
9.2.2004
Autor: Šárka Daňhelová
Zdroj: Marketingové noviny


- Vytisknout stránku -

  Související odkazy
 Více z Tématu - Články