Sobota, 14.Únor 2004 Přehled tisku

Nemocných ubývá, epidemie nehrozí
čtk,In: Lidové noviny, s.4,Zpráva
EPIDEMIOLOGIE. SZÚ.
* U hranice epidemie chřipky jsou ze 14 krajů dva - Olomoucký a Jihomoravský. I v těchto dvou krajích v tomto týdnu ale nemocných ubylo. Informovala o tom Marie Otavová z národní referenční laboratoře pro chřipku. "Chřipka se vyskytuje sporadicky, výskyt viróz je lokální," podotkla Dr.Otavová. Podobně to podle ní vypadá i v zemích sousedících s ČR. (viz též Právo, s.2, Večerník Praha, s.2)

Alergií může za sto let trpět už každý druhý Evropan
Boseleyová Sarah - The Guardian,In: Právo, s.13,
Zpráva
ALERGIE.
* Pokud se nepodaří zastavit narůstající epidemii alergií, pak některou z jejích forem může být podle předpovědi vědců do roku 2115 postižen každý druhý Evropan. Alergie jsou již dnes jednou z hlavních příčin školní absence miliónů dětí ve vyučování a dospělých v zaměstnání.

Všeho moc škodí, i hygieny
Pazdera Jan, www.osel.cz,In: Lidové noviny, s.22,
Zpráva
ALERGIE.
* Děti, které v prvním roce života prodělají minimálně dvě horečnaté infekční choroby, jsou později méně ohroženy alergiemi. K těmto závěrům dospěla Christine Johnsonová ze Zdravotní služby Henryho Forda v Detroitu. Výsledky zveřejněné v Journal of Allergy and Clinical Immunology naznačují zajímavé souvislosti. U celé poloviny dětí, které během prvního roku života neměly horečku, se do sedmi let jejich věku vyvinula alergie.

Sestry si virus ptačí chřipky nepředaly : Potvrdily to podle WHO definitivně laboratorní testy
DPA, ČTK, lan,In: Právo, s.13,Zpráva
EPIDEMIOLOGIE. WHO.
* Laboratorní výsledky neobsahují žádný důkaz, že dvě sestry, které ve Vietnamu minulý měsíc zemřely na ptačí chřipku, by se nakazily jedna od druhé. Oznámila to definitivně Světová zdravotnická organizace (WHO). Zatím tedy není možnost přenosu ptačí chřipky z člověka na člověka potvrzena. Testy ovšem jen ukázaly, že virus H5N1 se zatím nesmísil s jiným. Podle lékařů teprve taková mutace by umožnila šíření nákazy mezi lidmi.

Vědci naučili krysy hubnout pomocí tukové kúry s geny
Petrželka Alexandr,In: Právo, s.13,Zpráva
* Spotřebovávat místo ukládat tuky začaly buňky pokusných krys po genetických zásazích při experimentu americko-švýcarského vědeckého týmu. Výzkum tak podpořil jednu z testovaných metod léčby obezity. Výsledná ztráta tuku byla výrazně rychlejší a komplexnější než při omezení příjmu kalorické stravy, a to bez nepříznivých vedlejších účinků - uvedl tým své výsledky v časopisu Proceedings of the National Academy of Sciences.

Kuchařka s návodem, jak klonovat člověka, je na webu
Petr Jaroslav,In: Lidové noviny, s.24,Zpráva
* Tentokrát jsme svědky skutečného průlomu. Po řadě falešných poplachů se práce korejských vědců stává pomůckou pro seriózní badatele i pro šarlatány. Tým čtrnácti korejských vědců posílený o amerického biologa José Cibelliho získal klonováním 30 lidských embryí. Nejen to. Dokázal z nich vypěstovat buňky využitelné pro léčbu těžkých chorob. Teoreticky už nic nebrání tomu, aby vědci komukoli vypěstovali náhradní buňky pro "opravu" infarktem poškozeného srdečního svalu nebo pro zhojení poraněné míchy.

Dostal nové buňky a cítí se lépe : MF Dnes zjišťovala, jak je pacientům, kteří dostali kmenové buňky
Riebauerová Martina,In: MF Dnes, s.A3,Zpráva
VĚDA A VÝZKUM. NOVÉ LÉČEBNÉ POSTUPY.
* Kmenové buňky jsou hitem. Znovu se o nich mluví v těchto dnech, kdy se jihokorejským vědcům poprvé podařilo naklonovat živý lidský zárodek. Z takových kopií by bylo možné získávat identické a patrně mnohem účinnější kmenové buňky. To je však kontroverzní hudba budoucnosti. Praxe je o dost pozadu a buňky, které pacienti dostávají, pocházejí z jejich kostní dřeně.

Natura: Evropa nutí chránit přírodu i ty, kteří nechtějí
Bobůrková Eva,In: MF Dnes, s.C9,Zpráva
EU. ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ. OCHRANA PŘÍRODY.
* Pokud si nebudeme přírodu chránit sami, Evropská unie nás potrestá. Vstup České republiky do EU znamená také povinnost zařadit do soustavy Natura 2000 naše nejhodnotnější území, kde žijí vzácní živočichové a rostou vybrané rostliny, a unikátní přírodní stanoviště, jako jsou mokřady, rašeliniště, horské bučiny.

Hmyz i ptáky ohrožuje příliš mnoho světla během noci
Povolný Dalibor,In: Lidové noviny, s.23,Článek
EU. ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ. OCHRANA PŘÍRODY.
* Z nevhodně osvětlených míst evropských velkoměst se zcela vytrácejí některé druhy hmyzu. Následují je netopýři a další hmyzožraví živočichové, kteří přicházejí o svou potravu. Znečištění noční tmy světlem působí negativně i na tažné ptáky. Noční živočichy přitahuje zejména ultrafialová složka světla, která je nebezpečná i pro člověka. Kritickou situaci lze vyřešit využíváním světla s větším rozsahem infračervené složky. Prosadit takový požadavek do zákona o ochraně přírody však nebude v České republice vůbec jednoduché. Určitou naději může představovat právě očekávaný vstup ČR do Evropské unie.