Vítejte na ZDRAV.cz
  Hledat

Rozšířené hledání

  Menu
· Všechna témata
· Archiv
· Statistiky
  Přihlášení
Uživatelské jméno

Heslo

Registrací získáte možnost přispívat, diskutovat, měnit vzhled...
  Uživatelské menu

  Bezcigaret.cz
Do nového dne
uh, uh, uh
s cigaretou
  Redakce
· Reklama
· Redakce
· Prohlášení
  Archiv html
· Adresář firem
· Zákony a vyhlášky
· Marketing pro zdraví
  Zdrav.cz

Přidat zdrav.cz
do Oblíbených položek

Ikona na Vaše stránky
www.zdrav.cz

Zdrav.cz
jako Výchozí stránka

Středa, 18.Únor 2004 Články 

Stát umožňuje tunelování veřejných finančních prostředků,tvrdí ředitel IZPE Petr Háva
Jako tunelování veřejných finančních prostředků označil počínání zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven (ZZP) ředitel Institutu zdravotní politiky a ekonomiky (IZPE) Petr Háva. V důsledku nesprávného nastavení přerozdělení pojistného mezi pojišťovnami vzniká pro VZP ročně ztráta ve výši přes jednu miliardu korun. Podle údajů roku 2002 se přitom podle ředitele jedná dokonce o dvě miliardy, což představuje 2,3 procenta celkových příjmů VZP.

Tyto prostředky se pak postupně hromadí na účtech ZZP a představují tak celkovou částku, která dosahuje výše 5 až 10 miliard korun. Jen v letech 1996 až 2002 zdravotními pojišťovnami nakumulováno kladné saldo v hodnotě cca 5,5 miliardy korun. Část těchto prostředků přitom již byla pravděpodobně použita a byla zřejmě vložena do nemovitostí. Svá tvrzení ředitel Háva opírá o údaje zveřejněné v práci „Financování českého zdravotnictví v kontextu úhrad“, publikované ve Sborníku číslo 8 IZPE v roce 2003 (www.izpe.cz).

Podle sborníku jde o „určitý druh organizovaného zločinu, ne nepodobný aféře s lehkými topnými oleji, který je realizovatelný díky platné právní úpravě systému přerozdělování pojistného podle zákona 592/1992 Sb. o pojistném na zdravotní pojištění,“ uvádí se mimo jiné ve zprávě. „Je až s podivem, jak je možné, že tato evidentně chybná právní úprava přetrvává. Zřejmě zde působí velice efektivní lobby ZZP jak vůči Ministerstvu zdravotnictví, tak i Parlamentu. Podstata problému je dobře skryta. Údaje o hospodaření systému veřejného zdravotního pojištění nejsou totiž běžně přístupné. Informační bariéry zde přímo vytváří vhodné klima pro realizaci společensky velice nevýhodných aktivit ZZP.

"Není se tedy co divit, že Svaz zdravotních pojišťoven ČR nesouhlasí s dohodou představitelů vládních stran na změnu přerozdělování finančních prostředků vybraného pojistného ze současných 60 procent na 100 procent. Stávající stav je již zcela politicky neobhajitelnou společenskou ztrátou." Za nehorázné studie považuje "upozornění" zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven, že tato změna může vážně poškodit více než 3,5 milionů.

Další vývoj událostí vede dokonce k podezřením že z podnětu ZZP je vedena desinformační mediální kampaň. Tragédií je, že většina občanů si není vědoma, že ZZP jsou součástí stejného systému veřejného zdravotního pojištění jako VZP a proto není možné, aby tyto pojišťovny měly výhody na úkor celospolečenských ztrát. Je zapotřebí, aby se veřejnost seznámila podrobně s podstatou celého problému a aby si novináři vyžádali další podrobné objektivní údaje - nikoliv však desinformace od ZZP.

Pro nastolení rovnováhy v příjmech a výdajích IZPE navrhuje v citované práci tato nejdůležitější opatření:
*Okamžité zmrazení majetku a ostatních aktiv ZZP do doby vyřešení problému nespravedlivého rozdělení prostředků mezi ZZP a VZP. Tento problém pak lze řešit pouze cestou zákonného opatření, neboť jeho příčina je v chybném věcném a politickém rozhodnutí v zákoně. č. 592/1992 Sb. o pojistném na veřejné zdravotní pojištění. Věcně musí jít o převod finančních aktiv do VZP. Tento mnoho let nerealizovaný krok by měl být proveden v režimu legislativní nouze, jinak se o něm zase přestane po nějaké době mluvit.
* Přehodnocení pluralitního systému zdravotních pojišťoven, především z hlediska zavedení a obhajování konkurence z hlediska nákladnosti celého systému.
* Za předpokladu setrvání pluralitního systému zavedení stoprocentní přerozdělování pojistného mezi pojišťovnami při zohlednění věkové struktury pojištěnců a skutečných nákladů na zdravotní péči věkových skupin stejně jako k úhradám za zdravotní péči zdravotně nákladných skupin osob.
* Hospodaření systému veřejného zdravotního pojištění musí být v budoucnu podstatně více transparentní, skutečně průběžně kontrolováno ze strany státní správy včetně flexibilních reakcí na odchylky.
* Zlepšit výběr a vymáhání pohledávek přímo u zdravotních pojišťoven, aby nemuselo docházet k jejich odkupu Českou konsolidační agenturou (ČKA).
* Věcné a pojmové upřesnění platné právní úpravy pro oblasti pojistného plánování a hodnocení hospodaření (náklady/výdaje, příjmy/výnosy, vyrovnané hospodaření, atd.).
* Větší prostor pro nezávislé analýzy a výzkum vývoje hospodaření v systému veřejného zdravotního pojištění, včetně tvorby ročenky nebo tříletého hodnocení vývoje. Nutnost práce s časovými řadami ukazatelů. MZ (resp. stát) by se nemělo snažit rušit nezávislý výzkum v této oblasti, ale naopak o jeho rozvoj.



- Vytisknout stránku -

  Související odkazy
 Více z Tématu - Články