Pátek, 20.Únor 2004 Přehled tisku

Máme se bát ptačí chřipky? : To, že se bude virus přenášet mezi lidmi, nemohou vědci vyloučit
Ondřichová Lucie,In: MF Dnes, příl. Zdraví,s.E1+E2,Zpráva
EPIDEMIOLOGIE. SZÚ.
* Ani v jednom ohnisku se nepotvrdilo, že by šlo o nákazu z člověka na člověka. Ale počítat s tím, že se virus změní, se samozřejmě musí - říká Martina Havlíčková z Národní referenční laboratoře pro chřipku. Hrozí, že se část genetické informace ptačího viru zkombinuje s částí genomu viru lidského. Vznikl by tak nový virový kmen, který může vyvolávat těžkou nákazu a přitom se mezi lidmi velmi snadno šířit. Jak by byl nový kmen chřipky nebezpečný, mohou odborníci jen odhadovat. Hrozí však, že by se šířil velmi rychle.

Zachraňte si život před rakovinou
Wallerová Radka,In: MF Dnes, příl. Zdraví, .E1+E3,Monotematická příloha
RAKOVINA. PREVENCE.
* Pět tisíc lidí v zemi ročně zemře na rakovinu tlustého střeva. Mnozí zbytečně. Kdyby včas přišli na testy, mohli se vyléčit. Češi však zatím na prevenci moc nedbají. - Hrozí vám rakovina střev nebo konečníku? - Přežil jsem rakovinu – Příčiny vzniku rakoviny střev a konečníku nejsou úplně známé - Běžte na test, můžete si zachránit život - Vyšetření střev je nepříjemné, ale dá se vydržet.

Britové mají vakcínu proti moru : Obávanou "černou smrtí" se každoročně nakazí asi 2500 lidí
čtk,In: Hospodářské noviny, s.7,Zpráva
* Britští vědci učinili klíčový průlom ve vývoji očkovací látky proti tzv. černé smrti. Dýmějový mor, který v Evropě ve středověku zahubil milióny lidí, by se přitom v současnosti mohl stát jednou z nejsmrtelnějších biologických bojových látek v rukou teroristů. Přirozenou cestou se dnes ročně ve světě morem nakazí přibližně 2500 lidí. Dýmějový mor způsobuje bakterie Yersinia pestis, která napadá hlodavce. Na lidi pak nákazu většinou přenášejí blechy. (viz též Právo, s.8)

České děti zbytečně moc solí : Nejen chipsy, ale třeba i kukuřičné lupínky vadí, jsou moc slané
Wallerová Radka,In: MF Dnes, příl. Zdraví, s.E4,
Zpráva
VÝŽIVA. * Vysoký krevní tlak, nemocné srdce a také potíže s ledvinami. To všechno může v dospělosti čekat dnešní malé Čechy kvůli tomu, že se na jejich talířích objevují moc slaná jídla.

Úplně se vzdát tuků není rozumné, srdce tuky potřebuje / wall
In: MF Dnes, příl. Zdraví, s.E4,Zpráva
VÝŽIVA.
* Výzkumníci z univerzity v Buffalu v USA uvedli, že díky prospěšným změnám v lipidovém spektru, dieta se středním obsahem tuků snižuje riziko kardiovaskulárních nemocí více, než dieta s nízkým obsahem tuků. Výsledky studie navíc ukázaly, že u lidí ve skupině držící dietu se středním obsahem tuků ubylo škodlivého cholesterolu.

Nový objev pomůže léčbě nervových nemocí
čtk,In: Lidové noviny, s.14,Zpráva
* Neuronové kmenové buňky v mozku dospělých, do nichž se vkládají naděje na regeneraci neuronů, objevil tým amerických a španělských vědců. Výsledky výzkumu uveřejnil britský časopis Nature. Neuronové kmenové buňky jsou předmětem velkého zájmu. Vkládají se do nich naděje, že mohou být využity k nahrazování neuronů poškozených nebo zničených, například při úrazu či mrtvici.