Registrací získáte možnost přispívat, diskutovat, měnit vzhled... |
|
|
Schlanger: Dělá si z nás ministryně legraci?
|
Zpráva jednoho všedního dne. "Na dětské chirurgii v Motole praskla nejprve voda a pak i kanalizace. V důsledku toho se vzdula podlaha. Situaci přijela na místo řešit ministryně zdravotnictví." Tak to u nás chodí. Bohužel už více než padesát let. Kam patří instalatér, tam chodí ministři, a tam, kam patří ministr, posadí dříve jedna nebo dnes více partají údržbáře. Podle toho vypadá zdravotnictví, ale i jiné resorty.
Koncepce zdravotnictví Již několik měsíců žijeme ve víru diskusí o koncepci zdravotnictví, věnovala se jí i tripartita. V minulosti zvláště zaměstnavatelé ke koncepcím přistupovali skepticky a zhusta je a priori odmítali. Nyní však všichni, vědomi si blížící se krize systému, hledali na díle současné ministryně vše, co by se dalo označit za pozitivní. Nebylo toho málo v částech popisujících změny a kýžené cíle. Jenže ministerstvo dospělo ke zcela mylným závěrům. Je prý schopno se s problémy vypořádat, když společnost, respektive vláda, dá do zdravotnictví více peněz a ministerstvo dostane více exekutivních nástrojů k ovlivňování zdravotních pojišťoven. Vůbec bych se nedivil, kdyby s tímto návrhem po prvním přečtení poslal premiér Špidla ministryni Součkovou do háje. Má k tomu přinejmenším dva důvody:
Zaprvé - vládou schválená reforma veřejných financí s žádným navýšením plateb státu do zdravotního pojištění ani do resortu zdravotnictví nepočítá. Ministerstvo financí kritizuje zdravotnictví za neefektivní využití veřejných financí a za neefektivní organizaci zdravotnictví.
Zadruhé - premiér i celá trojka (Špidla, Škromach, Sobotka) pověřená ve vládě a ČSSD koordinací reformy zdravotnictví se od podzimu netají tím, že je třeba skončit se státně pojišťovenským systémem zdravotnictví. Zdravotnímu pojištění je třeba dát plnou autonomii a odpovědnost za službu pojištěncům. K rezolutnímu zásahu premiéra však nejspíš nedojde.
Postavení ministryně bylo zpochybněno, přesto stanula v čele koaliční devítky pro stabilizaci zdravotnictví. Do ní strany nominují řadu adeptů na post ministra zdravotnictví. Přesto komise po čtvrtletní práci předsedům koaličních stran navrhuje do reformy jen taková opatření, která v ní jsou z valné většiny již zahrnuta. Neví snad koalice, co se na ministerstvu děje? Nebo koaliční strany a jejich zástupy stínových ministrů nemají žádné užitečné myšlenky k řešení problémů ve zdravotnictví? Nebo jsou ambice členů pracovní skupiny tak vysoké, že nikdo z nich nechtěl v týmu uplatnit své geniální myšlenky a nechává si je na dobu případného vlastního ministrování? Přestože text koncepce je k dispozici již čtyři týdny, vláda její projednání zatím nemá na programu a premiér mluví o dalších týdnech. Odboráři a zaměstnavatelé však mají jasno. Doporučují vládě, aby reforma byla přepracována, zejména v těch částech, na jejichž kritice se shodli. Dříve to ministři zdravotnictví měli jednodušší, protože stanoviska odborářů a zaměstnavatelů se často lišila, a tak bylo snadné nedat za pravdu ani jednomu. Tentokrát jsou stanoviska sociálních partnerů nebezpečně blízká a v podstatné věci, kterou je názor na budoucnost zdravotního pojištění, dokonce shodná. Zaměstnavatelé přistoupili na návrh odborů požadující autonomii pojištění a jeho správu zaměstnavateli a zaměstnanci, tedy těmi, kdo platí.
Slova beze smyslu
Ministryně Součková má však na všechny oponenty stejný recept. Neposlouchá a mluví. Že to často nedává smysl, jí nevadí. Kdo není orientován v pojmosloví a problematice, může být uchvácen. Jako buldozer jihoamerickým pralesem klade slovo ke slovu a větu k větě, jakoby bez nadechnutí. A basta. Na rtech mi mnohokrát visí otázky, zda si MUDr. Součková vlastně z toho všeho kolem nás nedělá legraci a zda se nepokouší občany upozornit, jak se s málem nebo s ničím dá v Česku udělat kariéra. Stačí si na něco hrát. Neboť virtuální realita, to je český politický svět přítomnosti. 5. 3. 2004 Autor: Jiří Schlanger, předseda Odborového svazu zdravotnictví a sociální péče Zdroj: Mladá fronta Dnes
- -
|
|
|
|