Vítejte na ZDRAV.cz
  Hledat

Rozšířené hledání

  Menu
· Všechna témata
· Archiv
· Statistiky
  Přihlášení
Uživatelské jméno

Heslo

Registrací získáte možnost přispívat, diskutovat, měnit vzhled...
  Uživatelské menu

  Bezcigaret.cz
Do nového dne
uh, uh, uh
s cigaretou
  Redakce
· Reklama
· Redakce
· Prohlášení
  Archiv html
· Adresář firem
· Zákony a vyhlášky
· Marketing pro zdraví
  Zdrav.cz

Přidat zdrav.cz
do Oblíbených položek

Ikona na Vaše stránky
www.zdrav.cz

Zdrav.cz
jako Výchozí stránka

Pátek, 19.Březen 2004 Články 

Ohlášené a opět zrušené projednávání koncepce MZ ČR vyvolalo v odborné zdravotnické obci značné vzrušení. Pomineme-li reakce na podivný postup ministryně, která neví, kam a kdy cestuje její šéf (o tom na jiném místě) je zde mnoho odborných výhrad. Dnes přinášíme dvě čerstvé kritiky. Jedna jsou připomínky Lékařského odborového klubu a druhá kritika pochází z pera senátora Tomáše Julínka, stínového ministra zdravotnictví ODS.


Připomínky LOK-SČL
ke Koncepci střednědobé resortní politiky MZ ČR v letech 2003 až 2006 a Koncepce reformy zdravotnictví

1) Obecně:

Materiál není žádnou koncepcí, protože nedefinuje kýžený cílový stav. Jde o pouhou směs obecných proklamací a nesourodých opatření velmi rozdílného významu. Poměrně věrně však přesto popisuje stávající situaci a to včetně současné bezmoci státu, zapříčiněné nečinností ministerstva zdravotnictví. Je totiž třeba připomenout, že o využití většiny finančních zdrojů nerozhoduje stát, ale zdravotní pojišťovny, a že krajské úřady hrají dnes jako zřizovatelé zdravotnických zařízení důležitější roli než ministerstvo.
Předkladatel není schopen pojmenovat základní problémy českého zdravotnictví tak, aby mohl nalézt jejich řešení.


2) K jednotlivým návrhům:

a) Snižování počtu nemocničních lůžek

Za posledních 10 let se počet akutních nemocničních lůžek snížil z 85 000 na 66 000, tedy o 25%. Navzdory tomu náklady v uvedeném období vzrostly 6x. Neexistuje žádná korelace mezi počtem nemocničních lůžek a náklady na zdravotnictví. Není náhodou, že nejdražší je zdravotnictví v USA, kde je počet nemocničních lůžek nejnižší.
V ČR není nadbytek akutních lůžek, nedostatek lůžek následné péče je naproti tomu realitou. Od transformace akutních lůžek v lůžka následné péče nelze očekávat finanční úsporu, ale zlepšení dostupnosti péče pro občany.
Zřizovatelem většiny nemocnic jsou krajské úřady a ministerstvo zdravotnictví nemá nástroje jak síť ovlivňovat.
Materiál nijak neanalyzuje příčiny velmi rozdílné finanční situace jednotlivých nemocnic. Zejména v rozdílné výši nákladů, která nekoresponduje s kvalitou poskytované péče, lze vedle chaotické investiční politiky hledat příčinu ekonomických obtíží některých nemocnic
Ministerstvem zdravotnický připravený zákon o zdravotnickém zařízení je bezzubý. Zdravotnictví potřebuje zákon o nemocnicích, který by například po vzoru Německa definoval veřejné nemocnice jako specifické právnické osoby. Pro nemocnice financované převážně prostřednictvím zdravotního pojištění je forma příspěvkové organizace nevhodná. Transformace v obchodní společnosti (akciové společnosti, či dokonce ve společnosti s ručením omezeným) by však byla nezodpovědným hazardem s veřejným majetkem a s dostupností zdravotní péče občanům.

b) Přerozdělování zdravotního pojistného

Opatření neřeší nic jiného než problém VZP. Nemění se objem disponibilních prostředků. V případě realizace se nabízí otázka, proč by měla nadále být zachovávána pluralita zdravotních pojišťoven.

c) Úhrady formou DRG

Systém nikde ve světě řádně nefunguje. Při jeho tvorbě bylo již utraceno cca. 180 milionů Kč a je tedy silná vůle systém spustit. Bez narovnání stávajících úhrad zdravotnickým zařízením na úroveň reálných cen zdravotní péče, které by odstranily mezioborové deformace a počítaly s důstojnou cenou práce zdravotníků, bude však i tento systém deformován. Lze očekávat pouze pokles příjmů většiny zdravotnických zařízeních tak, jak k tomu došlo ve většině zemích, které s DRG experimentovaly či experimentují. V stávající finančně nestabilní situaci je aplikace DRG hazardem. Očekávání Mz jsou neopodstatněná.

d) Redukce počtu ambulantní zdravotnických zařízení o 10%

Finanční efekt bude minimální (GP představují pouhých 5-6% nákladů a ambulantní specialisté 18-20%). Likvidace soukromých ambulancí by byla politicky velmi riskantním krokem. Je paradoxní, že v jiných pasážích předkladatel hovoří o žádoucím posilování ambulantních způsobů léčby na úkor péče za hospitalizace.
Pro kvalitativní zlepšení zdravotní péče je naopak nutná spolupráce nemocnic se soukromými ambulantními lékaři. Bez ní nebude možné dodržet ani směrnice EU v oblasti pracovně právní.

e) Léková politika

Navrhovaná opatření jsou v této pro rovnováho zdravotního pojištění klíčové oblasti (cca. 27% nákladů na zdravotnictví a od roku 1989 cca. desateronásobný nárůst nákladů) nedostatečná. Chybí vůle ke snižování zisků farmaceutické lobby.

f) Zvyšování příjmů zdravotního pojištění.

Plánované zvyšování plateb OSVČ je nedostatečné stejně jako nárůst plateb státu za tzv. státní pojištěnce. Předkladatel prakticky pouze předpokládá zastavení stávajícího propadu procentního podílu těchto plátců na příjmech zdravotního pojištění.

g) Zdravotně sociální lůžka

Asi nejrozumnější návrh. Zdravotnictví totiž nemůže do nekonečna suplovat insuficientní sociální služby.

h) Investiční politika

Tento neuralgický bod českého zdravotnictví návrh prakticky neřeší. Patrně chybí vůle omezit korupci a plýtvání. Chaotické investice představují spolu s extrémními náklady na léky a zdravotnický materiál nejvýznamnější příčinu plýtvání veřejnými prostředky.

ch) Vykořisťování zdravotníků

Předkladatel nepovažuje patrně kvalifikovanou pracovní sílu za důležitou a odstranění, či alespoň zmírnění, vykořisťování zdravotníků nepředpokládá. V současnosti je nezbytné zahájit práce na samostatné normě odměňování zaměstnanců ve veřejných zdravotnických zařízeních. Nízká úroveň odměňování zdravotníků a chaos v této oblasti budou nejpravděpodobnější příčinou sociálních nepokojů. Bez spolupráce s lékaři je realizace jakýchkoliv racionalizačních opatření iluzorní.


3) Závěr:

Materiál nedefinuje cíle, kterých by měla česká medicína dosáhnout a neřeší zásadní problémy českého zdravotnictví. Opatření, která by měla ovlivnit stránku příjmovou i výdajovou jsou nedostatečná, k řešení finanční nerovnováhy ve zdravotnictví. Materiál nenabízí prakticky nic v oblasti kvality zdravotní péče a nereflektuje nové problémy, které se prohloubí po vstupu do EU (propastné rozdíly v cenách zdravotní péče a příjmech zdravotníků, odchody kvalifikovaných pracovníků do zahraničí...). Návrh nepředstavuje řešení problémů českého zdravotnictví.

18.2.2004
Autor: MUDr. Milan Kubek, předseda LOK-SČL


Tiskové prohlášení stínového ministra zdravotnictví ODS Tomáše Julínka ze dne 17.3 2004

Dnes, 17.3. měla vláda projednávat návrh reformy zdravotnictví z dílny ministryně Součkové.
Padesát stránek osmdesáti stránkového dokumentu se netýká návrhu nového zdravotního systému. Je to jen zpráva o zdraví populace a o jeho ochraně.

1. Jen jedna stránka se týká stabilizace systému, který je nepochybně ve stále se prohlubující krizi.
2. První fáze stabilizace podle dokumentu je vlastně popis subvencí deficitního systému. Opatření vyjmenované ve druhé fázi jsou bezzubá nebo s velmi malým efektem nebo jsou dokonce destabilizující. Například zavedení 100% přerozdělení je jistě potřebným krokem, ale navrhovaná doba spuštění (1.7. 2004) je nebezpečná pro klienty zaměstnaneckých pojišťoven. Opatření neřeší krizový deficit zdravotního pojištění!
3. Reformní návrhy by se daly charakterizovat jako žádost o bianco šek pro paní ministryni a jí zřizované Národní referenční centrum (NRC), aby rozhodovali o celém systému zdravotnictví, o potřebách občanů, aniž by se zabývali tím, jak to pojišťovny zaplatí. Je porušeno základní pravidlo, kdo platí ten rozhoduje. Takto se dostalo do hluboké krize slovenské zdravotnictví.
4. "Optimalizace" sítě, pak není nic jiného než socialistické určování potřeb našim občanům a především omezení nabídky služeb. Tzn. omezený výběr, větší fronty a nižší kvalita. Odhad údajných úspor není v materiálu nijak doložen.
5. Navrhovaný zákon o zdravotnických zařízeních pak potvrzuje, že MZ chce organizovat zdravotní péči přes všechny negativní zkušenosti ze státních zásahů jak z minulosti tak z poslední doby. Vytváří se další korupční prostor (výběrové komise, krajští konzultanti, apod.). V neposlední řadě ohrožuje funkčnost krajských nemocnic a zasahuje do kompetence krajů i soukromých zdravotnických zařízení.
6. Návrh zahajuje likvidaci systému zdravotních pojišťoven v ČR a může vést k velmi rychlému kolapsu celého systému. Návrh nás vrací nejméně o 15 let zpět a je v naprostém rozporu se všemi reformními snahami v Evropě i ve světě.

18. 3. 2004
Zdroj: www.ods.cz


- Vytisknout stránku -

  Související odkazy
 Více z Tématu - Články