Vítejte na ZDRAV.cz
  Hledat

Rozšířené hledání

  Menu
· Všechna témata
· Archiv
· Statistiky
  Přihlášení
Uživatelské jméno

Heslo

Registrací získáte možnost přispívat, diskutovat, měnit vzhled...
  Uživatelské menu

  Bezcigaret.cz
Do nového dne
uh, uh, uh
s cigaretou
  Redakce
· Reklama
· Redakce
· Prohlášení
  Archiv html
· Adresář firem
· Zákony a vyhlášky
· Marketing pro zdraví
  Zdrav.cz

Přidat zdrav.cz
do Oblíbených položek

Ikona na Vaše stránky
www.zdrav.cz

Zdrav.cz
jako Výchozí stránka

Úterý, 30.Březen 2004 Články 

Může to znít jako protimluv, ale bohužel není. Je to jen paradox tak říkajíc digitální. Na jedné straně máme obavy o podobu a dostupnost registrů s citlivými zdravotními údaji o občanech. Na druhé straně jsme při jakémkoli problému, který se týká více lékařů-specialistů konfrontováni se skutečným stavem organizace zdravotnictví a jeho možnostmi. Nejde mi o hodnocení kvality zdravotní péče. Zamýšlím se nad stavem zdravotnictví z hlediska přenosu informací. Máte-li více zdravotních problémů, nelze předpokládat, že informace se mezi lékaři předávají nějakým efektivním a moderním způsobem. Ať pracujete kdekoli, při "chození" po doktorech především zapomeňte na takové novinky, jako jsou e-mail a internet.


Většinou totiž chodíte od specialisty ke specialistovi s otrhanou obálkou. Co si nepamatujete a nenadiktujete lékaři, to zřejmě neexistuje. Nedej bůh, aby byla obálka ztracena - byla by ztracena celá vaše zdravotní historie. Neuvěřitelné a tragikomické.
Netýká se to samozřejmě všech zařízení a především nemocnic, ale podle mých zkušeností velké většiny poliklinik, specialistů ano. Lékař nenahlédne do dokumentace na PC, on se vás prostě především vyptává a listuje v papírech. Máte například tři specialisty, kterým aktuálně různě nosíte obálky a oni si při každé vaší návštěvě přepisují jejich obsahy navzájem. To je tedy celostní medicína!
Nebo se objednáte ve velkém zařízení: v recepci stojí organizační sestra v bodu A, která ovšem nemá k dispozici dokumentaci, ta je na jiném místě obhospodařována jinými sestrami - bod B (plechová skříň s obálkami), a na konci stojí lékař - bod C, kterému dokumentaci musí donést z bodu B. Objednáváte se na další kontrolu, ovšem opět v bodu A. Pakliže nastane nějaká nestandardní situace, je nejlepší řešení svolat personál z bodů A, B, C na strategickou poradu v bodu D a tam si organizační problém příští kontroly pacienta týmově probrat.
Ano, chraňme opravdu citlivé zdravotní údaje velmi pečlivě, ale snažme se využít všech moderních technologií k tomu, aby pacient po večerech svým blízkým nevyprávěl příběhy jak opsané z toho o kohoutkovi a slepičce. Ve věku internetu je snad možné dát s oběhem obyčejných údajů v elektronické poště prostý občanský souhlas, a pak jen e-mailem se svým lékařem ladit optimální postup při organizaci léčení.
Pak by již zaměstnavatelé nemuseli tolik žehrat na ztráty času svých zaměstnanců vyšetřením u lékařů. A občan-pacient večer nemusí usínat s hrdostí, že má sice více zdravotních problémů, ale je přeci jen stále v dobré kondici - neboť tu anabázi přes lékaře a nemocnice vydržel!
Datum: 26.03.2004
Zdroj: Hospodářské noviny
Autor: Michal Hora, kancléř Národní knihovny Praha


- Vytisknout stránku -

  Související odkazy
 Více z Tématu - Články