Registrací získáte možnost přispívat, diskutovat, měnit vzhled... |
|
|
K doktorovi jen v dobré kondici
|
Může to znít jako protimluv, ale bohužel není. Je to jen paradox tak říkajíc digitální. Na jedné straně máme obavy o podobu a dostupnost registrů s citlivými zdravotními údaji o občanech. Na druhé straně jsme při jakémkoli problému, který se týká více lékařů-specialistů konfrontováni se skutečným stavem organizace zdravotnictví a jeho možnostmi. Nejde mi o hodnocení kvality zdravotní péče. Zamýšlím se nad stavem zdravotnictví z hlediska přenosu informací. Máte-li více zdravotních problémů, nelze předpokládat, že informace se mezi lékaři předávají nějakým efektivním a moderním způsobem. Ať pracujete kdekoli, při "chození" po doktorech především zapomeňte na takové novinky, jako jsou e-mail a internet.
Většinou totiž chodíte od specialisty ke specialistovi s otrhanou obálkou. Co si nepamatujete a nenadiktujete lékaři, to zřejmě neexistuje. Nedej bůh, aby byla obálka ztracena - byla by ztracena celá vaše zdravotní historie. Neuvěřitelné a tragikomické. Netýká se to samozřejmě všech zařízení a především nemocnic, ale podle mých zkušeností velké většiny poliklinik, specialistů ano. Lékař nenahlédne do dokumentace na PC, on se vás prostě především vyptává a listuje v papírech. Máte například tři specialisty, kterým aktuálně různě nosíte obálky a oni si při každé vaší návštěvě přepisují jejich obsahy navzájem. To je tedy celostní medicína! Nebo se objednáte ve velkém zařízení: v recepci stojí organizační sestra v bodu A, která ovšem nemá k dispozici dokumentaci, ta je na jiném místě obhospodařována jinými sestrami - bod B (plechová skříň s obálkami), a na konci stojí lékař - bod C, kterému dokumentaci musí donést z bodu B. Objednáváte se na další kontrolu, ovšem opět v bodu A. Pakliže nastane nějaká nestandardní situace, je nejlepší řešení svolat personál z bodů A, B, C na strategickou poradu v bodu D a tam si organizační problém příští kontroly pacienta týmově probrat. Ano, chraňme opravdu citlivé zdravotní údaje velmi pečlivě, ale snažme se využít všech moderních technologií k tomu, aby pacient po večerech svým blízkým nevyprávěl příběhy jak opsané z toho o kohoutkovi a slepičce. Ve věku internetu je snad možné dát s oběhem obyčejných údajů v elektronické poště prostý občanský souhlas, a pak jen e-mailem se svým lékařem ladit optimální postup při organizaci léčení. Pak by již zaměstnavatelé nemuseli tolik žehrat na ztráty času svých zaměstnanců vyšetřením u lékařů. A občan-pacient večer nemusí usínat s hrdostí, že má sice více zdravotních problémů, ale je přeci jen stále v dobré kondici - neboť tu anabázi přes lékaře a nemocnice vydržel! Datum: 26.03.2004 Zdroj: Hospodářské noviny Autor: Michal Hora, kancléř Národní knihovny Praha
- -
|
|
|
|