Čtvrtek, 22.Duben 2004 Přehled tisku

Dva lidé se přiotrávili novou drogou
ČTK,In: MF Dnes, s.A2,Noticka
DROGY.
* V Česku se objevila nová nebezpečná syntetická droga. Kapslemi s práškem, který měl obsahovat LSD, se v Praze přiotrávili dva lidé. Před jejím požitím varovalo Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti. (viz též Večerník Praha, s.1)

AIDS nevznikl kvůli vakcíně, tvrdí vědci
ČTK,In: MF Dnes, s.A12,Krátká zpráva
AIDS.
* Mezinárodní vědecký tým tvrdí, že vyvrátil teorii o přenosu viru HIV na člověka ze šimpanze prostřednictvím vakcíny proti dětské obrně, která byla v 50. letech minulého století rozdávána v Africe.

Moderní vakcíny mají méně vedlejších účinků : Předpis vydá dětský lékař, vakcíny lze koupit v lékárně
Skurovcová Pavla,In: Hospodářské noviny, příl. Zdraví, s.3,Článek
VAKCINACE.
* Očkování je považováno za nejúčinnější ochranu před různými nemocemi. Vědci se snaží nejen vyvíjet moderní vakcíny proti novým mikroorganismům, ale snaží se i zlepšovat bezpečnost těch současných. Očkovací látky nové generace mají méně nežádoucích účinků, například nižší výskyt otoku po vpichu, nižší bolestivost, nižší podrážděnost či nižší výskyt teploty po očkování. Příkladem moderní očkovací látky jsou acelulární vakcíny, tedy s nebuněčnou složkou. Pro pravidelné očkování se používá celobuněčná vakcína, kterou hradí stát. Pro nebuněčnou vakcínu se mohou rodiče rozhodnout individuálně. Musí si ji však sami uhradit.

Mobily mohou způsobit krevní sraženiny
čtk,In: Hospodářské noviny, příl. Zdraví, s.2,
Krátká zpráva,
ZDRAVÍ.
* Záření z mobilních telefonů může přinejmenším teoreticky způsobovat krevní sraženiny. Profesor teoretické fyziky Bo Sernelius studoval, jak se krvinky chovají při slabém záření v mikrovlnném prostředí, kam spadají také mobilní telefony. Studie je zčásti založena na teoretickém modelu. V případě, že se jeho zjištění skutečně potvrdí, půjde o vůbec první vědecky doložený důkaz o škodlivosti mobilních telefonů na zdraví.

Muži snesou větší hluk než ženy
čtk,In: Hospodářské noviny, příl. Zdraví, s.3,Zpráva
HLUK.
* Moderní doba výrazně ohrožuje sluch, který je zaplaven desítkami decibelů z hlučných ulic. Decibely na diskotékách mohou způsobit sluchovou únavu a dočasné zhoršení sluchu. Zvuk výstřelu či bouchacích kuliček blízko ucha může přivodit akutní sluchový úraz a dočasnou ztrátu sluchu. Na rozdíl od zraku, který v noci člověk vypne, sluch je stále v činnosti. Sluchový aparát si nikdy neodpočine. Měli bychom mu dopřát relaxaci, alespoň občas pobýt v klidném prostředí.

Tuberkulózu mají nejvíce bezdomovci, onemocnět ale může kdokoli
Grosmanová Markéta,In: Hospodářské noviny,příl. Zdraví, s.2,Zpráva
INFEKCE.
* Co mohou lékaři pro zastavení šíření choroby udělat? Především aktivně vyhledávat onemocnění v rizikových skupinách, to se děje v posledních letech především u bezdomovců. Dále je velmi důležité, aby se tuberkulóza léčila tak, jak to doporučuje Světová zdravotnická organizace. To se ale především v rozvojových zemích z ekonomických důvodů neděje. Dochází tak ke zvyšování odolnosti baktérií (rezistenci). To znamená, že mikrobi začnou být vůči velké části léků odolné.

Varovný signál rozezvučí statistika : Klíčový pro obranu před biologickým útokem je čas, během kterého vědci zjistí, že k němu došlo a jaké mikroby hrozí
Tuček Josef,In: Hospodářské noviny, příl. Věda a lidé, s.6,Článek
BIOLOGICKÉ ZBRANĚ.
* Když teroristé odpálí nálož na veřejném místě, pozná se to okamžitě. Ale jak zjistit dostatečně včas, pokud zahájí útok pomocí mikrobů? O tom přemýšlejí bezpečnostní experti i vědci.

Šest lidí z deseti už v Česku třídí své odpadky
Machálková Jana,In: Lidové noviny, s.5,Zpráva
ODPADY.
* Před osmi lety odpad netřídil téměř nikdo. Dnes smetí na plasty, papír a sklo dělí šest lidí z deseti. Ministerstvo životního prostředí chce, aby do čtyř let odpad třídilo přes osmdesát procent lidí. Kampaň za třídění odpadů poběží v Česku ještě tři roky.

Telička nevyloučil měkčí pravidla vybíjení dobytka
lan, ČTK,In: Právo, s.17,Zpráva
EU. LEGISLATIVA. VETERINÁRNÍ MEDICÍNA.
* Evropská unie reviduje opatření na ochranu spotřebitele před nemocí šílených krav (BSE) a není vyloučeno, že by se mohla poněkud změkčit pravidla, podle nichž je při výskytu nemoci nezbytná likvidace mnoha dalších kusů.

Ultrazvuk nahrazuje skalpel
jet,In: Hospodářské noviny, příl. Věda a lidé, s.5,Zpráva
RAKOVINA. NOVÉ LÉČEBNÉ POSTUPY.
* Zničení rakovinného nádoru přesně zaměřenými ultrazvukovými pulsy je obdobně účinné jako jeho chirurgické odstranění, avšak nese s sebou méně nežádoucích dopadů a je i levnější. Doba potřebná k zavedení ultrazvuku do běžné operační praxe je odhadována na pět až deset let.

Netuhnoucí a zdravější máslo
jet,In: Hospodářské noviny, příl. Věda a lidé, s.4,Noticka
VÝŽIVA.
* Zdravější máslo s menším obsahem nasycených tuků, které se ke všemu ještě dobře roztírá ihned po vyndání z ledničky, protože tolik neztuhne, vymysleli výzkumníci z univerzity v Belfastu. Jak popsali v odborném časopise Journal of the Science of Food and Agriculture, máslo je výsledkem toho, že do krmiva dojnic přidali celá semena řepky olejky. Tato přísada změnila složení mastných kyselin v nadojeném mléku.