Vítejte na ZDRAV.cz
  Hledat

Rozšířené hledání

  Menu
· Všechna témata
· Archiv
· Statistiky
  Přihlášení
Uživatelské jméno

Heslo

Registrací získáte možnost přispívat, diskutovat, měnit vzhled...
  Uživatelské menu

  Bezcigaret.cz
Do nového dne
uh, uh, uh
s cigaretou
  Redakce
· Reklama
· Redakce
· Prohlášení
  Archiv html
· Adresář firem
· Zákony a vyhlášky
· Marketing pro zdraví
  Zdrav.cz

Přidat zdrav.cz
do Oblíbených položek

Ikona na Vaše stránky
www.zdrav.cz

Zdrav.cz
jako Výchozí stránka

Pondělí, 16.Srpen 2004 Články 

Lidé příliš nevyužívají svého práva vyžádat si výpis z individuálního účtu, kde jsou náklady na zdravotní péči a léky, které za ně zdravotní pojišťovna uhradila. Pokud zjistí nesrovnalosti,nejsou ochotni písemně své zjištění potvrdit. Pacienti se nechtějí dostat do konfliktu a jsou solidární s lékařem. To, že na něco upozorní, jim osobně nic nepřinese, a proto jim chybí motiv, shodují se ředitelé pojišťoven.

Ředitel Oborové zdravotní pojišťovny zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví (OZP) Ladislav Friedrich řekl, že tato pojišťovna, která má 600.000 klientů, denně vyřizuje několik desítek žádostí o vydání individuálního účtu. Zhruba v deseti až 20 procentech případů žadatelé zjistí domnělé nebo skutečné rozpory. Počet lidí, od nichž pojišťovna získá písemný doklad, že vyúčtovanou péči nečerpali, je minimální.
Občané mohou žádat o výpis péče a léčiv ve všech pojišťovnách osobně v pobočkách nebo žádost poslat písemně a odpověď dostanou na doručenku poštou. Některé pojišťovny mají na webových stránkách formulář žádosti. Někde se žadatel dočká odpovědi za několik dní. VZP si podle sdělení pracovnice informačního centra vyhrazuje právo odpovědět do čtyř měsíců.
Řada pojišťoven klientům, kteří přijdou do pobočky osobně, dá účet ihned. Klienti tří pojišťoven - České národní zdravotní pojišťovny, Hutnické zdravotní pojišťovny a OZP - se mohou, pokud mají certifikát opravňující k elektronické komunikaci s úřady, podívat se do svých "výdajových" účtů prostřednictvím internetu online. Takových lidí je však zatím málo.
Podle ředitele České národní zdravotní pojišťovny Jiřího Beka mají pojišťovny v současném kontrolním systému šanci zjistit pouze velké úniky. Právě upozornění pacientů by jim mohla pomoci zjišťovat i ty menší.
Budoucnost rozvoje vztahů mezi pojišťovnou a klienty vidí Bek v rozvoji informatiky, která usnadní přístup k údajům, a ve změně motivace klientů. "V současné době lidé z toho, že upozorní na to, že lékař na ně něco napsal, vlastně nic nemají. Není pro ně důležité, kolik za ně pojišťovna zaplatila, protože případná úspora jim nepřinese žádnou výhodu," uvedl Bek.
Ředitel Svazu zdravotních pojišťoven Jaromír Gajdáček řekl, že lidé by měli mít možnost podívat se na účty za zdravotní péči na webových stránkách své pojišťovny poté, co sdělí svůj kód. Jde však o citlivá data a vyřešení problémů týkajících se ochrany osobních údajů asi potrvá ještě několik let.
15.8.2004
Zdroj:ČTK


- Vytisknout stránku -

  Související odkazy
 Více z Tématu - Články