Vítejte na ZDRAV.cz
  Hledat

Rozšířené hledání

  Menu
· Všechna témata
· Archiv
· Statistiky
  Přihlášení
Uživatelské jméno

Heslo

Registrací získáte možnost přispívat, diskutovat, měnit vzhled...
  Uživatelské menu

  Bezcigaret.cz
Do nového dne
uh, uh, uh
s cigaretou
  Redakce
· Reklama
· Redakce
· Prohlášení
  Archiv html
· Adresář firem
· Zákony a vyhlášky
· Marketing pro zdraví
  Zdrav.cz

Přidat zdrav.cz
do Oblíbených položek

Ikona na Vaše stránky
www.zdrav.cz

Zdrav.cz
jako Výchozí stránka

Pondělí, 23.Srpen 2004 Články 

Nemocnice jsou pro veřejnost místem k ošetřování nemocných. To je ale z hlediska jejich správců obvykle druhořadé. Prvořadou je jiná vlastnost nemocnic. Nemocnicemi protékají stamilióny, největšími miliardy. Nemocnice potřebují léky, zdravotnické prostředky, přístroje a spoustu služeb. To vše může být velmi výnosné na úkor jiných výdajů.

Nemocnice jsou místem uplatnění těch, kteří o dodávkách rozhodují a zdrojem příjmů těch, kteří je zajišťují. Privatizace v našich podmínkách (nikoli obecně nutně) znamená naprostou ztrátu veřejné kontroly nad strukturou a přiměřeností výdajů nemocnic a fakticky také nad strukturou poskytovaných služeb. Mezi všemi myslitelnými formami faktické privatizace jsou zajímavé zejména dvě.
V prvním případě soukromá společnost nemocnici vlastní. Pak samozřejmě nedostává významné dotace. Nemůže mít zájem o nadměrné neefektivní výdaje, ale může šetřit na pacientech ve prospěch zisku nebo i minimalizace ztráty. Je pro systém rizikem, jestliže představuje lokální monopol.
V druhém případě (v jistém smyslu mnohem horším) je samotná nemocnice „veřejným vlastnictvím“, je však pronajata společnosti, která ji provozuje. Ti, kteří ji pronajímají pak mohou prostřednictvím dosazeného nájemce zprostředkovávat obchody svých chráněnců, kteří jsou dodavateli nemocnice. Nemocnice pak často může hospodařit dlouhodobě s deficitem, protože zástupci pronajímatelů zajistí pro nemocnici krytí ztráty z veřejných zdrojů a tím prostředky k dalším nákupům od svých spřízněnců.
Dalším z velkých rizik je v obou případech změna struktury poskytovaných služeb nikoli podle potřeb obyvatelstva, ale podle výnosnosti oborů. To mění motivace při dohodování úhrad a síť se vytváří a posléze konzervuje v deformované podobě.Formálně může být zajištěna veřejná kontrola, ale prakticky se neuplatní, protože místa kontrolorů jsou obsazena zakrývači podivného hospodaření, jak s tím máme zkušenosti z jiných poloprivátních firem.
21.8.2004
Autor: Ivan David, bývalý ministr zdravotnictví (ČSSD) – úryvek z článku „Petice proti privatizaci nemocnic? Jsem dojat!“
Zdroj: 4D


- Vytisknout stránku -

  Související odkazy
 Více z Tématu - Články