Vítejte na ZDRAV.cz
  Hledat

Rozšířené hledání

  Menu
· Všechna témata
· Archiv
· Statistiky
  Přihlášení
Uživatelské jméno

Heslo

Registrací získáte možnost přispívat, diskutovat, měnit vzhled...
  Uživatelské menu

  Bezcigaret.cz
Do nového dne
uh, uh, uh
s cigaretou
  Redakce
· Reklama
· Redakce
· Prohlášení
  Archiv html
· Adresář firem
· Zákony a vyhlášky
· Marketing pro zdraví
  Zdrav.cz

Přidat zdrav.cz
do Oblíbených položek

Ikona na Vaše stránky
www.zdrav.cz

Zdrav.cz
jako Výchozí stránka

Pátek, 19.Srpen 2005 Články 

či žalob stále přibývá - od roku 2003 jejich počet narostl o 25 %. Píše o tom MF Dnes, podle které se českým pacientům se přestává líbit, jak s nimi občas zacházejí lékaři v nemocnicích. Prý je však většina stížností neoprávněných. "Je dobře, že se pacienti přestávají bát a ozývají se čím dál víc, když se cítí být poškozeni," říká Vladimíra Bošková, předsedkyně Občanského sdružení na ochranu pacientů. Loni bylo uznáno jen 16 % stížností. "To je logické. Kozel nemůže být zahradníkem. Jestliže si lidé musí stěžovat na lékaře u lékařů, není divu, že se úspěchu nedočkají," komentuje to Pavel Vepřek, předseda sdružení Občan. "Jediným řešením je, aby stížnosti přijímaly a řešily zdravotní pojišťovny. Ony kupují pro pacienty péči a ony taky mají páky na lékaře. Mohou hrozit tím, že s nimi neuzavřou smlouvu. A také je to dobrý nástroj konkurenčního boje – nabídnout pojištěncům vyřizování stížností," říká Pavel Vepřek.

Loni ve srovnání s rokem 2003 přibylo stížností o čtvrtinu. "Přičítáme to ale spíš tomu, že paní ministryně letos dala výzvu lidem, aby ministerstvu napsal každý, kdo měl nějaké potíže s lékaři či s nemocnicemi," vysvětluje ředitelka odboru kontroly ministerstva Sylva Stodulková.
Tak jednoduše však přece jen narůstající počet stížností zdůvodnit nejde. Také statistiky jednotlivých soudů totiž dokazují, že pacientských žalob valem přibývá. "Lidé získávají sebevědomí a nebojí se ozvat," říká právnička Bohumila Holubová, která se v poslední době specializuje na případy z medicíny.
Jenže i když se pacient ozve, je mu to málo platné. "Oprávněných stížností je minimum," tvrdí Pavel Kubíček, mluvčí České lékařské komory. Ta se ročně zabývá tisícovkou stížností.
Má pravdu – i čísla ministerstva zdravotnictví ukazují, že šanci na úspěch má jen přibližně desetina lidí. Jako oprávněných bylo totiž loni uznáno jen 16 procent stížností. "To je logické. Kozel nemůže být zahradníkem. Jestliže si lidé musí stěžovat na lékaře u lékařů, není divu, že se úspěchu nedočkají," komentuje to Pavel Vepřek, předseda sdružení Občan, které pomáhá pacientům v boji za jejich práva.
Přibývajících žalob si už všimli i právníci a založili Asociaci pro medicínské právo a bioetiku. Což je občanské sdružení, které chce hájit práva pacientů. Není divu – soudní spory poškozených lidí s lékaři jsou pro advokáty v západních zemích zlatý důl.
19. 8. 2005
Zdroj: MF Dnes


- Vytisknout stránku -

  Související odkazy
 Více z Tématu - Články