Vítejte na ZDRAV.cz
  Hledat

Rozšířené hledání

  Menu
· Všechna témata
· Archiv
· Statistiky
  Přihlášení
Uživatelské jméno

Heslo

Registrací získáte možnost přispívat, diskutovat, měnit vzhled...
  Uživatelské menu

  Bezcigaret.cz
Do nového dne
uh, uh, uh
s cigaretou
  Redakce
· Reklama
· Redakce
· Prohlášení
  Archiv html
· Adresář firem
· Zákony a vyhlášky
· Marketing pro zdraví
  Zdrav.cz

Přidat zdrav.cz
do Oblíbených položek

Ikona na Vaše stránky
www.zdrav.cz

Zdrav.cz
jako Výchozí stránka

Čtvrtek, 29.Září 2005 Články 

Pozvánky na odborné kongresy v zajímavých destinacích, investice do výbavy ordinací či lékáren, honorování lékařů za údajnou spolupráci na odborném poli. Výrobci léčiv a zdravotnických potřeb utratí ročně v Česku na reklamu a marketingové účely odhadem až deset miliard korun.

České zdravotnictví ročně utratí za léky a zdravotnický materiál okolo 150 miliard korun. Výrobci standardně investují do marketingových pobídek mezi pěti až sedmi procenty obratu, čímž se dostáváme k částce zhruba 10 miliard korun," vypočítal Dan Köppl z odborného časopisu Marketing&Média.
Köpplův kvalifikovaný odhad zhruba koresponduje s informacemi z jiných zdrojů. "Byla jsem na diskusním večeru, kde zástupce jedné z farmaceutických firem přišel s údajem, že výrobci léků vydali na podporu
prodeje v roce 2003 šest miliard korun.
Když jsem se zeptala, proč raději nesníží ceny, řekl, že je to konkurenční boj," vzpomněla si ředitelka Všeobecné zdravotní pojišťovny Jiřina Musílková. Značná část těchto peněz jde na více či méně skrytou motivaci lékaře ordinovat výrobky firmy, která si lékaře "zavázala" nějakou protislužbou.
"Výsledkem je, že lékaři jsou častokrát ochotni předepisovat či používat mnohem dražší léky a výrobky, než by museli, protože z toho mají vedlejší profit," uvedla Musílková. Pojišťovna prý má minimum šancí takové počínání odhalit.

Kdo neplatí, zahyne
Kdo chce na trhu uspět, musí se strategii úliteb lékařům přizpůsobit. Ve většině případů totiž právě oni rozhodují, jaké léky či pomůcky pacient dostane. "Kdo tak neučiní, zahyne. I naše firma má s některými lékaři
smlouvu o spolupráci. Dělají pro nás třeba vývojové práce nebo vozí informace ze zahraničí," připustil Petr Milata, ředitel firmy na výrobu kloubních náhrad.
Ačkoliv v Kladně vyrábí kloubní protézy v kvalitě srovnatelné se zahraniční konkurencí, ale za zhruba třetinu ceny, má problémy se na trhu uplatnit. "Když my nabízíme koleno za 30 tisíc, ale nemocnice dává přednost zahraničním za devadesát tisíc, tak mě zajímá, proč kupuje ty drahé," ptá se Milata.
"Pokud se lékař rozhoduje mezi několika konkurenčními výrobky stejné kvality a přibližně srovnatelné ceny či výše úhrady pojišťovnou, je logické, že firmy soutěží, která svému zákazníkovi-lékaři nabídne lepší služby. V tomto případě systém moc netrpí. Pokud však lékař účelově vybere daleko dražší alternativu, ačkoli existuje levnější, která udělá stejnou službu, pak je to problém. Pak se můžeme domýšlet proč," potvrdil existenci problému prezident české lékařské komory David Rath.
Podle Köppla se odpověď přímo nabízí. "Korupce v segmentu zdravotnictví je obrovská," prohlásil. Na vině je podle něj i zákon, který omezuje reklamu zdravotnických výrobků. Veřejně propagovat je totiž možné jen produkty, které nejsou hrazeny ze zdravotního pojištění, jinak je reklama povolena pouze v odborném tisku, v lékárnách a ordinacích. "Reklama bez médií je dražší a ne tak transparentní. Liberalizace by problém pomohla řešit," usoudil Köppl.
27. září 2005
Centrum.cz Lidovky


- Vytisknout stránku -

  Související odkazy
 Více z Tématu - Články