Vítejte na ZDRAV.cz
  Hledat

Rozšířené hledání

  Menu
· Všechna témata
· Archiv
· Statistiky
  Přihlášení
Uživatelské jméno

Heslo

Registrací získáte možnost přispívat, diskutovat, měnit vzhled...
  Uživatelské menu

  Bezcigaret.cz
Do nového dne
uh, uh, uh
s cigaretou
  Redakce
· Reklama
· Redakce
· Prohlášení
  Archiv html
· Adresář firem
· Zákony a vyhlášky
· Marketing pro zdraví
  Zdrav.cz

Přidat zdrav.cz
do Oblíbených položek

Ikona na Vaše stránky
www.zdrav.cz

Zdrav.cz
jako Výchozí stránka

Čtvrtek, 03.Listopad 2005 Články 

Projekt reformy českého zdravotnictví si dělá ambice na komplexní řešení, na řadu otázek však nemá odpověď, píše Ekonom (pozn. red. zdrav.cz : originální text projektu reformy na http://tomasjulinek.cz/reforma.zip ). Zástupci občanského sdružení Reforma zdravotnictví-fórum, senátor za ODS Tomáš Julínek spolu s Pavlem Hroboněm a Tomášem Macháčkem, představili odborníkům i veřejnosti svůj projekt reformy českého zdravotnictví. Ideologie je v něm málo, ale obsahuje základní představu, jak nastavit parametry zdravotního systému, aby periodicky neupadal do deficitů a rovný přístup ke zdravotní péči nebyl jen iluzí. Autorům projektu přitom nejde o vyřešení současného stavu, ale hledají i cestu, jak se vyrovnat se stárnutím populace a s vývojem nových, nákladných léčebných postupů.

Reforma zdravotnictví obsahuje dva základní body: zdravotnictví nebude (a jak se denně přesvědčujeme, ani dnes již není) možné řídit centrálním administrativním způsobem. Musí být významně decentralizované, schopné rychle vstřebávat inovace a pružně reagovat na přání a potřeby svých zákazníků. Roli státu je pak nutné omezit na zajištění přístupu k potřebné péči pro všechny občany, vymezení základních pravidel a kontrolu jejich dodržování. Běžný chod systému a jeho vývoj musí být ponechán na účastnících systému a jejich interakci.

NOVÉ ROLE A VZTAHY. Základem projektu je změna rolí a vztahů pojišťoven, poskytovatelů zdravotní péče, státu a občanů. Druhým krokem pak bude reforma financování, jež zajistí dlouhodobou finanční stabilitu systému. Důležité přitom je, že se základní hodnotové ukotvení péče o zdraví nemění: jde stále o solidární systém. Vzhledem k tomu, že je třeba udržet finanční výdaje pod kontrolou, obsah solidární péče se musí změnit.

Je zřejmé, že změna motivací všech hráčů v systému zdravotnictví je základním předpokladem efektivního využití prostředků. První kroky by se měly týkat pojišťoven: dnes jsou nuceny platit téměř neomezený rozsah poskytovaných služeb bez ohledu na jejich kvalitu, cenu a potřebnost. V budoucnu by měly působit jako agenti občanů a smlouvat pro ně služby zdravotnických zařízení podle jejich potřebnosti, kvality a efektivity. Informace, které budou pojišťovny sbírat a publikovat, by měly občanům pomoci překlenout informační nerovnováhu, která mezi poskytovatelem péče a pacientem nutně existuje. Málokdo z nás umí posoudit, je-li tomografické vyšetření potřebné a jestli doktor snímek správně vyhodnotil. Na základě informací o kvalitě péče poskytované určitým zařízením by však pacient vodítko měl.

Návrh reformy v této souvislosti předpokládá použití zdravotních pojišťoven jako nákupčích zdravotní péče, posílení konkurence pojišťoven a zdravotnických zařízení směřující k vytvoření regulovaného trhu v oblasti zdravotního pojištění a poskytování zdravotních služeb, dále efektivní přerozdělování prostředků mezi pojišťovnami, aby nebylo možné konkurovat pouze "vyzobáváním" movitějších pojištěnců, a také zlepšení role státu jako regulátora.

SILNÁ REGULACE STÁTU. Regulační roli státu návrh významně posiluje. Zdravotní pojišťovny budou spadat pod plánovaný jednotný finanční dozor při České národní bance. Ten by měl vydávat, obdobně jako u ostatních pojišťoven, licence zdravotním pojišťovnám a schvalovat jednotlivé produkty, respektive zdravotní plány. Aby systém zajišťoval dostupnost zdravotní péče, reforma předpokládá vznik zákona, který bude určovat časovou a geografickou dostupnost jednotlivých typů péče, tedy čas, dokdy se má určitý zákrok provést a vzdálenost k zařízení, které ho poskytne. Dohled nad dodržováním zákona bude také úkolem regulátora.

OBČAN BUDE MOTIVOVÁN k racionálnímu používání systému a k péči o své zdraví spoluúčastí a zavedením osobních účtů. Reforma předpokládá "regulační" platby za recept, návštěvu u lékaře, pobyt v nemocnici apod. Na osobní účet pacienta se bude posílat část prostředků z veřejných zdrojů, další peníze může vkládat pacient sám. Základní "solidární" pojištění bude povinné, plně hrazené z veřejných zdrojů a bude krýt náklady na nákladnou a méně častou péči, jejíž potřeba je nerovnoměrně rozložena mezi občany (např. infarkt). Zachování dnešního rozsahu péče bude možné po připojištění nebo přímou úhradou u lékaře. Obojí se bude hradit ze zdravotního účtu. V případě debetu účtu bude existovat možnost půjčky. Bude-li pacient dlužit víc než určitou částku, další náklady převezme pojišťovna. Prostřednictvím účtů se tak do systému dostanou dodatečné finanční zdroje.

Předložený návrh obsahuje nepochybně také některé otazníky: například požadavek převodu zdravotnických zařízení na akciové společnosti je v rozporu s potřebou, aby zveřejňovaly detailní informace o svém působení, aby manažeři nemocnic byli pod tvrdým rozpočtovým omezením, jak doporučuje Světová banka, atd. Jak známo, čert vězí v detailech. Pro chod systému bude klíčová role regulátora. Už jenom bez podrobné představy, jaké bude mít informační zázemí, nelze odhadnout, bude-li reforma úspěchem nebo fiaskem.

3. 11. 2005
Zdroj: EKONOM.IHNED.CZ


- Vytisknout stránku -

  Související odkazy
 Více z Tématu - Články