Vítejte na ZDRAV.cz
  Hledat

Rozšířené hledání

  Menu
· Všechna témata
· Archiv
· Statistiky
  Přihlášení
Uživatelské jméno

Heslo

Registrací získáte možnost přispívat, diskutovat, měnit vzhled...
  Uživatelské menu

  Bezcigaret.cz
Do nového dne
uh, uh, uh
s cigaretou
  Redakce
· Reklama
· Redakce
· Prohlášení
  Archiv html
· Adresář firem
· Zákony a vyhlášky
· Marketing pro zdraví
  Zdrav.cz

Přidat zdrav.cz
do Oblíbených položek

Ikona na Vaše stránky
www.zdrav.cz

Zdrav.cz
jako Výchozí stránka

Čtvrtek, 20.Duben 2006 Články 

působí podle odborníků jako "věšáky na reklamu".Publikují mnohdy placené materiály bez ohledu na jejich důvěryhodnost. Napomáhá jim zájem farmaceutických firem i lékařů, kteří informace v odborných médích využívají pro svou praxi. Ne vždy se přitom dbá na dodržování etických pravidel. Experti to uváděli při panelové diskusi na veletrhu Pragomedica.


Na českém trhu je kolem 150 lékařských časopisů. Většina z nich má důvěru čtenářů, mohly by mít i důvěru pacientů. Lékaři, kteří v nich čtou, často podle takto získaných poznatků léčí a diagnostikují. Problém je ale v tom, že v ČR vzniká mnoho titulů, které se snaží těžit ze zájmu farmaceutických firem,"řekl ředitel nakladatelství Medical Tribune Jaroslav Hořejší. Obavy, že české lékařské časopisy se po roce 1989 neudrží na mediálním trhu, se podle specialistů rychle rozplynuly. Počet titulů se zpětinásobil. Mnoho nových titulů ovšem vzniklo právě díky zájmu farmaceutických firem, které chtěly upozornit na svou produkci. " Farmaceutický průmysl se snaží proniknout do médií a svou činnost stále zatraktivňuje,"řekl profesor Michal Anděl z nakladatelství TIGIS. Podle něj by se " seriózní" časopisy měly už v tirážích zavázat k tomu, že " respektují etická pravidla". Farmaceutické firmy podle odborníků přitahuje zejména to, že lékaři časopisům důvěřují. " Ze všech zdrojů informací, jako jsou odborné konference, návštěvy zástupců firem v ordinacích, nebo propagační letáky, vítězí časopisy," uvedl Hořejší. Když se podle něj zástupci firem obrátí na " slušný " časopis, doporučí jim kontaktovat inzertní oddělení, neboť redakční rada se těmito záležitostmi nezabývá. Jsou ale časopisy, které firmám zveřejnění článku o jejich přípravku za poplatek samy nabízejí. Autoři článků jsou pak za podobné materiály prý výhodně honorováni. Odborné časopisy ovšem tisknou reklamní články podle specialistů také proto, že se z předplatného neuživí. Také pro lékaře je mnohdy příliš nákladné předplácet si odborné publikace, vítají možnost získat je zdarma. Specialisté podle Hořejšího hledají způsob, jak vytvořit kultivovaný trh odborných lékařských informací v Česku. " Spolupráce mezi vydavateli nebo organizátory vědeckých akcí a farmaceutickými firmami je nezbytná. Nikdo jiný ve zdravotnictví peníze nemá. Jde nám ale o to, aby bylo všechno transparentní, férové a ve prospěch obou stran, aby tam byla rovnováha,"řekl. Nyní se podle něj zvažuje založení Asociace vydavatelů odborné lékařské literatury, která by měla působit jako určité měřítko v informačním průmyslu.

„ Jde o etický problém. Je obecně známo, že se dnes žádné tištěné médium neuživí jen z příjmů z prodeje, ale že potřebuje i příjmy z reklamy. Medicínské časopisy nejsou výjimkou. Je však věcí prestiže a cti každého časopisu a jeho vydavatele, aby si zachoval nezávislost a svobodu publikovaných informací. Aby se ubránil případnému tlaku ze strany inzertních klientů, v tomto případě převážně farmaceutických společností, k podřízení obsahu jejich potřebám a přáním. Zkrátka aby ze sebe takzvaný věšák na reklamu nenechal udělat."

18.4.2006
Zdroj: Strategie


- Vytisknout stránku -

  Související odkazy
 Více z Tématu - Články