Vítejte na ZDRAV.cz
  Hledat

Rozšířené hledání

  Menu
· Všechna témata
· Archiv
· Statistiky
  Přihlášení
Uživatelské jméno

Heslo

Registrací získáte možnost přispívat, diskutovat, měnit vzhled...
  Uživatelské menu

  Bezcigaret.cz
Do nového dne
uh, uh, uh
s cigaretou
  Redakce
· Reklama
· Redakce
· Prohlášení
  Archiv html
· Adresář firem
· Zákony a vyhlášky
· Marketing pro zdraví
  Zdrav.cz

Přidat zdrav.cz
do Oblíbených položek

Ikona na Vaše stránky
www.zdrav.cz

Zdrav.cz
jako Výchozí stránka

Pondělí, 19.Červen 2006 Články 

"Ministerstvo zdravotnictví chce sloužit občanům jako odpovědný kupující, který domluví-vysmlouvá co nejlepší cenu, i když je ústředním terčem hlasitého nářku prodavačů. Nebo spíš vyděračů? Kdo ví, to záleží jen na úhlu pohledu," uvedl ministr zdravotnictví David Rath. Arabské bazary jsou pověstné bouřlivou cenotvorbou zvanou smlouvání. Prodávající vykřikuje co nejvyšší cenu, aby při každém ústupku spustil vodopád nářků, jak „prodělá kalhoty“. Hlasité bědování doprovází vychvalováním zboží. Mýlí se ten, kdo si myslí, že se obdobné obchodní zvyky u nás nepraktikují. Čile se používají právě tam, kde bychom je nečekali - při tvorbě úhrad léčiv ze zdravotního pojištění. V procesu, který se honosně nazývá kategorizace léků. Prodávajícími jsou výrobci, kupujícím je český stát, resp. ministerstvo zdravotnictví, jemuž vydatně sekundují zdravotní pojišťovny.

Každý půlrok před vydáním takzvané lékové vyhlášky, která na další období stanoví ceny, za něž budou zdravotní pojišťovny léky především od zahraničních výrobců nakupovat, jsme svědky stejného rituálu. Výrobci léků a jejich lobbistické agentury vytáhnou v médiích srdceryvné příběhy spoluobčanů, kteří kvůli bezcitnému ministru nedostávají léky, jež by jim jednoznačně zachránily život. Jde o velmi účinný prostředek - média milují dramatické příběhy jednotlivců. Čím dojemnější je osud postiženého a čím arogantnější je přístup státního byrokrata, tím větší úspěch novinář sklidí.
Vedle této dělostřelecké přípravy nastupuje další vyděračský mechanismus. Zlý ministr chce novou vyhláškou zvýšit doplatky pacientů na léky. Především u drahých léků, které potřebují těžce nemocní a většinou i sociálně slabí spoluobčané. Je přitom velmi zvláštní, že o jejich peněženky mají nejupřímnější starost manažeři farmaceutických firem.
Těm v té chvíli vůbec nejde o slíbené milionové roční odměny ze zvýšených prodejů? Nebo mají natolik vyvinuté sociální cítění? Pak by je člověk hledal v řadách KSČM nebo alespoň u sociálních demokratů! Proč tedy přitom skoro všichni sympatizují s ODS a proč šéf jejich asociace oslavoval volební vítězství ODS ve Slovanském domě?
Nejtěžší kalibr, který firmy nasazují, je hrozba odchodu z českého trhu. Čímž učiní příslušný lék nedostupným. Stovky lidí pak bez pomoci zemřou. Tuto pohrůžku firmy používají i v situaci, kdy chtějí svůj lék u nás prodávat neskonale dráž než třeba ve Švýcarsku. A protože by někdo mohl jejich argumenty zpochybňovat nehorázně nepravdivým tvrzením, že prodej léků je báječný byznys, berou si na pomoc naprosto nezávislé odborníky. Těm už roky platí statisíce za konzultační služby, a navíc je protáhli všemi pětihvězdičkovými hotely v těch nejexotičtějších destinacích. Expertů je málo, léků a firem hodně. Často se tedy stává, že ve chvíli, kdy expert končí chválu jednoho léku, plynule pokračuje ve vychvalování obdobného - od konkurence. Za pomocné argumentační evergreeny pak ještě firmám slouží klišé o netransparentnosti (rozuměj „stát nevysolí bez řečí to, co chceme“) a fráze o kritice českého postupu z Bruselu, kterému se nelíbí, jak zlý český stát okrádá ubohé výrobce léků tím, že jim nechce platit za totéž zboží víc než v Německu.
Ministerstvo zdravotnictví chce sloužit občanům jako odpovědný kupující, který domluví-vysmlouvá co nejlepší cenu, i když je ústředním terčem hlasitého nářku prodavačů. Nebo spíš vyděračů? Kdo ví, to záleží jen na úhlu pohledu.
19.6.2006
Autor: David Rath, ministr zdravotnictví
Zdroj: MF DNES


- Vytisknout stránku -

  Související odkazy
 Více z Tématu - Články