Registrací získáte možnost přispívat, diskutovat, měnit vzhled... |
|
|
Farmaceutické firmy a lékaři
|
Srpnová léková vyhláška ministra zdravotnictví zvýšila aktivitu farmaceutických firem, jež přesvědčují lékaře, že právě jejich přípravek je nejlepší. Ve hře jsou desítky miliard korun - a také korupce, jejíž existenci připouštějí všichni zúčastnění. "Jistá farmaceutická firma mi nabídla dva tisíce za to, když předepíšu dvacet balení od jejího léku navíc. Samozřejmě jsem je vyhodil," říká nemocniční internista, jenž si přál zůstat v anonymitě. "Že existuje placené předepisování léků, to víme všichni. Ale naše firmy dodržují tvrdý etický kodex," říká Jana Mikotová, ředitelka Mezinárodní asociace farmaceutických společností. O korupci vědí také ministr David Rath i jeho kritik z ODS Tomáš Julínek.
"Každou změnu lékové vyhlášky doprovází zvýšená aktivity farmaceutických firem, aby přetáhly pacienty právě ke svému léku," potvrzuje Rath. Firmy podle něj nabízejí lékařům od dvou set korun do tří tisíc dolarů za to, že nasadí její lék. "Sám jsem se do toho nikdy nenechal zatáhnout," dodává. Z vyjádření lékařů, firem i politiků tak jasně vyplývá: Informace o korupci jsou pravdivé, ale my se jí nedopouštíme. Pokud by ovšem byla pravdivá všechna vyjádření, pak by korupce neexistovala. Problém je i v tom, že snaha firem prodat zboží není sama o sobě na závadu. "Ale nesmí se jít za hranu etiky a zákona," říká Julínek.
Lék se vždy vyplatí...
Dealeři léčiv leckdy nedávají lékařům moc šancí, jak jejich přesvědčování uniknout. "Říkají nám buď, že jejich lék je lepší, protože pacient nebude nic doplácet. Nebo tvrdí, že jejich lék je lepší, protože pacient sice bude doplácet více, ale nám teď naskočí menší náklady u pojišťovny," říká místopředseda Sdružení praktických lékařů Jan Jelínek. Konkrétní přesvědčovací metody zástupců farmaceutických firem jsou různé. Tou nejmírnější je, že dealer přináší lékaři drobné dárky - od trička přes deštník po kuličkové pero.
"Honorář" za dotazníky
Druhá přesvědčovací metoda, spočívající ve vyplňování "studií", je mnohem spornější. Zástupce firmy přichází za lékařem a říká: Předepište nám u několika desítek případů náš lék a do dotazníku vyplňte, jaký to má efekt. Za to dostanete honorář. "Část studií opravdu slouží jen jako záminka, jak dát lékaři peníze. Má třeba zatrhávat v dotazníku, jestli pacienta po podání léku bolela hlava," vysvětluje Mikotová. "Špinavé prádlo pereme doma," odpovídá na dotaz, jak asociace řeší korupční chování svých členů. "Dvě firmy už kvůli tomu musely asociaci opustit," dodává. Stejně jako farmaceutická asociace, jež sdružuje výrobce drahých originálních léků, se od těchto praktik distancuje i Zentiva. Tato největší farmaceutická firma v zemi s více než třetinovým podílem na trhu léčiv vyrábí levnější kopie originálů - takzvaná generika. Oslovuje proto zejména praktické lékaře. "Pro marketing ovšem máme závazná vnitřní pravidla," říká mluvčí Zentivy Věra Kudynová. Firma tak podle ní podporuje vzdělávání praktických lékařů. K tomu zřídila nadační fond Praktik. Sponzoruje Společnost všeobecného lékařství, podpořila například i Mezinárodní kongres lékárníků. "Nemáme přitom důvod překračovat při podpoře léků jakkoliv zákon," prohlašuje Kudynová.
Co také sponzorují farmaceutické firmy
Zentiva
web Sdružení praktických lékařů, Nadační fond Praktik, chystaný Mezinárodní gynekologický kongres v Praze
AstraZeneca, Novartis, Eli Lilly a další
Sdružení Reforma zdravotnictví Pavla Hroboně a Tomáše Julínka
Roche
Občanské sdružení Lymfom Help (informuje pacienty s rakovinou bílých krvinek), Aliance českých organizací a žen s rakovinou prsu
25. 8. 2006 Zdroj: HN.IHNED.CZ
- -
|
|
|
|