Vítejte na ZDRAV.cz
  Hledat

Rozšířené hledání

  Menu
· Všechna témata
· Archiv
· Statistiky
  Přihlášení
Uživatelské jméno

Heslo

Registrací získáte možnost přispívat, diskutovat, měnit vzhled...
  Uživatelské menu

  Bezcigaret.cz
Do nového dne
uh, uh, uh
s cigaretou
  Redakce
· Reklama
· Redakce
· Prohlášení
  Archiv html
· Adresář firem
· Zákony a vyhlášky
· Marketing pro zdraví
  Zdrav.cz

Přidat zdrav.cz
do Oblíbených položek

Ikona na Vaše stránky
www.zdrav.cz

Zdrav.cz
jako Výchozí stránka

Čtvrtek, 28.Září 2006 Články 

Už dávno se ví, píše se na FPweb.cz, že účinnou pomocí při léčení českého zdravotnictví by bylo zavedení komerčních principů. Hlavní úlohu by v tomto případě musely sehrát pojišťovny. V praxi by zřejmě existovaly dva stupně pojištění: povinný a nadstandardní. Ten první, povinný, by byl provozován jako neziskový a musel by zvládnout léčbu závažných onemocnění, úrazů, vrozených vad, preventivních vyšetření atd. Teprve tzv. druhý, nepovinný stupeň pojištění by byl postaven na komerčním základě. Do jeho působnosti by spadala onemocnění, která nejsou životu nebezpečná, ale hlavně takové záležitosti, jako je dentální péče. Možná by se dalo uvažovat o rozdělení současných zdravotních pojišťoven na dvě části (základní a komerční), ale je tu i jiná možnost. Totiž ta, že by se komerčního zdravotního pojištění ujaly životní pojišťovny.


Asi vás nepřekvapí, že zatímco některé životní pojišťovny o této nové úloze vůbec neuvažují, jiné se na ni velmi pečlivě připravují. V případě, že by se někdy v budoucnosti vláda rozhodla české zdravotnictví reformovat (což je v současné situaci téměř absurdní), stály by některé životní pojišťovny v krátké době na startu s nabídkou nových produktů.

Nejdříve vysvětlování, potom produkty

Že by nebylo zvlášť složité u nás komerční zdravotní pojištění zavést, potvrdil Marek Zeman z pojišťovny Winterthur. V případě zavádění pojistných produktů na uvedená rizika se nepředpokládá výrazně vyšší náročnost než při zavádění jiných produktů, konstatoval Jiří Málek z ČP Zdraví s tím, že náročnost by spíš byla dána konkrétními legislativními požadavky a omezeními.

A vůbec největší potíž by činilo vysvětlit něco takového lidem.

"Zavádění financování zdravotní péče prostřednictvím komerčního zdravotního pojištění by zřejmě byl dlouhodobý proces, který by své ovoce přinesl až v horizontu několika let. Vzhledem k tomu, že Češi nemají s komerčním zdravotním pojištěním prakticky žádnou zkušenost, musela by uvedení takových produktů na trh předcházet účinná kampaň," říká Alexandra Giurič, tisková mluvčí ING, a dodává, že by trvalo nějaký čas, než by lidé pochopili základní principy a výhody takového pojištění.

Eva Svobodová, tisková mluvčí pojišťovny UNIQA zdůraznila, že by záleželo na legislativní úpravě podnikání v tomto segmentu a na tom, kde by ležela a jak by byla specifikována hranice mezi "povinným" a "dobrovolným", případně obligatorním a povinně smluvním pojištěním. "Vzhledem k tomu, že v řadě zemí světa byl obdobný princip financování zdravotní péče zaveden před mnoha desítkami let, daly by se využít i zkušenosti ze zahraničí, dokonce by se možná dalo navázat na osvědčené modely některých zemí," dodala.

Jak připomněl Radim Hamáček z Generali Pojišťovny, nejzákladnějším problémem by zřejmě bylo definování kompetencí obou druhů pojištění tak, aby se vzájemně nepřekrývaly. Vše by záviselo na určení onemocnění, která nejsou "životu nebezpečná", respektive systému poskytování zdravotní péče a rozhodnutí využít komerční pojištění pro nadstandardní výkony.

Pojišťovny na startu

Zatímco některé pojišťovny se ke komerčnímu zdravotnímu pojištění zatím staví značně odmítavě, jsou jiné, které jsou nejen připraveny, ale kdyby vláda schválila nové zákony, začaly by téměř okamžitě nabízet nové produkty. Alespoň to tak tvrdí.

Už teď ING maximálně využívá možnosti dané současnou legislativou při nabídce produktů soukromého pojištění. Právě teď probíhají analýzy potenciálu otevření trhu se soukromým zdravotním pojištěním a v případě, že se celá problematika bude jevit jako perspektivní a profitabilní, bude ING patřit k prvním pojišťovnám, které příslušné produkty uvedou na trh.

Na novou situaci se pilně připravuje i pojišťovna UNIQA. Ta navíc může čerpat z know-how i zkušenosti své mateřské společnosti UNIQA Group, která je dlouhodobě jedničkou na rakouském trhu, mimo jiné právě v tomto druhu pojištění. "Soukromé zdravotní pojištění má v Rakousku dlouhou tradici a UNIQA disponuje dostatkem odborníků, kteří by start v České republice jako experti podpořili," vysvětlila Eva Svobodová, tisková mluvčí pojišťovny.

Připraveny jsou i další pojišťovny, jako například Winterthur, Generali Pojišťovna nebo ČP Zdraví. Ta navíc může využít zcela konkrétní zkušenosti s tímto druhem pojištění, protože nabízí pojištění stomatologických výkonů. Podobně je na tom i Kooperativa, která již několik let nabízí standardní pojištění pro případ pracovní neschopnosti. "V okamžiku, kdy by se na trhu uvolnil prostor k dalšímu doplnění zdravotního pojištění, budeme se snažit připravit pro klienty nové zajímavé produkty," je přesvědčen tiskový mluvčí Marek Vích.

Zahraniční zkušenosti

Silné zázemí mateřských společností by pro každou z pojišťoven bezesporu znamenalo při zavádění a rozvoji soukromého zdravotního pojištění konkurenční výhodu.

Takovým know - how disponuje většina pojišťoven, působících na našem trhu. Má to však přece jen jeden háček, na který upozorňuje Radim Hamáček z Generali Pojišťovny: zahraniční zkušenosti nelze jednoduše "okopírovat", protože v každé zemi má zdravotní pojištění své specifické podmínky.

Zkušenosti zemí, jako je Švýcarsko nebo Německo a Velká Británie, jsou našemu trhu navíc přece jen poněkud vzdálenější než zkušenosti rakouské. Na ty by mohla téměř okamžitě navázat UNIQA pojišťovna.

A jak dlouho by proces implementace mohl trvat? Těžko říci. Když se do něho započítá i politické rozhodnutí vpustit do zdravotnictví soukromý sektor, pak podle odhadu odborníků takových 2 až 5 let. Takže nic moc.
22.8.2006
Zdroj: FPweb.cz


- Vytisknout stránku -

  Související odkazy
 Více z Tématu - Články