Registrací získáte možnost přispívat, diskutovat, měnit vzhled... |
|
|
Zaměstnanecké zdravotní pojišťovny
|
vítají reformní plány ministra zdravotnictví Tomáše Julínka (ODS). Budou se snažit pojištěncům pomoci informacemi, aby se na změny připravili. Novinářům to dnes řekl prezident Svazu zdravotních pojišťoven Vladimír Kothera. Dodal, že už nyní vedou zaměstnanecké pojišťovny klienty k tomu, aby se uměli orientovat v systému. Nově jim chtějí pomáhat při výběru kvalitního zdravotnického zařízení. Pojišťovny jsou pro větší konkurenci v nabízení zdravotních služeb.
Podle Kothery by pojišťovny začaly z opačného konce než ministr. Julínek chce nejprve vymezit roli zdravotních pojišťoven a ustavit nad nimi státní dozor, teprve pak by si mohly konkurovat v nabídce. Pojišťovny chtějí začít individualizací smluvních vztahů s pojištěnci. To znamená, že by každý občan věděl, jaká je nabídka péče a co si může za své peníze dopřát. Pojišťovny by neměly jako dosud smlouvy jen s lékaři, ale i s jejich pacienty. K tomu by podle Kothery bylo nutno přesně vymezit standard, který by byl v základním pojištění, a služby nadstandardní. Pacient by si mohl doplatit na dražší endoprotézu, nadstandard by měl z připojištění. V akutní péči, kam patří třeba onkologie, by pojišťovny garantovaly, že zaplatí potřebné léčení v plné šíři. Kothera podotkl, že pokud má bdít nad pojišťovnami státní úřad, bylo by lépe, aby na jejich "finanční zdraví" dohlížela Česká národní banka. Státní úřad by dohlížel na kvalitu péče a její dostupnost. Pojišťovny podle Kothery souhlasí s Julínkovým plánem zavést regulační poplatky pro pacienty za návštěvu lékaře, pobyt v nemocnici, ošetření na pohotovosti a za recept. Češi s 13 návštěvami lékaře za rok mají dvojnásobek ošetření proti evropskému průměru. O víkendu až 80 procent návštěv pohotovosti je zbytečných. Podle analýz je tím systém zatěžován zhruba šesti miliardami korun. Z tohoto pohledu jsou podle Kothery poplatky správným řešením. Pojišťovny jsou podle něj připraveny i na to, aby sledovaly souhrn doplatků u jednotlivých pacientů. Pokud ministr stanoví roční hranici na 3000 korun, informační systému pojišťoven to podle Kothery umějí sledovat. O této hranici se nyní vedou diskuse, špatně nastavená by totiž mohla vést k finančnímu propadu systému, dodal.
6.3.2007 Zdroj: ČTK
- -
|
|
|
|