Středa, 18.Červenec 2007 Přehled tisku

Na téma veřejné zdravotnictví a práce hygienické služby (Hospodářské noviny, Lidové noviny, Mladá fronta Dnes, Právo). Zpracováno ve spolupráci s knihovnou Státního zdravotního ústavu.

SZÚ 20292
Jak neonemocnět z vedra : Jak počasí ovlivňuje lidské tělo
Kučera Petr,In: Lidové noviny, s.3,Zpráva
ZDRAVÍ. PITNÝ REŽIM.
* Špatným pitným režimem a vystavováním se nezvyklému horku může lidské tělo citelně utrpět. Lidské tělo má celou řadu samoregulačních mechanismů a většina z nich ke své správné funkci potřebuje dostatek vody v těle. Přebytek vody až na výjimky osob nemocných s ledvinami nevadí, nedostatek vadí tělu vždy.

SZÚ 20293
Vysoké teploty zvedly i přízemní ozon
čtk,In: Lidové noviny, s.3,Zpráva
OVZDUŠÍ. ZDRAVÍ.
* Přízemní ozon, který dráždí oči a dýchací ústrojí, včera ohrožoval Pražany. V poledne byl překročen limit 180 mikrogramů na metr krychlový. Vysoké hodnoty ozonu společně s ostatními znečištěními ovzduší mohou způsobit přecitlivělost a alergie. Lidem s chronickými dýchacími potížemi, starším lidem a malým dětem proto doporučují hygienici zdržet se při pobytu pod širým nebem v odpoledních hodinách nezvyklé fyzické zátěže spojené se zvýšenou frekvencí dýchání.

SZÚ 20294
Výheň kazí vodu v nádržích, množí se sinice
vel,In: MF Dnes, s.A3,Zpráva
VODA. REKREACE.
* Hygienici varují: vysoké teploty přispívají k množení bakterií a sinic ve vodě. Očekávají, že se kvalita vody na přírodních koupalištích kvůli horkému počasí zhorší. Sázkou na jistotu se tak v parných dnech stávají bazény. Voda v nich je totiž chemicky ošetřená, a tak sinice se tam tak téměř nemají šanci objevit.

SZÚ 20295
Z ledových nápojů hrozí angína
Pergl Václav,In: Právo, s.2,Zpráva
ZDRAVÍ. PITNÝ REŽIM.
* Jestliže se v horku napijeme ledového nápoje, tak je to nejlepší cesta k angíně. Lékaři doporučují pít minimálně tři litry tekutin denně, zejména minerálky, protože běžná voda neobsahuje tolik minerálů a právě ty v horku lidé ztrácejí.

SZÚ 20296
Bydlení u silnic ucpává cévy
čtk,In: Lidové noviny, příl. Věda, s.14,Zpráva
OVZDUŠÍ. KARDIOVASKULÁRNÍ ONEMOCNĚNÍ.
* Lidé žijící blízko frekventovaných silnic častěji trpí ucpáváním věnčitých cév než lidé bydlící v dopravně klidných místech. Tvrdí to němečtí vědci ve studii, kterou včera zveřejnila univerzita v porúrských městech Duisburgu a Essenu. Vlivem jemného prachu ze zvýšeného dopravního ruchu se podle nich zvyšuje riziko infarktu a mozkové příhody.

SZÚ 20297
EU dala zelenou geneticky pozměněným bramborám
DPA, mcm,In: Právo, s.8,Zpráva
EU. GENOVĚ UPRAVENÉ PLODINY.
* Evropská komise povolila produkci a prodej nové odrůdy geneticky upravených brambor v Unii. Brusel se v této věci opírá o kladné stanovisko Evropské agentury pro bezpečnost potravin (EFSA).

SZÚ 20298
Štíří jed pomůže léčit rakovinu
čtk,In: Lidové noviny, příl.Věda, s.14,Zpráva
ONKOLOGIE. VĚDA A VÝZKUM.
* Látka chlortoxin, obsažená ve štířím jedu, může vést k daleko efektivnější chirurgické léčbě několika druhů rakoviny. Na rozdíl od předchozích studií, zabývajících se působením štířího jedu proti zhoubnému bujení, přišli vědci s tím, že látka chlortoxin funguje jako zatím nejpřesnější detektor rakovinných buněk. Vědci plánují začít s klinickými studiemi a očekávají, že jejich metoda by se dala v chirurgii běžně využívat během roku a půl.