Vítejte na ZDRAV.cz
  Hledat

Rozšířené hledání

  Menu
· Všechna témata
· Archiv
· Statistiky
  Přihlášení
Uživatelské jméno

Heslo

Registrací získáte možnost přispívat, diskutovat, měnit vzhled...
  Uživatelské menu

  Bezcigaret.cz
Do nového dne
uh, uh, uh
s cigaretou
  Redakce
· Reklama
· Redakce
· Prohlášení
  Archiv html
· Adresář firem
· Zákony a vyhlášky
· Marketing pro zdraví
  Zdrav.cz

Přidat zdrav.cz
do Oblíbených položek

Ikona na Vaše stránky
www.zdrav.cz

Zdrav.cz
jako Výchozí stránka

Pátek, 21.Prosinec 2007 Články 

Položit pevné základy projektu „Veřejné zdravotnictví jako služba občanům“ si vzalo za cíl první kolo debaty „Hranatého stolu“. Úvodní jednání proběhlo 12.12.2007 a vytýčilo základní zadání projektu a dále byly diskutovány některé další kapitoly projektu. Hranatý stůl je projekt, na rozdíl od projektu Kulatého stolu výhradně občanskou iniciativou, kterou podporuje (nikoliv finančně -dle sdělení na tiskové konferenci 20.12.2007) Svaz pacientů ČR a Klub senátorů ČSSD. Základní zadání projektu a výsledek debaty prvního kola debaty „Hranatý stůl“ následují.

VEŘEJNÉ ZDRAVOTNICTVÍ JAKO SLUŽBA OBČANŮM

Základní zadání je obsaženo v Ústavě ČR a zákonech o lidských právech. Lze ho shrnout do dvou bodů:

1) V okamžiku potřeby má každý právo na úplnou zdravotní péči, která je hrazena z veřejného zdravotního pojištění.

2) Pro každého musí být zajištěna rovná dostupnost zdravotní péče patřičné kvality.

Diskutované problémy:

Překrucovači zákonů a upírači lidských práv se ozývají, že péče nemůže být zadarmo, ale ona zadarmo není, jen se neplatí v okamžiku potřeby, je již předplacena placením pojistného.
A oni zase volají, že péče nemůže být úplná, že nelze platit všechno, například velmi drahé léky, které jen možná a jen trochu prodlouží život, že náklady jsou bez hranic a chtějí zákonem omezit rozsah hrazené péče. Odpovědí je druhá věta výše uvedená. Garantována je patřičná péče.Ta má jiný obsah v Namibii a jiný v Turecku, a ani u nás neznamená, dát se některými firmami ve zdravotnictví působícími libovolně obrat. Ale je výmluva tvrdit, že v České republice patřičná péče není ohraničena. Její míra je obsažena v naší tradiční víře, že lékaři udělají, co je potřeba. Nemusí to být více, než v ostatní vyspělé Evropě, ale to opravdu při našich výdajích 6.9 % HDP nehrozí.
A ještě k té úplnosti. Hlupáky z nás dělá, kdo tvrdí, že slova „podmínky stanoví zákon“ se v článku 31 LZPS vztahují k rozsahu péče a ne k realizaci veřejného zdravotního pojištění.
I bez právního vzdělání lze pochopit, že v tom případě by článek 31 jako součást vyššího zákona negarantoval nic a byl zbytečný, protože by mohl být obyčejným zákonem zcela zbaven účinnosti.

Na jednání „Hranatého stolu“ 12.12.2007 byly diskutovány i některé další kapitoly projektu v duchu těchto tezí:

1)Veřejné zdravotnictví je ta část zdravotnictví, která slouží k obstarávání zdravotní péče garantované článkem 31 LZPS.

2)Veřejné zdravotní pojištění je systém, který beze změny Ústavy nelze nehradit jiným.

3)Každý je pojištěn a pojistné nezávisí na riziku, ale na schopnosti platit. Kolik, to stanoví zákon. U koho není z čeho platit, platí stát.

4)Úhrn pojistného musí stačit k hospodárnému obstarávání úplné zdravotní péče o všechny občany.

5)Fondy veřejného zdravotního pojištění jsou společným majetkem pojištěnců a musí být státem chráněny jako veřejný statek. Musí s nimi být nakládáno hospodárně a nemohou být svěřeny soukromému subjektu.

6)Veřejná zdravotní pojišťovna musí být zřízena zákonem jako servisní orgán, který uzavírá s poskytovateli smlouvy o službách pro veřejné zdravotnictví.

7)Hospodárně spravuje fondy veřejného zdravotního pojištění a používá je k placení účelně poskytnuté zdravotní péče za regulované smluvní ceny, do kterých jsou zahrnuty nutné náklady, režie a odpisy, týkají se skutečně poskytnutých služeb, nezávisí na statutu subjektu a mohou být nižší, protože podnikatelské riziko je malé.

8)Veřejná zdravotní pojišťovna nesmí být privatizována.

9)Vyřadit část zdravotních služeb z úhrad s tím, že si je každý obstará sám, není žádná úspora, protože v úhrnné bilanci to občany, jako konečné plátce všeho, přijde dráž, a ještě by byl porušen princip solidarity.

10) Odpovědnost za dostatečnost kapacity poskytovatelů zdravotní péče ve veřejném zdravotnictví má státní správa, může ji přenést JEN na územní samosprávu, ne na soukromý subjekt.

11) Majetek pořízený z veřejných prostředků může být předán samosprávě jen zároveň s přenesením působnosti, se kterou je svázán.

12)Odpovědnost za dostatečnost kapacit pro přípravu lékařů a zdravotníků má vláda.

13) Na státu spočívá odpovědnost za bezpečnost a kvalitu poskytování péče v celém zdravotnictví.

14)Zavedením přísných podmínek pro získání a držení oprávnění k poskytování zdravotní péče vymezeného druhu, a jejich průběžné kontroly, zanikne potřeba zajišťovat tyto požadavky v rámci výběrových řízení.

15) Oprávnění k činnosti se musí vztahovat ke konkrétnímu stavu a personálnímu obsazení pracoviště a je právně nepřijatelné, aby se prodávalo.

Příští debata se uskuteční v druhé polovině ledna 2008 a naváže na započaté projednávání jednotlivých kapitol projektu včetně e-mailové korespondence a na webu www.pacienti.cz.
Hranatý stůl – debata o korekci veřejného zdravotnictví jako služby občanům

Ing.Josef Mrázek CSc.
generální koordinátor projektu Hranatý stůl při Svazu pacientůČR
SPČR, Sokolská 32, 12000 Praha 2 www.pacienti.cz E-mail: hranatystul@pacienti.cz


- Vytisknout stránku -

  Související odkazy
 Více z Tématu - Články