Vítejte na ZDRAV.cz
  Hledat

Rozšířené hledání

  Menu
· Všechna témata
· Archiv
· Statistiky
  Přihlášení
Uživatelské jméno

Heslo

Registrací získáte možnost přispívat, diskutovat, měnit vzhled...
  Uživatelské menu

  Bezcigaret.cz
Do nového dne
uh, uh, uh
s cigaretou
  Redakce
· Reklama
· Redakce
· Prohlášení
  Archiv html
· Adresář firem
· Zákony a vyhlášky
· Marketing pro zdraví
  Zdrav.cz

Přidat zdrav.cz
do Oblíbených položek

Ikona na Vaše stránky
www.zdrav.cz

Zdrav.cz
jako Výchozí stránka

Úterý, 16.Září 2008 Články 

Když v roce 1992 vznikla Všeobecná zdravotní pojišťovna a následně i řada oborových, resortních i podnikových zdravotních pojišťoven, bylo zřejmé, že vzniklé množství nemůže na trhu obstát. Tak se i stalo a jejich počet se ustálil na čísle devět s tím, že se otevřely i klientům mimo původní oblast působnosti. Bylo to ostatně v jejich zájmu, protože nábory a výhody nadstandardního charakteru směrovaly ke skupinám pojištěnců v produktivním věku a jejich dětem.

Pokud dokázaly vydefinovat profesní skupiny s nadprůměrnými příjmy, stávaly se i ty středem jejich zájmu. Jejich postup byl logický, protože tím získávaly vyšší příjmy. Následné zákonné úpravy omezily možnosti nabídky služeb pojišťoven a ponechaly jim pouze velice omezené možnosti nabídky nadstandardů.
V českém zdravotnictví se díky zákonnému výběru zdravotního pojištění protáčí nemalý objem peněz. V letošním roce to bude minimálně 220 miliard korun. Vykázaný přebytek zdravotních pojišťoven v loňském roce přitom činil více než 32 miliard. Jaký je proto důvod pro opožděné platby jednotlivým lékařům? Nejedná se jen o zneužití právní neznalosti lékařů v oblasti možnosti sankčních pokut?
Uváděná čísla spolu s připravovanými zákony, které by měly otevřít trh pro pojišťovny, začínají lákat zájemce o založení zdravotní pojišťovny nebo o podnikání ve zdravotnictví vůbec. Nejedná se přitom o žádné podnikatelské začátečníky, naopak. O zdravotní pojišťovnu se hodlá rozšířit Česká pojišťovna s Petrem Kellnerem v čele, v rámci Antonínem Koláčkem ovládané Appian Group je již zaregistrovaná pojišťovna stejného jména vedená Markem Čmejlou a již 5 měsíců funguje pojišťovna Agel Tomáše Chrenka. Ten kromě pojišťovny má ve vlastnictví 12 nemocnic, 6 poliklinik a síť lékáren. Jinou cestou jdou Marek Portysz s výstavbou zdravotních center v rámci obchodních zón pod názvem Moje ambulance a společnost Petra Švrčka MediClinic, podporovaná finanční skupinou Penta s odkupem praxí jednotlivých lékařů.
Zájemci o založení zdravotní pojišťovny musí splnit dvě nelehké podmínky, a to složit kauci 50 milionů a do roka od získání licence získat 50 tisíc klientů. Pro takto finančně silné podnikatele není první z podmínek problémem, získání klientů je však oříškem. Proto se postupuje nabídkami bonusů novým pojištěncům. V případě Agelu je to 1500 korun na lepší plomby nebo antikoncepci nebo u České pojišťovny zvýhodněné komerční pojištění všeho druhu. Appian zatím jen ovládla společnost Medicon, které patří řada lékáren a zdravotnických zařízení, například poliklinika Budějovická v Praze.
Bojem o klienty je tedy nastartována skutečná konkurence mezi zdravotními pojišťovnami. Je možno se obávat, že nejhůře dopadne pojišťovna s velkým procentem klientů, u nichž je plátcem pojištění stát, tedy v postproduktivním věku. Nemenší boj však je i o pacienty ze strany obou nově se vytvářejících sítí. Obě sítě shodně nabízejí možnost objednání prostřednictvím SMS zprávy nebo mailem a díky propojení desítek ambulancí i komplexnost služeb. Tím zbaví ordinující lékaře jejich papírování, čímž se zvýší časová kapacita o 20 až 30 procent. Sníží se také náklady a bude se moci více prostředků použít na vybavení.
Jak může také vypadat nábor pacientů, můžeme vídat u frekventovaných stanic pražského metra. Mezi různými obchodními zástupci mobilních operátorů se objevila řada studentů najatých firmou Victory Solution pro společnost Moje ambulance. Ta se "specializuje na propagaci produktů spojených se zdravotnictvím". Studentky, protože se převážně jedná o děvčata, přesvědčují naučenou argumentací o výhodách, mezi kterými je ordinační doba od osmi do osmi hodin večer nebo úspora peněz, což je v případě vstupní prohlídky nepravdivý argument. Za každého takto přetaženého pacienta mají 120 korun a dle vyjádření jedné z nich jsou schopny přesvědčit až 20 lidí denně.
12.9.2008
Autor: Marián Vojtek
Zdroj: ČRo 6


- Vytisknout stránku -

  Související odkazy
 Více z Tématu - Články