Vítejte na ZDRAV.cz
  Hledat

Rozšířené hledání

  Menu
· Všechna témata
· Archiv
· Statistiky
  Přihlášení
Uživatelské jméno

Heslo

Registrací získáte možnost přispívat, diskutovat, měnit vzhled...
  Uživatelské menu

  Bezcigaret.cz
Do nového dne
uh, uh, uh
s cigaretou
  Redakce
· Reklama
· Redakce
· Prohlášení
  Archiv html
· Adresář firem
· Zákony a vyhlášky
· Marketing pro zdraví
  Zdrav.cz

Přidat zdrav.cz
do Oblíbených položek

Ikona na Vaše stránky
www.zdrav.cz

Zdrav.cz
jako Výchozí stránka

Čtvrtek, 30.Duben 2009 Články 

Svaz zdravotních pojišťoven ČR jako zástupce členských zaměstnaneckých a oborových zdravotních pojišťoven byl před nedávnem ve spolupráci s Joint Commission International (JCI) a Association Internationale de la Mutualité (AIM) pod záštitou Ministerstva zdravotnictví ČR, u příležitosti Předsednictví ČR v EU, významným aktérem dvoudenní mezinárodní konference v Praze. Hlavním tématem byla "Kvalita a bezpečí pro naše pacienty - náš základní cíl".

Kvalita a bezpečí - to jsou základní cíle, které jsou pro všechny hráče na poli poskytování zdravotních služeb ve vztahu k pacientům, klíčové. Hlavními okruhy jednání se staly: monitorování kvality a nákupu služeb, představení základních principů mezinárodní akreditace nemocnic a léčeben a představení Centra bezpečí pro bezpečí pacientů (společné pracoviště WHO a JCI).
Zdravotní pojišťovny sdružené ve Svazu zdravotních pojišťoven České republiky zajišťují služby pro 4 miliony pojištěnců. Na konferenci představily tři oblasti zlepšování služeb a vyjádřily se k aktuálnímu tématu těchto dnů - k současnému vývoji reformních kroků ve zdravotnictví.

Zvyšování kvality z pohledu pacienta, lékaře i plátce

Monitorování kvality poskytovaných zdravotních služeb považujeme za důležitý předpoklad pro zvyšování jejich efektivity, která je základem pro dlouhodobý rozvoj celého sektoru. Kvalita zdravotních služeb má dva základní aspekty. Subjektivní, jak poskytovanou službu vnímá pacient, popř. jeho rodina, a objektivní, jak je poskytovaná péče v souladu s požadavky současného klinického poznání. Kvalitní zdravotní služba je naplněním obou aspektů zároveň ve standardních referenčních hodnotách. To jsou témata, která spolu s problematikou nákupu služeb, jejich kontraktace a zadávání parametrů k vyhodnocování jejich účinnosti doprovázela první den jednání konference. Nakupování péče Cílem nakupování zdravotní péče je zajistit pojištěncům rychlejší přístup k některým typům péče a trvalé zvyšování její kvality. V minulých letech masivní využívání úhradových systémů založených na historických paušálech často snižovalo dostupnost péče pro pacienty. Průvodním jevem byly prodlužující se čekací doby na některé typy zdravotní péče. Nakupování zdravotní péče je zajímavé pro pojištěnce i pro poskytovatele, kterým vytváří prostor nasmlouvat si s pojišťovnami takové objemy úhrad, které jim umožňují efektivněji rozvíjet některé obory. Proces nákupu musí být transparentní, standardizovaný a v maximální možné míře efektivní.
Na těchto úkolech zdravotní pojišťovny společně pracují a sjednocují je se základním cílem - zajistit kvalitní zdravotní péči pacientům. V letošním roce se očekává, že dojde k nákupu péče v rozmezí 10 až 15 % z objemu finančních zdrojů, kterými je financován fond akutní lůžkové péče.

Spolupráce s Joint Commision Internationale (JCI) a Association Internationale de la Mutualité (AIM)

Svaz zdravotních pojišťoven vítá možnost spolupráce JCI. Joint Commission Resources (JCR) je organizace, která zajišťuje mezinárodní akreditaci v oblasti ambulantní i lůžkové péče (t. č. proběhla tato akreditace v téměř 200 nemocnicích a dalších zařízení). Ve spolupráci se Světovou zdravotnickou organizací koordinuje činnost Mezinárodního centra pro bezpečí pacientů, které pravidelně zveřejňuje tzv. Bezpečnostní řešení - tedy postupy při minimalizaci nejčastějších rizik při poskytování zdravotní péče. Na konferenci k tomu vystoupila Karen Timmons, prezidentka a výkonná ředitelka JCI.
Akreditace nemocnic je proces směřující k poskytování bezpečné a kvalitní péče a zasahující všechny oblasti provozu nemocnic a léčeben. Je to dobrovolný proces, kterým vláda nebo nevládní agentura uděluje oficiální uznání zdravotnické instituci, jež splňuje určité standardy vyžadující stálé zlepšování v oblasti struktury, procesů a výsledků. Proces akreditace hodnotí postupy zdravotnické organizace, neboť se tím podstatnou měrou snižuje riziko poškození či újmy pacienta při poskytování zdravotní péče a optimalizuje pravděpodobnost dobrých výsledků. Těmto tématům byl věnován blok odborných přednášek pořádaných JCI. Svaz zdravotních pojišťoven se stal v roce 1995 členem korespondentem mezinárodní organizace AIM se sídlem v Bruselu. Na vrcholném jednání guvernérů této organizace v Maroku v říjnu 2002 byl Svaz zdravotních pojišťoven přijat za plného člena. Association Internationale de la Mutualité (AIM) je uskupením autonomních orgánů pro oblast zdravotního pojištění a sociálního zabezpečení. AIM zastupuje zájmy svých členů na rozličných grémiích a fórech. Je obecně považována za spojnici mezi svými členy a vládami, nevládními organizacemi a zainteresovanými subjekty na poli sociálních a zdravotních služeb a za mluvčí sdružení a organizací ve zdravotní a sociální oblasti. Na konferenci vystoupil prezident AIM p. W. Budde.
Zdravotní pojišťovny sdružené ve SZP ČR mají zájem na tom, aby se nemocnice prokázaly audity kvality, protože chtějí i tímto způsobem zvyšovat kvalitu péče pro svoje klienty. Akreditace kvality znamenají více bezpečí pro pacienty. Akreditace by se postupně měly stát i podmínkou některých typů kontraktů mezi ZP a nemocnicí.
Se zvyšováním garancí kvality určitě také dojde k cenovému zvýhodnění nemocnic s akreditací, jak je běžné v evropském prostředí i v celosvětovém měřítku. Je to jedna z možností tlaku na zvyšování kvality ve zdravotnických zařízeních, kdy pojišťovny váží existenci, rozsah smlouvy nebo výši plateb na hodnocení zařízení z hlediska kvality a bezpečí.

14.4.2009
Zdroj:Prosperita



- Vytisknout stránku -

  Související odkazy
 Více z Tématu - Články