Čtvrtek, 28.Květen 2009 Přehled tisku

Na téma veřejné zdraví a práce hygienické služby (Hospodářské noviny, Lidové noviny, Mladá fronta Dnes, Právo). Zpracováno ve spolupráci s knihovnou Státního zdravotního ústavu.

Parazit zvyšuje u lidí s krví Rh- riziko nehody
Benešová Petra,In: Hospodářské noviny, s.5,Článek
INFEKCE PARAZITÁRNÍ. PARAZITOLOGIE. VĚDA A VÝZKUM.
* Čeští vědci přišli s unikátním objevem: podařilo se jim prokázat, že lidé, kteří mají krevní typ Rh negativní a onemocní toxoplazmózou, reagují na podněty mnohem pomaleji. A zvyšuje se tak u nich riziko, že se jim stane autonehoda. Toxoplazmózu, která se v počátku u člověka podobá viróze, přenášejí kočkovité šelmy. V Česku je nakažena zhruba třetina lidí. Doposud vědci věděli, že parazit, který v podobě tkáňových cyst přežívá v člověku do konce života, má vliv na psychiku. Nyní se podařilo prokázat i souvislost s krevním typem. (viz též Lidové noviny, s.23)

Rozluštěný myší genom pomůže léčit nemoci
ač,In: Hospodářské noviny, s.9,Zpráva
VĚDA A VÝZKUM. LABORATORNÍ ZVÍŘATA.
* Myš slouží jako pokusné zvíře k hledání léků pro lidi již dlouhou dobu, protože její genetická výbava se ze tří čtvrtin shoduje s lidskou. Mezinárodnímu týmu vědců se nyní podařilo popsat celý genom myši - její genetickou informaci uloženou v DNA. Od objevu, který byl včera zveřejněn na internetových stránkách časopisu PLoS Biology, si vědci slibují další pokrok při hledání léčby lidských nemocí. (viz též Právo, s.13)

New York má už čtyři oběti prasečí chřipky
čtk,In: Lidové noviny, s.9,Zpráva
EPIDEMIE. INFEKCE VIROVÁ.
* Počet obětí takzvané prasečí chřipky stoupl v New Yorku na čtyři. Město uzavřelo dalších pět škol, ale zároveň jeho představitelé ujišťují obyvatele, že jde o preventivní opatření. Chřipka H1N1, která se začala v dubnu do USA šířit pravděpodobně z Mexika, si vybírá oběti mezi lidmi se zdravotními komplikacemi.

Geny pivní, geny vinné
Lázňovský Matouš,In: Lidové noviny, příl. Věda, s.23,Článek
* Do našich genů se moderní doba železnic a mobilního trhu práce ještě nestačila zapsat. Stále jsme pevně svázáni s místem svého narození. Naznačuje to genetický výzkum, který provedl mezinárodní tým, ve kterém hlavní slovo měli estonští genetici. Cílem studie bylo především podrobné zmapování genetických odlišností pobaltských populací. Podobné studie slouží například jako nutné "pozadí" pro velké genetické studie, které hledají souvislosti mezi geny a výskytem častých onemocnění, jako jsou například cukrovka či kardiovaskulární choroby.

Pacient je doma, i když nevyloučili chřipku
ČTK,In: MF Dnes, s.A4,Noticka
EPIDEMIE. INFEKCE VIROVÁ. SZÚ.
* Lékaři Fakultní nemocnice Brno včera propustili do domácího léčení pacienta s podezřením na mexickou chřipku. Zatím sice nemají výsledky z Národní referenční laboratoře, které by nákazu novým typem viru potvrdily nebo vyvrátily, ale pacient se cítí dobře a přál si z nemocnice odejít.

Bílé střechy mají zbrzdit oteplování
mcm,In: Právo, s.13,Zpráva
GLOBÁLNÍ OTEPLOVÁNÍ.
* Celý svět by měl natřít střechy na bílo. To je zřejmě nejradikálnější ekologické opatření, jaké zatím navrhl profesor Steven Chu, nositel Nobelovy ceny za fyziku a americký ministr energetiky. Podle Chua by to byl významný příspěvek k boji proti globálnímu oteplování. "Pokud všechny střechy uděláte bílé a postaráte se, aby vozovky nebyly černé, ale měly spíše barvu betonu, byl by to ekvivalent omezení uhlíkových emisí, které zplodí všechna auta světa za jedenáct let - bylo by to, jako byste je na 11 let stáhli z provozu," řekl Chu.

Muži jsou v ohrožení, hrozí jim zženštění
Novinky.cz,,In: Právo, s.S1,Zpráva
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ.
* Podle světových odborníků se totiž začínají zženšťovat všichni samčí jedinci napříč celým podkmenem obratlovců. A viníkem je chemické znečištění produkované člověkem. Chemické sloučeniny, které se objevují v běžně používaných předmětech totiž ovlivňují hormony, zvláště ty pohlavní, a smývají svými účinky rozdíly mezi samčím a samičím pohlavím. Nejnebezpečnější jsou pak ftaláty známé z různých platových obalů, kosmetiky a dětských pudrů. Nebezpečné jsou ale také samozhášecí přísady v nábytku a elektronice a celá řada pesticidů.