Vítejte na ZDRAV.cz
  Hledat

Rozšířené hledání

  Menu
· Všechna témata
· Archiv
· Statistiky
  Přihlášení
Uživatelské jméno

Heslo

Registrací získáte možnost přispívat, diskutovat, měnit vzhled...
  Uživatelské menu

  Bezcigaret.cz
Do nového dne
uh, uh, uh
s cigaretou
  Redakce
· Reklama
· Redakce
· Prohlášení
  Archiv html
· Adresář firem
· Zákony a vyhlášky
· Marketing pro zdraví
  Zdrav.cz

Přidat zdrav.cz
do Oblíbených položek

Ikona na Vaše stránky
www.zdrav.cz

Zdrav.cz
jako Výchozí stránka

Středa, 29.Květen 2002 Články 

Odborový svaz zdravotnictví a sociální péče ČR vítá šanci aby české zdravotnictví mohlo čerpat "know how" špičkových zdravotnických pracovišť USA. Řada prvků však nasvědčuje tomu, že se jedná o pokus o takový způsob kapitálového vstupu, který by při minimálním vkladu přinesl zahraničnímu investorovi nepřiměřený prospěch, uvádí se ve stanovisku OSZSP k návrhu na změnu příspěvkové organizace Nemocnice Na Homolce na obecně prospěšnou společnost. "Návrh smlouvy je sepsán tak, že kdykoliv může dojít ke zcizení celého majetku" uvedl dnes (29.5.2002) pro tisk Jiří Schlanger, předseda OSZSP a dodal "Je neuvěřitelné, jak státní úřadníci málo chrání státní majetek." Celý text připomínek a stanoviska OSZP následuje ...

Připomínky OSZSP ČR k návrhu materiálu, kterým se Nemocnice Na Homolce převádí na obecně prospěšnou společnost

K návrhu usnesení vlády ČR:
Nevidíme důvod, proč měnit název Nemocnice Na Homolce, nově o. p. s., na název University of Pittsburgh Medical Center Praha, o. p. s. Tímto zavádějícím názvem se zcela zřejmě dává najevo, pro koho a komu bude nemocnice sloužit a kdo bude mít v nemocnici hlavní slovo. Tedy, že tu v blízké budoucnosti má být americká nemocnice v Praze. Nelze předpokládat, že anglický název nemocnice má oslovit českého pacienta - pojištěnce.
V části II je nesprávně uvedeno, že funkci zakladatele bude vykonávat Ministerstvo zdravotnictví, správně musí být uvedeno, že funkci jednoho ze zakladatelů bude vykonávat Ministerstvo zdravotnictví. U druhého zakladatele chybí identifikace subjektu (resp. jeho hospodářsko-právní formy) v příslušném rejstříku, případně doložení výpisem z rejstříku.
Dále by v části II mělo být stanoveno, kdo vypracuje zakládací smlouvu obecně prospěšné společnosti. Je s podivem, že návrh zakládací smlouvy subjektu zakládaného podle českého práva zpracovává advokátní kancelář najatá americkou stranou. Navrhujeme, aby ji vypracovalo Ministerstvo zdravotnictví ve spolupráci s Ministerstvem financí. Přičemž americká strana by byla připomínkujícím místem s možným právem "veta" pro případ nedodržení původně sjednaných principů. Toto je odůvodněno tím, že zakládající smlouva stanoví, že právní vztahy se řídí českým právem.

Ke zprávě k návrhu usnesení vlády:
Ve zprávě, která je velice optimisticky laděná, nemůžeme souhlasit s posledním odstavcem této zprávy, a to, že až po získání všech oprávnění a licencí a po vzniku obecně prospěšné společnosti by došlo k vložení zásadních majetkových vkladů oběma zakladateli. Znamenalo by to, že záhy dojde ke změně původní zakládací smlouvy. Dále upozorňujeme na nepoměr hodnot majetků vkládaných do společnosti ve vztahu k navrhované paritě zastoupení v orgánech společnosti. Již majetek vložený na základě zakládací smlouvy je v hrubém nepoměru - český stát vloží do obecně prospěšné společnosti majetek řádově v hodnotě 1,9 miliardy Kč a americká strana v hodnotě 35 miliónů Kč a blíže nikde nespecifikované a nevyčíslené "know how".

K zakládací smlouvě obecně prospěšné společnosti:
V článku II doporučujeme u názvu ponechat dosavadní název nemocnice a jen přidat o. p. s.
V článku III v bodu jedna rozšířit poskytování obecně prospěšných služeb o další písmeno, a to předávání a aplikaci výsledků amerického výzkumu a zkušeností s nejmodernějšími diagnostickými a léčebnými metodami českému zdravotnictví.
Článek VI bod třetí zabývající se působností správní rady je v zásadním rozporu s principy, které jsou deklarovány ve zprávě k návrhu usnesení vlády. Jedná se zejména o schvalování změn zakládací smlouvy, rozhodování o zrušení společnosti a určení obecně prospěšné společnosti, které bude nabídnut likvidační zůstatek a zejména udělování souhlasu ke zcizení a zastavení nemovitého majetku společnosti a jeho pronájmu. Je zřejmé, že správní rada může principy deklarované ve zprávě k návrhu usnesení vlády ze zakládací listiny kdykoliv vypustit, resp. činit úkony, o kterých se jinde tvrdí, že nebudou v kompetenci správní rady, ale pouze jednoho zakladatele, a to Ministerstva zdravotnictví. Zásadně jsme i proti tomu, aby, uvolní-li se místo člena správní rady, zvolila nového člena správní rady sama správní rada. S tím souvisí i následující bod 4, který navrhujeme vypustit. Podle § 12 odst. 1 zákona č. 248/1995 Sb., o obecně prospěšných společnostech a o změně a doplnění některých zákonů, správní radu jmenuje zakladatel, pokud v zakládací listině nestanovil jinak. Proto je žádoucí zakladateli toto právo ponechat a nepřevádět jej na správní radu.
V článku VII nevidíme důvod, proč předseda správní rady má být volen na návrh UPMC.
V článku XI požadujeme, aby v dozorčí radě byli dva členové jmenováni Ministerstvem zdravotnictví, dva UPMC, dva zvoleni z řad zaměstnanců respektive zástupců zaměstnanců a jeden jmenovaný Nadací Charty 77. Tím však nepovažujeme vztah k Nadaci Charty 77 za vyřešený. Bezpodmínečně nutné je nově smluvně upravit vztah mezi nově vznikajícím subjektem, českým státem a Nadací. Stejně jako u správní rady jsme zásadně proti tomu, aby uvolní-li se místo člena dozorčí rady, zvolila nového člena dozorčí rady sama dozorčí rada.
V článku XV je nutno v bodě pět specifikovat, co má Ministerstvo zdravotnictví zrušit, nestačí říci, že nemocnici. Ministerstvo se musí vypořádat kromě majetkově právních věcí (problém Leksellova gama nože) i s pracovně právními vztahy zaměstnanců Nemocnice Na Homolce. V bodu desátém pak doporučujeme správcem vkladů splacených před vznikem společnosti ustanovit jiného, na zakladatelích nezávislého správce, a to podle českého práva, který bude mít sídlo na území ČR.
V článku XVII zvážit, zda do doplňkové či dokonce do hlavní činnosti doplnit vzdělávání případně kongresovou činnost.
Znění článku XVIII doporučujeme vypustit, a to z důvodu, že toto znění je jen opsáno ze zákona č. 248/1995 Sb., a místo vypuštěného textu upravit zvláštní režim účasti zakladatele při zrušení a zániku společnosti.
V článku XIX by mělo být zakládací smlouvou zmocněno jednat za společnost ve všech věcech souvisejících se vznikem společnosti, a to až do jejich vzniku, Ministerstvo zdravotnictví a ne UPMC.

Stanovisko OSZSP ČR k návrhu na změnu příspěvkové organizace Nemocnice Na Homolce na obecně prospěšnou společnost

Odborový svaz vítá šanci na to, aby české zdravotnictví obecně a jeho stávající nejproduktivnější nemocnice mohly čerpat "know how" špičkových zdravotnických pracovišť ve Spojených státech amerických. Předložený návrh na realizaci takového projektu však neskýtá dostatečné záruky, že se tak stane za podmínek přijatelných pro českou veřejnost a český stát. Řada prvků spíše nasvědčuje tomu, se jedná o pokus o takový způsob kapitálového vstupu, který by při minimálním vkladu přinesl zahraničnímu investorovi okolnostem založení společnosti nepřiměřený prospěch. Chybí jasná identifikace subjektu, rozporuplná je důvodová zpráva a návrh zakládací smlouvy je v rozporu s principy uváděnými ve zprávě k usnesení vlády i v usnesením samotném. Navíc je zřejmé, že návrh samotné smlouvy by vládě neměl být předkládán. Rozpory mezi deklarovanými principy a návrhem zakládací smlouvy jsou natolik zásadní a na první pohled zřejmé, že je až s podivem, že takový návrh může být předložen Ministerstvu zdravotnictví, dalším ústředním orgánům státní správy a dalším subjektům k připomínkám a dále Ministerstvem zdravotnictví projednáván, když je zřejmé, že tento návrh je poplatný pouze zájmu zadavatele, tj. UPMC.
Odborový svaz zdravotnictví a sociální péče ČR si je vědom toho, že český právní řád v současné době neskýtá jinou možnost non for profit formy právnické osoby, ale je toho názoru, že forma obecně prospěšné společnosti jako subjektu soukromého práva je pro transformaci majetku státu a provozování veřejných nemocnic nevhodná. Nedoporučuje ji i s ohledem na to, že se obává, že její užití (byť v tomto konkrétním případě) by se stalo precedentem v období reformy veřejné správy a převodu majetku ze státu na kraje.
V důsledku výše uvedených skutečností Odborový svaz zdravotnictví a sociální péče ČR realizaci tohoto - byť ambiciózního - projektu navrhovaným způsobem nedoporučuje.


- Vytisknout stránku -

  Související odkazy
 Více z Tématu - Články