Regulace úhrady a kategorizace léčiv

Co je to referenční úhrada

vyse_uhr.gif (6353 bytes)

Léčivé přípravky A, B a C mají srovnatelný medicínský účinek, je jim tedy stanovena stejná výše úhrady.

Recept na stanovení referenční úhrady se zdá být jednoduchým:

  • Smíchej všechny léčivé přípravky obsahující jednu účinnou látku (např. kyselinu acetylosalicylovou).
  • Urči (prezidiálně) denní dávku tohoto přípravku (nejlépe podle DDD - definované denní dávky stanovené WHO)
  • Vyjmi léčivý přípravek, kde cena za denní dávku je nejnižší.
  • Stanov tuto cenu za maximální.
  • Tuto vyhlaš vyhláškou, stejně tak název nejlevnějšího přípravku.
  • U ostatních léků obsahujících tutéž látku budiž hrazeno množství látky stanovenou úhradou, zbytek nechť doplatí pacient.

Stanovení referenční úhrady - proč to nejde tak jednoduše:

  1. Existují různé síly a obsahy balení - obsah tablety nejen 0,5 g, ale i 0,1 g. V některém balení je tablet 30, v jiném 50 či 100.
    Nejnižší jednotkovou cenu mívají největší balení!
  • Nebývá však vždy účelné předepisovat balení největší! Proto je vhodné stanovit plnou úhradu i balením menším.
  1. Určité léky mohou být užívány pro různé choroby.
  2. Dávkování u různých chorob bývá odlišné.

    Která dávka je tedy ta správná, “definovaná denní”, která bude užita ve vzorci?

  3. Otázka srovnatelnosti: V Kanadě velkorysí - stejná úhrada pro cimetidin jako ranitidin a jako omeprazol. Jinde nepovažují za srovnatelné ani léčivo patentové s generickým, které obsahuje stejnou účinnou látkou.

Filozofie srovnávání:

Automobily Škodovka, Toyota a Ford mají odlišné vlastnosti a tedy i ceny. Pokud stanovím srovnávací kriterium - urazit vzdálenost Praha - Brno za 3 hodiny, pak je mohu srovnat, neboť všechny tři značky splňují.

Co je to kategorizace léčiv

Je to stanovení:

  • úhrady ze zdravotního pojištění
  • specialistů, kteří lék mohou předepisovat “na pokladnu”
  • indikací, u kterých je lék “na pokladnu” předepisován
  • zda lék je na předpis, ZULP či v paušálu

Toto navrhuje komise MZ pro kategorizaci léčiv

Jako novelu “lékové” vyhlášky č. 57/1997 Sb. vydává MZ ČR.

  • V úvahu brána kriteria medicínská i ekonomická.
  • Prioritní je však dodržet zákon 48/1997 Sb. o veřejném zdravotním pojištění, který má značné “rezervy”.
  • Komie MZ pro kategorizaci léčiv je poradním orgánem Ministerstva zdravotnictví

Složení komise:

  • Zástupci lékařů - vedoucí je J.E.P. - odbornost medicínská
  • Zástupci pojišťoven - vedoucí je VZP - ekonomika
  • Zástupci lékárníků - komora, též Grémium lékárníků - odbornost lékárnická
  • Zástupci pacientů
  • Pracovníci MZ:
  • politické zadání komisi
  • technické zpracování návrhů

Jak pracuje kategorizační komise:

podnet.gif (7677 bytes)


podnet2.gif (12334 bytes)


Co je třeba zlepšit:

Politické zadání pro komisi - především:

  • jak moc regulovat
  • kolik má být regulováno kategorizací a kolik jinými prostředky (finanční limity pro lékaře, revize účelné farmakoterapie...)
  • jak s platbami pacientů - OTC switch

Rozhodovat na základě objektivních údajů:

  • Evidence - based medicine
  • Domácí Cost - Effectivness studie aslespoň pro největší výdajové položky
  • Vyhodnocování nákladů na léky - podíl jednotlivých odborností na preskripci, u kterých chorobných stavů je lék skutečně užíván...
  • Podíl pacienta na platbách za jednotlivé skupiny léčiv
  • Skutečný dopad regulačních opatření:
  • na spotřebu léku
  • na výdaje na zdravotnictví
  • na ostatní veřejné výdaje
  • na zdraví pacienta
  • na administrativu

Co zatím lékařům chybí:
= stabilita systému + informace

- aby se neměnil alespoň výčet plně hrazených léků po dobu jednoho roku (alespoň nevyřazovat léky z tohoto výčtu).


Proč byly v minulých letech prováděny časté změny v úhradě - nové levnější léky vstupovaly na trh a stlačovaly cenu:

vyse_uh2.gif (7965 bytes)


“Utrácíme za léky mnoho - proč to někdo nezkontroluje?”

Kdo:
Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění v § 42 jasně stanovuje kontrolní orgán

sipkar2.gif (161 bytes)
zdravotní pojišťovny a jejich revizní systém

Kontrola
§ 42

  1. Zdravotní pojišťovny kontrolují využívání a poskytování zdravotní péče hrazené ze zdravotního pojištění v jejím objemu a kvalitě včetně dodržování cen u smluvních zdravotnických zařízení a pojišťěnců.
  2. Kontrolní činnost provádějí prostřednictvím informačních dat v rozsahu stanoveném zákonem a činností revizních lékařů....
  3. Revizní lékaři posuzují odůvodněnost léčebného procesu se zvláštním zřetelem na jeho průběh a předepisování léčivých přípravků, prostředků zdravotnické techniky... Revizní lékaři a další odborní pracovníci dále kontrolují, zda
    1. poskytnutá péče odpovídá péči vyúčtované zdravotní pojišťovně
    2. ...
    3. rozsah a druh zdravotní péče odpovídá zdravotnímu stavu pojištěnce

Co se má kontrolovat:

A) Dodržování právních norem -

limitace na :

  • schválení revizního lékaře
  • odbornost
  • indikaci

B) Dodržování účelnosti a zda poskytnutá péče odpovídá zdravotnímu stavu pacienta = problém:

Co je hospodárné? To co je odůvodněné ...?
(RL stanovují...odůvodněnost)

Optimální cesta k řešení - spoluprací zdravotních pojišťoven s čelnými představiteli lékařů:

Odborné společnosti, ČLK, Sdružení praktických lékařů...

1) Na centrální úrovni:

guide.gif (1042 bytes)

2) Na regionální (okresní úrovni)

sipkar2.gif (161 bytes)
podpora kontroly účelné farmakoterapie prováděné zdravotními pojišťovnami

Navržená struktura:

zásada:
  • minímum zaměstnanců
  • maximum kontaktů

Centrálně

  • Vyhodnocování trendů preskripce a identifikace problémů
  • Formulace guide-line:
    • Výstup - informace pro nižší složky (ošetřující lékaře i RL), která má napomoci při rozhodování, pod kterou se podepíší zástupci lékařů i pojišťoven
  • Školení “regionálních specialistů” v oblasti ekonomie preskripce

Periferně - optimálně na úrovni regionu:

  • Zveřejňování guide-linů, výklad pro konkrétní případy
  • Sumace a vyhodnocování dat od různých pojišťoven
  • Podklad pro stanovení limitů na pracoviště
  • Identifikace nadměrné preskripce a důvodů
  • Management “regionálních specialistů” - špičkových odborníků v daném oboru (vedlejší úvazek - podpora účelné farmakoterapie).

Tito:

  • odborná podpora revizních lékařů
  • při revizi konkrétního pracoviště
  • při ověřování, zda k překročení limitů vedly objektivní důvody
  • konzultanti ošetřujících lékařů
Bez spolupráce lékaři - pojišťovny to nepůjde! sipka_r.gif (144 bytes) Viz - ATB politika !

zpět na předchozí stránku


redakce MPZ

Č&Č

webmaster BFS