Proměny zdravotnictví v České republice směrem
k jeho decentralizaci, liberalizaci a využití tržních principů vytvořily nové
prostředí pro rozvoj primární péče. Rozsáhlou privatizací přešla odpovědnost za
poskytování terénních služeb na jednotlivé nezávislé lékaře. Zároveň se
významné postavení primární péče stalo z pouhé proklamace reálnou potřebou, v
souvislosti s nutností regulace pohybu pacientů v systému a spotřeby zdravotní péče
hrazené ze zdravotního pojištění vůbec. Posilování pozice primární
péče přináší vyšší nároky na její kvalitu, a to ve všech jejích aspektech,
t.j. z hlediska odbornosti, efektivity vynákládaných prostředků i z hlediska
spokojenosti pacientů. Také ti, kdo oponují systém s klíčovým postavením
primární péče, včetně gate-keepingu, kritizují současnou kvalitu praktických
lékařů s tím, že nejsou připraveni tuto roli převzít.
Při své kritice jsou soustředěni více na kompetence než na skutečný způsob
poskytování péče v ordinacích praktických lékařů.
Úkolem našeho projektu Zajištění kvality, který byl součástí
projektu Rozvoje primární péče v rámci PHARE, nebylo a stejně ani není mým cílem
zde, polemizovat s tímto názorem. Naším cílem bylo a je vytvořit
prostředí a nabídnout mechanizmy, které by umožnily lékařům primární péče
rozvíjet a prokazovat svoji kvalitu.
Zatímco některé aspekty kvality, především týkající se struktury (síť,
kvalifikace, technické a personální vybavení, hygienické předpisy) lze normovat a
jednoduše podrobit kontrole, v jiných aspektech je kontrola a systematické rozvíjení
kvality v primární péči obtížnější než v jiných sektorech zdravotní péče.
Lékaři i jiní pracovníci primární péče pracují nezávisle, samostatně nebo v
malých celcích a mají tendence si svoji čerstvě nabytou autonomii chránit. Vnější
kontrolu považují za zásah do své profesionální svobody. To je prostředí
umožňující variabilitu v poskytování péče a tím i variabilitu ve smyslu nižší
kvality. Na soutěž nelze spolehnout jako na hlavní nástroj zvyšování kvality.
Spravedlivá kriteria hodnocení se hledají a aplikují velmi složitě.
Praktický lékař vidí kvalitu především v efektivitě odborného
přístupu k diagnostice a terapii a v posilování svých kompetencí, což nemusí být
v souladu s pohledem specialistů.
Lékaři v nemocnici hodnotí kvalitu praktika podle kvality
doporučení, správnosti indikace a počtu odeslaných.
Pacienti na druhé straně zdůrazňují dostupnost, dostatek pozornosti
a informací ze strany zdravotníků a také vyplněná přání, což v oblasti
preskripce může zcela jinak hodnotit pojišťovna. Praktický lékař
předepisující např. časně inhalační steroidy astmatikům se může dostat do
konfliktu s pojišťovnou, protože bude dražší než jeho méně vzdělaní kolegové.
Uspokojení pacienta na straně jedné a ekonomické myšlení lékaře na straně druhé
se mohou naopak dostávat v každodenní praxi do rozporů. Tento přístup je ale
specifikum oboru všeobecného lékařství, potvrzuje jeho úlohu a odlišuje ho tak od
ostatních odborností. Pro státní správu může být zase
rozhodujícím kritériem počet stížností z oblasti primární péče, ale také
např. míra pracovní neschopnosti.
V předchozím centrálně řízeném zdravotnictví se uplatňovaly většinou
restriktivní mechanizmy, jako např. směrnice, nařízení a kontroly nadřízených.
Tyto nástroje jsou v dnešních podmínkách nepřijatelné. Je třeba hledat mechanizmy
nové, které budou nejen kvalitu testovat, ale i podporovat a zvyšovat.
Téma zajišťování kvality v primární péči je již řadu let v popředí pozornosti
v evropských i jiných zemích. To nám dává možnost poučit se ze zahraničních
zkušeností a hledat vhodné modely.
V projektu PHARE jsme proto hledali nová řešení v nových podmínkách. Dospěli jsme
názoru, že je potřeba kombinovat dva přístupy k zajišťování kvality, a to jak
přístup zdola nahoru (dobrovolné profesionální aktivity), tak přístup shora dolů
(systematické závaznější strategie).
Projekt dále rozpracovává následující teze.
l. Sledování kvality poskytované péče je především záležitostí
lékařů samotných a jejich profesních a odborných organizací. Jedná se o
kontinuální proces, který je součástí každodenní praxe, je orientovaný na
pacienta a směřuje ke zlepšení všech aspektů poskytované péče.
Tato teze vychází z tradice kultury a vzdělanosti spolu s vysokou mírou
profesionální odpovědnosti našich lékařů. To ovšem nestačí. Je potřeba, aby si
lékaři osvojili vlastní kritický pohled na svoji každodenní práci, organizaci
činností, odborné postupy, jejich efektivitu a spokojenost pacientů. Tedy jakou péči
poskytují a jací jsou. K tomu lze využít moderní metody zajišťování kvality,
osvědčené v západní Evropě. Uvedení těchto metod do praxe je úkolem a výzvou pro
zastřešující odborné a profesní organizace. Je třeba porovnávat vlastní práci s
prací kolegů, podporovat komunikaci mezi profesionály na všech úrovních, od malých
skupin lékařů, přes konference až po publikační a vědecko-výzkumnou činnost. Je
třeba ukazovat příklady a modely a profesním tlakem motivovat kolegy k vyšší
kvalitě. Některé aktivity pak již pod profesním tlakem nejsou zcela dobrovolné.
Všechny tyto aktivity podporují profesionalizaci lékařů a emancipují obor jako
takový.
2. Kvalita poskytované péče je neoddělitelně spjata s celoživotním
vzděláváním lékařů.
Jedním ze základních předpokladů kvality poskytované péče je kvalitní
vzdělávání na všech stupních. Lékařské školy musí přizpůsobit svou výuku
novým podmínkám a situaci, kdy většina lékařů bude pracovat v ambulantní péči.
Výuka primární péče (všeobecného nebo rodinného lékařství) patří do
základní náplně studia jako akademická disciplina. Stejně jako jinde v Evropě
patří učitelům v oboru akademická místa a možnost získat akademické tituly.
Kvalita postgraduální přípravy v oboru všeobecného/rodinného lékařství je
klíčová pro rozvoj oboru. Je specifická svým charakterem a svou organizací, která
je složitější než v ostatních oborech. Proto tato příprava vyžaduje zvýšenou
pozornost a podporu státu. Výchovně vzdělávací cíle v oboru je třeba neustále
přizpůsobovat rozvoji oboru. Školící pracoviště odborníků i praktických
lékařů musí splňovat daná kriteria, která odpovídají představě o budoucí
akreditaci a jsou podrobována reakreditaci.
Je potřeba také umožnit postgraduální přípravu v oboru rodinný lékař a tak dát
možnost vzniku této specializace u nás.
K podpoře celoživotního vzdělávání je možné použít motivačních nástrojů,
jako je třeba finanční příspěvek vázaný na účast na vzdělávacích akcích
(Velká Británie).Recertifikace jako tvrdý nástroj kontroly kvality získává v
Evropě stále větší podporu. Účast na kontinuálním vzdělávání může být
hodnocena zpočátku jako dobrovolné kriterium odbornosti, postupně jako nástroj
recertifikace.
3. Jsou-li dobře rozvinuty vnitřní metody kontroly kvality, pak vnější
kontrola představuje jen zajištění pro pacienty, že poskytované služby odpovídají
stanoveným normám.
Toto zajištění je dáno základními nástroji jako je atestace, licence,
registrace a smlouva s pojišťovnou. Odpovědnost je tak rozdělena mezi státní
správu, Lékařskou komoru a pojišťovnu.
Rostoucí náklady na zdravotnictví a limitované zdroje vedou stát a pojišťovny k
regulaci a hodnocení efektivity péče.
Stát je také adresátem stížností pacientů a vláda je politicky zodpovědná za
celkovou spokojenost s úrovní zdravotní péče. V primární péči, zajištěné
nezávislými odborníky, stát zaměřuje svou pozornost na ty oblasti, kde existuje
hrozba poklesu kvality. Tato pozornost je aktuální v období systémových změn, např.
při změně systému financování primární péče.Výběr indikátorů pro jednotlivá
kriteria kvality v primární péči je velmi složitý. Záleží na zvolených
kriteriích a úrovni (místní, regionální, národní, mezinárodní), na které jsou
monitorovány. Většina těchto indikátorů je hodnotitelná v rámci interní kontroly.
Stát deleguje sledování některých parametrů na vedoucí zařízení, komoru,
pojišťovny, hygienickou službu a obce. Zjištěná data vytvářejí standard praxe,
který musí umožňovat zpětnou vazbou srovnání lékařům samým i široké odborné
veřejnosti.
V současné době probíhá studie Společnosti všeobecného lékařství ČLS JEP,
zaměřená na výkon všeobecné praxe, z které by mohly vzejít některé indikátory
kvality poskytované péče.
4. Smyslem vytváření standardů je omezit variabilitu v praxi ve smyslu
nižší kvality.
Obecné standardy z hlediska zajištění (struktury) a způsobu poskytování
péče, včetně standardů organizačních a personálních existují v legislativních
normách.
Jako prvek systematického zajišťování kvality jsou vytvářeny národní standardy
odborných postupů.
Smyslem vytváření standardů pro nezávislé odborníky není vytvořit nástroj
externí kontroly a ekonomické restrikce, jak byl v řadě koncepcí prezentován, ale
omezit nepřijatelnou variabilitu ve smyslu suboptimální kvality, aktivovat
vzdělávání a odbornou diskuzi. Máme zájem vytvářet odborná doporučení, které
se opírají o vědecky podložená zjištění a nabízejí optimální (zlaté)
přístupy k řešení námětů ze všeobecné praxe.
Proces vytváření standardů je prostředkem k aktivaci nitrooborové i mezioborové
diskuze, neměl by se však stát novým polem pro kompetenční spory. Některé
standardy bude lépe vytvářet jako transmurální, postihující postupy na všech
úrovních péče, pro některé náměty bude vhodné vytvořit standard cíleně pro
terén.
5. Prostor pro sledování a zvyšování kvality poskytované péče ve
všeobecných praxích je ovlivněn ekonomickým prostředím.
Svobodná volba lékaře, vznik konkurence a možnost provozovat soukromé praxe
se v mnoha směrech pozitivně promítly především v primární péči. Lékaři se
daleko více věnují svým praxím než v zaměstnaneckém poměru, své praxe vybavují
a hledají možnosti zvyšování svých kompetencí.Systém platby za výkony nutí
lékaře primární péče k maximálnímu počtu kontaktů na úkor kvality péče.
Systém staví praktiky do soutěže s ostatními odborníky a znejisťuje jejich
postavení.Z hlediska podpory kvality již vyčerpal své stimuly, hrozí ztráta
motivací poskytovatelů a dokonce zhoršení kvality.Prostředí kapitace umožňuje
rozvíjení vzdělávacích aktivit a orientaci na zvyšování kvality poskytované
péče. Vhodně zvolené a adekvátně ohodnocené výkony nad rámec kapitace motivují
lékaře k rozšiřování kompetencí a ke vzdělávání. Přirozeným motivačním
nástrojem kontroly kvality přitom zůstává svobodná volba lékaře a schopnost
pacientů odlišit méně kvalitní lékaře. K tomu přispívá snížení informačního
rozdílu mezi veřejností a zdravotníky.
6. Zdravotní politika na všech správních úrovních ovlivňuje kvalitu
poskytované péče.
Stát ovlivňuje kvalitu primární péče příslušnou legislativou.
Ovlivňuje kvalitu postgraduálního vzdělávání a vystavuje nebo autorizuje konečné
osvědčení k výkonu všeobecné praxe.
Legitimizuje standardy vypracované komorou nebo odbornou společností. Podporuje
národní nebo regionální projekty na podporu kvality v primární péči.
Stát prosazuje zdravotní politiku směřující k vyšší kvalitě ve vztahu k
pojišťovnám, poskytovatelům i konzumentům zdravotní péče. Na okresech pak cestou
zdravotních radů, metodicky řízených MZ ČR.
Ustanovuje znalecké komise k posuzování některých případů stížností pacientů.
Zdravotní rada ovlivňuje kvalitu z hlediska podmínek poskytování
péče (registrační řízení), efektivity (racionální síť) a spokojenosti pacientů
(dostupnost, stížnostní agenda, zajištění 24 hodinové péče). Podporuje místní
projekty ke zvyšování kvality v primární péči.
V představě ideálního cílového stavu je existence vnitřního systému kvality jako
součásti režimu každého zdravotnického zařízení, tedy i např. ordinace
praktického lékaře. Měl by být odpovědností lékařů samých, přirozeně
motivovaných svou profesionalitou.
Přístup k zajišťování kvality je výzvou pro praktiky i jejich
profesní a odborné organizace a cestou ke zvýraznění postavení oboru mezi jinými
odbornostmi.
MUDr. Bohumil Seifert
pracuje jako praktický lékař
a je odborným asistentem
Ústavu všeobecného lékařství IPVZ v Praze |