V běžném životě vnímáme ambulantní sféru
jako celek a obyčejně nepřemýšlíme příliš o specifických funkcích jednotlivých
složek celé soustavy ambulantních zařízení. V souvislosti s hledáním možných
zlepšení zdravotnictví (tyto snahy jsou velmi intenzivní ve všech vyspělých zemích
už od sedmdesátých let) stojí zato pokusit se srovnávat i pojetí ambulantní sféry
jak se vyvinulo u nás a v jiných zemích. Stojí to zato už proto, že bychom si měli
být jisti, že jsme nepřehlédli něco, co jinde vede ke zvýšení kvality zdravotní
péče či k omezení tempa jejích nákladů pro společnost.Zkusíme si proto položit
tři základní otázky: jaké jsou u nás kapacity primární péče v celé ambulantní
soustavě, jaký je rozsah její činnosti a jaký je možný koncept jejích účelných
změn. Vývoj "kapacit" v primární péči
Na začátku transformace byl stav charakterizován počtem lékařských míst,
který jednotlivým zdravotnickým zařízením určoval přípustný počet
přepočtených míst na plný úvazek v jednotlivých oborech.
Ve zdravotnictví bylo tehdy (1990) pro ambulantní sféru plánováno např. 5325
lékařských míst v oboru všeobecné lékařství, 2193 lékařských míst pediatrů
apod., fyzické stavy pracujících lékařů však byly větší, jak je zřejmé z
tabulky č. 1.

Celkový plánovaný počet lékařských míst ve zdravotnictví byl nižší o 3024
lékařů proti fyzickému stavu pracujících lékařů. Průměrný přepočtený počet
lékařů byl 32289, tzn. že zkrácené úvazky, odchody v průběhu roku apod.
představovaly, že ve skutečnosti pracovalo ve zdravotnictví minimálně o 4004
lékařů více, než byl počet lékařů, přepočtených na plný stav (ve skutečnosti
byl rozdíl plynoucí ze zkrácených úvazků vyšší, protože naopak mnoho lékařů
pracovalo na dva i více úvazků).
Právě toto srovnání činí v současné době potíže. Ve státní sféře se dále
rozlišují fyzické a průměrné přepočtené stavy (základ pro výpočet platů),
zatímco v soukromé sféře přepočet na plnou pracovní dobu ztrácí smysl, protože
je věcí každého konkrétního lékaře, zda pracuje 14 hodin anebo 4 hodiny denně.
Dlouhodobě se vyvíjel celkový počet lékařů zaměstnaných ve všech zdravotnických
zařízeních od 28 tisíc v roce 1980 přes 32 tisíc (1985) a 43 tisíc (1990) na 35 601
v roce 1994.
U ambulantních zdravotnických zařízení tento vývoj dospěl v roce 1994 do stavu,
který je naznačen na grafu č. 1. Provozováno bylo celkem 15 767 zařízení a v nich
pracovaly dále uvedené počty lékařů. Pro srovnání je v grafu uveden též počet
lékařů ve stejných oborech primární péče, kteří pracovali v celé soustavě
preventivně léčebné péče. Tyto relace jsou výchozí pro srovnávání úhrad
vykazovaných výkonů ze soustavy zdravotních pojišťoven.

Rozsah činnosti soustavy
Důležitější jsou z hlediska srovnávání vývoje ukazatele rozsahu
činnosti, tedy počty skutečně poskytnutých ošetření v uvedených oborech. Pro
srovnatelnost jsou v grafu č. 2 vztaženy na 100 osob (u dětí děti, u žen ženy
apod).
Vývoj počtu ošetření na 100 osob příslušné skupiny (na děti do 14 let, na ženy,
na obyvatele) ukazuje, že se v posledních letech příliš neměnil s výjimkou
ošetření dětí. Je dobře zřejmé, že obyvatelé navštěvují stomatology v
posledních letech v podstatě stejně, a to v průměru kvůli dvěma ošetřením za
rok, zatímco počet ošetření u praktických lékařů velmi mírně vzrostl a blíží
se po poklesu v roce 1993 znovu šesti. Ženy navštěvují stále gynekology v průměru
dvakrát ročně a děti navštěvují pediatry v roce 1994 téměř 12krát, přičemž
počet návštěv dětí u pediatrů vzrůstá v posledních letech nejsilněji.
Z hlediska ekonomického je důležitý vývoj celkového počtu ošetření
(vyšetření) k němuž dochází v ambulantní sféře. Graf č. 3 ukazuje, že
dlouhodobý pokles počtu ošetření kulminoval v roce 1992 (docházelo k němu od roku
1984) a od té doby narůstá, což se běžně spojuje s používaným systémem úhrad
podle výkonů.
Vývoj počtu ošetření (pomineme-li zmíněný došasný pokles) u praktických
lékařů se pohybaval mezi 51 a 55 miliony za rok, u pediatrů mezi 19 a 23 miliony za
rok, u stomatologů mezi 22 a 23,5 miliony za rok a u gynekologů mezi 779 a 870 tisíci
za rok.

Z celkového ročního počtu ošetření (asi 150 milionů) má největší váhu i
největší změny počet ošetření praktických lékařů pro dospělé. Z pohledu
několika posledních let se příliš neměnily počty ošetření u stomatologů. K
větším změnám po roce 1991 došlo jak u pediatrů, tak u gynekologů. Váha jejich
celkového počtu vyšetření je však poměrně malá.
Z ostatních existujících tendencí je důležité připomenout, že dochází k poklesu
podílu úhrad od pojišťoven právě pro tuto část ambulantní sféry. To naznačuje,
že tento vývoj by mohl velmi negativně ovlivňovat celkový vývoj výdajů na
zdravotnictví.
Podstatnou skutečností je to, že více než 70% z ošetření ambulantní sféry se
realizuje právě v oborech primární péče (viz graf č. 3).

Tomuto vývoji však neodpovídaly relace odměňování ze všeobecného pojištění.
Tak např. podle VZP připadlo na specializované obory ambulantních služeb téměř 68
% všech úhrad výkonů ambulantní sféře, zatímco praktickým lékařům pro
dospělé 8 %, pediatrům 3,3 %, stomatologům 17,9 % a gynekologům 3,2 %.
Relace ve finančním vyjádření jsou zobrazeny v grafu č. 4. Přestože v
posledních letech výdaje na zdravotnictví prudce rostly, celkové výdaje na
ambulantní sféru se v posledních letech udržují spíše na konstatní úrovni 20
miliard Kč. Zatímco v typických oborech první linie hrazené výkony svým objemem
klesají, u ambulantních specialistů naopak výkony vzrůstají. Přitom celá řada
těchto výkonů se uskutečňuje v nemocnicích, nikoliv jen v samostatných
ambulantních zařízeních.
Současná stimulace lékařů primární péče
Uvedené údaje o kvantech výkonů a nákladech lze zjednodušeně vyjádřit i
jakousi hypotetickou cenou jednoho ošetření (vyšetření), která je v závislosti na
oborech a na různém zvyšování počtu ošetření v nich. Vývoj v posledních dvou
letech ukazuje graf č. 5. Graf ukazuje, že praktičtí lékaři dosahují za svá
ošetření (vyšetření) v průměru jen třetinu částek, které dostávají za
ošetření v průměru všichni lékaři ambulantní sféry a asi desetinu částky
ostatních specialistů (ostatních oborů). Také v roce 1995 došlo (s výjimkou
specialistů) k poklesu průměrné hodnoty vyšetření u všech ambulantních oborů,
což je způsobeno růstem výdajů na nemocnice a na léky. Uvedené skutečnosti
názorně dokládají, že v takto pojaté soustavě úhrad lékaři první linie nemohou
být pomocí ekonomických nástrojů příliš zainteresováni na zvyšování
efektivnosti celého zdravotnictví. To by pro zlepšení hospodárnosti ale mohlo mít
značný význam.
Ekonomické dilema
Je všeobecně známou skutečností, že i země s vyspělým zdravotnictvím
vynakládají na jeho provozování a rozvoj kolem 8% celkově vytvořeného hrubého
domácího produktu (v několika evropských zemích dělá velké starosti, že tato
relace dosáhla 9%, naprostou výjimkou je případ USA, kde dosahuje vyšších hodnot a
způsobuje to nesmírné starosti všem národohospodářům).Skutečnost, že i
základní hranice výdajů na zdravotnictví u nás dosáhla 8%, ukazuje, že při
současné výkonnosti naší ekonomiky se v každém případě vyčleňuje do
zdravotnictví srovnatelný objem prostředků s vyspělými zeměmi. Tuto skutečnost je
nutné vnímat proto, že každý další významnější přírůstek zdrojů do
zdravotnictví by nebyl v souladu s logikou vývoje v zahraničí.Pokud se vezme na
vědomí i to, že v rámci nemocenského pojištění se hradí i dávky v nemoci,
podpory v graviditě, že v těchto částkách jsou zahrnuty výdaje občanů ze
spoluúčasti apod, pak je na místě se ptát, jak jsou organizované západní soustavy,
když z úrovně 8 až 9 % HDP uhrazují výdaje, které by u nás bylo možné srovnávat
se zhruba 10% úrovně HDP. I bez podrobných rozborů je na místě předpokládat, že
zdravotnictví ve srovnávaných zemích funguje něčím hospodárněji a že každé
další zvyšování výdajů ve zdravotnictví nad dosavadní úroveň by v našich
podmínkách vedlo k zafixovávání dosavadních nehospodárností.

Naopak je potřeba počítat s tím, že 10% úroveň v evropských podmínkách je
neudržitelná a že je jí třeba snižovat. Jistě by nebylo dobré opakovat zkušenost
Švédska, které muselo ustupovat od míry dosažených výhod.K růstu výdajů na
zdravotnictví ovšem dochází v celém světě. Je přesto zarážející, když
prakticky všechny státy s vyspělým zdravotnictvím omezují podíl společenských
výdajů na zdravotnictví kolem úrovně 8 až 9 % a v USA tento podíl dosáhl úrovně
už 14%. U. E. REINHARDT a mnozí další odborníci USA v tom dnes už vidí velké
omezení pro další rozvoj amerického hospodářství. Tato skutečnost by znamenala,
že USA se už v současné době nevyvíjejí komplexně, protože nemohou mít dost
prostředků na rozvoj ostatních sfér společenských potřeb. Vysoká ekonomická
úroveň jednotlivců umožňuje zvládat mnohé problémy, ale společnost jako celek
nemá dost prostředků na to, aby mohla pro ostatní obyvatelstvo (bez vysokých
vlastních příjmů) podporovat i jiné užitečné oblasti.Pokud by se tedy u nás
dařilo rozvíjet celé národní hospodářství dosavadním tempem, pak by i zhruba 11%
přírůstky z dosavadní úrovně výdajů představovaly dostatečné zdroje pro rozvoj
zdravotnictví. Na druhé straně je však třeba se zdroji pro zdravotnictví jinak
hospodařit, protože mnoho zdrojů se v důsledku nepraktických postupů proměňuje do
nikoliv nutných výdajů za drahé léky, na provozování zařízení, která mají
zbytečně velké kapacity apod. V důsledku toho pak není možné dostatek prostředků
využít do mzdové (či obecně příjmové) oblasti, kde by znamenala pro zdravotníky
individuálně větší prospěch. Dokladem toho, že tyto nehospodárnosti už není
možné pokrývat, jsou rostoucí dluhy pojišťoven, dokonce naší největší
pojišťovny, jejíž schodek v roce 1995 byl vyšší, než 2,5 mld. Kč.V těchto
souvislostech nabývá na důležitosti potřeba přeměny celkové struktury a
hospodaření zdravotnických zařízení. V této souvislosti je také účelné vrátit
se k ideám změn, které byly na počátku transformace vyhlašovány jako cíle, ale od
té doby se nedaří je prosazovat.

Koncept potřebné změny
Rostoucí náklady na zdravotnictví souvisí hlavně s jeho pokrokem, s tím,
že roste počet zdravotnických zařízení, ale i počet jejich různých druhů. Ve
složitém komplexu výdajů na zdravotnictví si občané (a často i lékaři) těžko
mohou představit čím je to způsobeno.Pro občana kdekoliv (nejen u nás) se stává
dnešní soustava zdravotnických zařízení nepřehledná - nikoliv v tom, že je
privatizovaná (v takovém prostředí občané nesocialistických zemí vyrůstali), ale
v tom, že jde o specifický obor, jemuž nemohou občané rozumět, aniž by se s celou
soustavou podrobně seznámili. To by však bylo proti rozumné společenské dělbě
práce.
Při rostoucí specializaci oborů (totéž platí v průmyslu, obchodu apod) je
racionální rozumně koordinovat rostoucí počet nabízených služeb i rostoucí objem
jejich potřeb:
- má-li se zvyšovat úroveň zdraví společnosti, pak je žádoucí, aby objem i
kvalita využívaných zdravotnických služeb rostla (služeb, nikoliv jen počtu
zařízení),
- má-li růst jejich kvalita, pak je nezbytné, aby se zvyšoval podíl zdravotně
efektivních služeb, aby se omezovaly redundantní a nevhodné služby.
Pro rozvoj zdravotnictví jako celku (při jeho malé srozumitelnosti z pohledu
uživatelů) tedy má mimořádný význam dobře organizovaná linie prvního kontaktu. V
ní má být občan (který nemůže mít úplný přehled ani o potřebných, ani o k
dispozici jsoucích službách) seznámen s příčinou a druhem jeho potíží a buď mu
má být na místě poskytnuta potřebná služba (soustava primární péče) nebo má
být odpovědně a kvalifikovaně doporučen k poskytnutí jiné služby v rámci dnešní
složité soustavy (sekundární a terciální péče).Žádoucí renesance významu
ošetřujícího primárního lékaře tedy neplyne z potřeb samotného zdravotnictví,
ale z potřeb celé společnosti a udržení přijatelné hospodárnosti při rostoucím
objemu poskytovaných zdravotních služeb.
Společnost tedy potřebuje svého inteligentního průvodce soustavou zdravotnictví.
Průvodce, který rozumí této složité zdravotnické soustavě, ale který současně
má odpovědnost za zdraví svých přihlášených občanů a v jejich zájmu je
provádí touto složitou soustavou. Je to vlastně práce na rozhraní dvou systémů:
- občanské soustavy, která je primární, protože vytváří hodnoty, z kterých si
pěstuje také pro své potřeby soustavu zdravotnickou a
- zdravotnické soustavy, která sleduje své vlastní cíle profesionálního dobrého
vývoje (a ve snaze garantovat tento vývoj co nejlépe - nechce vidět omezení, která
by měla respektovat).
Tato funkce spolehlivého interface dvou soustav dnes vlastně není
pěstována. První pokusy o to byly nazvány gate keeper a experimentují se v
podmínkách státního zdravotnictví. Účelem spojení sil by však mělo být hledat
takovou soustavu, která dokáže propojit výhody soustavy s pojištěním (ta umožnila
opravdový vzrůst výdajů na zdravotnictví) s výhodami plánovitého managementu, o
jaký jde např. ve Velké Britanii.
Skutečnost, že některé státy nezvládají růst výdajů na zdravotnictví,
vede stále více k tomu, že soustava zdravotnictví posledních desetiletí se stala tak
složitou soustavou, že pro obyvatelstvo (jemuž má sloužit) se stala skutečně
soustavou nesrozumitelnou, příliš komplikovanou a bez určité úrovně vlastních
odborných znalostí neproniknutelnou. V těchto podmínkách je z ekonomického hlediska
téměř nemožné posuzovat její užitečnou nákladnost a dokonce efektivnost.
Novou funkci primární péče tedy není možné vidět jen v její
medicínské úloze, ale i v tom, že oblast primární péče může v každodenní praxi
ovlivňovat výši výdajů celého zdravotnictví, aby byly přiměřené i jeho
celkovým výsledkům.
Ing. Zdeněk Papeš, CSc.
je konzultantem v oblasti organizace
a ekonomiky a externím spolupracovníkem
NHÚ ČAV a LF UP |