Zdá se, že naše zdravotní politika, má-li
vyústit v jasnou realizační koncepci, měla by se vrátit k některým principiálním
obecným otázkám. Jde o témata, která v té či oné podobě, v té či oné
intenzitě prolínala celým dosavadním vývojem oblasti péče o zdraví v naší
společnosti. Máme na mysli některé výchozí pojmy a téze, které byly předmětem
diskuze v nově se utvářejícím politickém, ekonomickém, sociálním a právním
prostředí také bezprostředně po roce 1989.
Tenkrát sice tyto otázky na sebe soustředily žádoucí pozornost, avšak mnohé z nich
pak byly postupně stále méně vnímány a začaly být překrývány jinými, na první
pohled snad aktuálnějšími, avšak ve své podstatě často pouze odvozenými,
zástupnými nebo dokonce zavádějícími.
V současné situaci, kdy předem nedostatečně ujasněný proces transformace soustavy
péče o zdraví uvízl v nedořešených otázkách nezbytné legislativy, vlastnických
vztahů či financování systému, je patrně třeba znovu obnovit kvalifikovanou diskuzi
o některých bazálních pojmech a problémech, bez nichž nelze pokračovat v tvorbě a
realizaci ani zdravotní politiky, ani koncepce samotného zdravotnictví. Bez ní a bez
implementace jejích závěrů do funkce a struktury systému péče o zdraví zřejmě
nelze docílit jeho stability ani jeho potřebného efektu.
Hodnota zdraví
Především bychom se asi měli znovu vrátit k tématu, zdánlivě pro dnešní
situaci málo aktuálnímu a odtažitému a tudíž i opomíjenému, tj. k hodnotě
zdraví.
Některé skupiny obyvatelstva si sice v nových socioekonomických podmínkách začaly
více uvědomovat individuální hodnotu zdraví jako základního předpokladu své
svobodné existence, své seberealizace, svého uplatnění, úspěchu i uspokojení.
Avšak mnoho občanů dosud ulpívá v deformovaném pojetí zdraví jako jakéhosi
nároku, jenž mu musí být přidělen bez vlastního aktivního přispění, bez
vlastní odpovědnosti.
Na druhé straně pak jednostranně absolutizovaná představa o roli jednotlivce
potlačila a zkreslila obraz společenské hodnoty zdraví jako veřejného statku v jeho
významu i v jeho konsekvencích.
Není tedy na místě znovu obrátit pozornost k této kategorii zejména s
přihlédnutím k podmínkám v naší zemi, kdy hodnota zdraví vyúsťuje přímo v
existenční otázku perspektivy naší populace? Dominující charakteristiky
zdravotního stavu, dané nejen vysokými hodnotami a některými nepříznivými
tendencemi úmrtnosti, nejen ukazateli nemocnosti, ale také doutnajícím, ne zcela
projeveným rizikem potenciálního vzestupu některých infekcí, metabolických poruch,
psychoneurotických onemocnění, imunodeficiencí či závažných psychosomatických
důsledků narkomanií, to vše spolu s neuspokojivými demografickými trendy by snad k
tomu měly být dostatečným impulzem.
Zdravotní politika
Právě z těchto zorných úhlů vystupuje do popředí obsah vlastního pojmu
zdravotní politiky jako vyjádření zájmu státu na ochraně a podpoře zdraví
obyvatelstva. Je zde úplně jasno?
Zdravotní politika ze své podstaty přece nemůže být (na rozdíl od „politiky an
sich“) určována krátkodobou periodicitou převahy té či oné politické strany mezi
volebními obdobími. Jejím cílem a smyslem musí být soustavná, k mnohaletému
horizontu upřená snaha o zlepšování zdravotního stavu veškeré populace. Její
věcnou náplní by mělo být pozitivní ovlivňování determinant zdraví. To jsou
procesy vesměs dlouhodobé a komplexní. Jejich povaha vyžaduje trvalou a systematickou
konsenzuální kooperaci všech participujících subjektů od vlády a státních
institucí až po komunitní a individuální občanskou iniciativu.
Primárním posláním zdravotní politiky není boj o moc, ale služba společnosti,
vyúsťující v uspokojování jejich potřeb v oblasti péče o zdraví. To je úkol,
jehož dimenze přesahují nejen obzor několika málo let, ale také akční rádius
jednotlivých politických stran a také přirozeně rámec samotného zdravotnictví.
Role státu by se proto měla uplatnit nejen v důrazu na tento pouhý resort, ale na
celé spektrum zdravotní situace, prostředí, podmínek a životního způsobu lidí.
Cíl naší zdravotní politiky
Má však naše zdravotní politika dostatečně ujasněný svůj skutečný
cíl? Tento cíl musí nesporně spočívat ve zlepšování zdravotního stavu
obyvatelstva. Avšak jeví se obrysy tohoto cíle již dnes zcela zřetelně?
Analýzy celkové úmrtnosti i mortality v některých skupinách nemocí (zvl.
kardiovaskulárních) prokazují ve svém vývoji po roce 1990 některé pozitivní
tendence, směřující k možnému dostižení průměru vyspělých zemí EU během
příštích 15 - 25 let. A to alespoň v globálních indikátorech zdravotního stavu,
jakými jsou celková standardizovaná úmrtnost a střední očekávaná délka života.
To by mohl a zřejmě měl být cíl pro naši zdravotní politiku zcela konkrétní a
dohledný. Je to cíl, jenž má svou jasnou logiku. Má-li totiž naše země během
příštích několika let dosáhnout kompatibility se státy EU v legislativě, v
dotacích na zemědělské výrobky nebo ve vzhledu dopravních značek, pak by snad měla
být zcela oprávněná potřeba a snaha dosáhnout kompatibility také v potenciálu
zdraví obyvatelstva. Onoho lidského kapitálu, jenž je vlastním zdrojem i smyslem
celého socioekonomického rozvoje.
Potřeba informací a jejich kvalifikovaných analýz
Má však naše zdravotní politika vytvořeny potřebné předpoklady k tomu,
aby mohla své cíle správně vymezit a správně k jejich dosažení stanovit svou
strategii, nástroje a jejich po-užití? K tomu by především měla mít k dispozici
kvalifikované analýzy všech faktorů a procesů, které se zde uplatňují.
Pouze na základě jejich sledování, studia a hodnocení může vyjevovat jejich
reálnou validitu, jejich dynamiku a jejich vztahy, jejich působení i jejich příští
možný vliv.
K tomu by přirozeně měla mít potřebné informace. Odpovídá dnešní informační
systém těmto potřebám?
Přispívá k tomu dosavadní výklad a aplikace zákona o státní statistice? Mezi
utajované informace jsou zařazovány údaje, které by měly být zcela bezpodmínečně
otevřené jak pro odbornou analytickou činnost, tak ve své většině pro veřejnost.
Ta by měla být patřičně informována, jak o cílech a cestách zdravotní politiky,
tak o vynakládání veřejných prostředků, určených na péči o zdraví.
Vztah ekonomiky a péče o zdraví
S tím souvisí i odpověď na otázku, v čem spočívají vztahy ekonomiky a
péče o zdraví. Je zdravotnictví pouze jedním ze subsystémů ekonomiky, či jde o
svébytné systémy propojené specifickými vzájemnými vazbami?
Jistě, že jedním ze základních předpokladů správného vymezení a využití
těchto vztahů je kvalifikovaná konfrontace odborných požadavků a nároků s
reálnými ekonomickými možnostmi. Je tento požadavek naplňován natolik, aby téze
zdravotní politiky nezůstávaly pouhými proklamacemi? Aby mohly být transponovány do
konkrétních státních garancí, do definovaných kompetencí, standardů a jiných
opěrných bodů, bez nichž nelze hovořit ani o reálné zdravotní politice, ani o
koncepci péče o zdraví?
Komunikace
Odpovídá těmto nárokům současná úroveň komunikace? Komunikace mezi
vládou, parlamentem a zdravotnictvím, mezi státem a občanem, mezi zdravotnictvím a
veřejností, mezi zdravotníky a zdravotníky?
Potřeba odborné diskuze
Výzva k obnovení odborné diskuze o zmíněných i některých dalších obecných
otázkách české zdravotní politiky není požadavkem k samoúčelnému návratu, tím
méně pak k dalšímu zdržování již tak pokulhávající transformace systému péče
o zdraví.
Právě naopak zanedbání této diskuze a její přehlušení zdánlivě
naléhavějšími „aktualitami“ (jejichž řešení je přirozeně také nezbytné,
ovšem v prostředí vyjasněných zásadních otázek) bylo patrně jednou z podstatných
příčin zdržení a nedokrevnosti transformace našeho zdravotnictví.
Teprve nové oživení odborné a zasvěcené rozpravy o stěžejních koncepčních
otaznících naší zdravotní politiky může vytvořit atmosféru, v níž bude možné
vypracovat vskutku kvalifikované podklady jak pro její cíle, tak pro legislativu a
ostatní nástroje, jimiž by se měla a mohla účinně prosadit a projevit.
doc. MUDr. Ctibor Drbal, CSc., je expertem v oblasti veřejného
zdravotnictví |