Chtěl bych předeslat, že jsme na prahu obrovské
revoluce a tato revoluce je, troufám si tvrdit, způsobena prostým zaváděním principu
autonomie do různých oblastí života společnosti. V současnosti proniká autonomie
též do zdravotnictví a způsobuje v něm převrat, jehož důsledky lze zatím jen
sotva tušit. Jedním z hlavních důsledků zavedení autonomie do medicíny je, že jsme
nyní konfrontováni s otázkou euthanasie: euthanasie ovšem způsobuje bouřlivou
diskuzi a v této diskuzi se ukazuje, že hodně lidí je z různých důvodů proti ní.
Avšak navzdory tomu se v medicíně vždycky lze setkat s případy, kdy je kruté
pacienta k životu jakkoliv nutit. Co s tím? Předně je žádoucí upřesnit, co
se euthanasií vlastně míní. Pro vymezení euthanasie se nabízí řada definic a není
třeba je zde všechny rozebírat; ve všech se ovšem vyskytuje právě ona autonomie
nemocného. Teprve v případě, že pacient si přeje urychlit svou smrt a svůj život
tak zkrátit, lze o euthanasii vůbec zahájit rozpravu. Je tudíž zbytečné vyvracet
argumenty obviňující obhájce euthanasie z toho, že jsou ochotni vyvražďovat ty,
jejichž život se jim zdá již bez ceny a bez prospěchu pro společnost i pro ně
samotné. Podobně euthanasií není ani smrt v případě, že se léčba odmítne z ryze
medicínských důvodů či že pro další léčbu pacienta nejsou finanční
prostředky; z tohoto důvodu je euthanasie otázkou jen bohatých společností. Je
ovšem třeba připustit, že s euthanasií hraničí některé problémy týkající se
alokace vzácných zdrojů.
Avšak zpět k euthanasii samotné! Sotva bude některý lékař pochybovat o tom, že
pokud kompetentní pacient další léčbu odmítá, je třeba mu vyhovět, a to i za cenu
toho, že taková žádost pacienta postrádá racionální důvody a že za takových
okolností choroba dotyčného brzy zahubí. Bývalé prezidenty Nixona a Mitterranda lze
těžko pokládat za šílence jen proto, že odmítli špičkovou léčbu a krátce na to
skonali. Palčivou otázkou ovšem je, kudy vede dělící čára mezi tím, co lékař
smí připustit či udělat, a tím, co musí rozhodně zavrhnout.
Ve snaze nakreslit onu čáru mezi morálně špatným a dobrým se do lékařské etiky
zavádějí další a další termíny s očekáváním, že pouhým pojmenováním
určitých prostředků či způsobů chování se podaří definovat to, k čemu lékař
může přitakat. Jedna z nomenklatur vztahuje pojmenování euthanasie na zabíjení z
milosti (mercy killing) a proti tomu hodnotí kladně to, že pacient se za určitých
okolností nechá zemřít (letting die) bez dalšího zákroku; poněvadž takové
počínání závisí na míře angažovaného jednání, rozděluje se euthanasie někdy
též na pasivní a aktivní; aktivní euthanasie je pak tím, co je morálně zvrhlé.
Vzápětí se ovšem vynoří problém další, spočívající v tom, že je svízelné
vymezit, kde chování aktivní končí a pasivní začíná: podle kterého kriteria se
tak má dít? Jde o fyzickou námahu, spotřebovanou energii, technické potíže či
finanční nákladnost?
Tyto otázky si ovšem klade lékař vždycky, když řeší, jestli život
zachraňující léčbu (life sustaining treatment) vůbec nezahájit (withholding) či
jestli ji zahájit a pak ukončit (withdrawing) v případě, že bude bez úspěchu: co z
toho je morálně správné?
Dalšími kategoriemi sloužícími k rozlišení morálního chování lékaře a jeho
opaku jsou například: právo na život či na smrt, mimořádné a řádné prostředky,
nepřímá a přímá euthanasie, euthanasie nonvoluntární a involuntární, asistované
suicidium, dokument do-not-resuscitute, living will a podobně. Všechny takové kategorie
ovšem zákonitě selhávají, poněvadž jim uniká to klíčové; klíčovým pro
morální hodnocení totiž vždycky je, jestli a nakolik měl dotyčný možnost jednat
jinak. Pokud je někdo k určitému chování přinucen násilím jiných, svou slabostí
či tím, že postrádá dovednosti a znalosti, avšak i tím, že se z různých důvodů
snaží udělat maximum pro druhého, pak ho akuzovat nelze, poněvadž právě není
autonomní bytostí. Z toho vyplývá, že by se nemělo zaměňovat zavinění a
zapřičinění určité události: někdy něco zapřičiníme bez zavinění
(například když se operace z různých důvodů nepodaří) a někdy něco zaviníme
bez zapřičinění (například když při havarii neposkytneme první pomoc a dotyčný
zahyne).
Ukazuje se tudíž, že vnější popis je v případě euthanasie k ničemu. Pak se
ovšem nabízí již jen tradice a zvyk: některé jednání lékaře bývalo pokládáno
za špatné a za špatné ho tudíž budeme pokládat i nadále: v našem kulturním
okruhu například se nikdy nepodávalo KCl či něco tomu podobného a z toho důvodu se
KCl vyhneme. Avšak taková rezignace na racionalitu je zhoubná. Co zbývá?
Na problém euthanasie se lze ovšem podívat i jinak. S každou morálkou by jistě bylo
v rozporu a nabývalo by přímo kriminální povahy, kdyby se někdo, kdo si chce
sáhnout na život z důvodů duševní choroby, osamělosti, zoufalství a případně i
kdo si na život sáhne náhodou, ponechal svému osudu. Avšak morálce se musí
příčit i snaha zabránit někomu vykonat oběť ve prospěch vznešené myšlenky či
druhých osob, jež je přece vrcholem morálního počínání. Tyto alternativy ovšem
nelze vztáhnout k žádnému typu chování; chování může být stejné, a přece je
třeba hodnotit ho po morální stránce různě. Tím jediným, čím lze oba typy
počínání rozlišit je, pouhá pohnutka a potažmo vůle; vůle je ovšem obvykle
směsí pohnutek a někdy je obtížné tyto pohnutky roztřídit; budiž v této
souvislosti zmíněn Jan Palach.
Avšak porozumět pohnutkám druhého vyžaduje jiné vzdělání než to, jež jsme si
všichni ve školách osvojili. Troufám si dokonce tvrdit, že naše civilizace je v
tomto směru těžce dementní či retardovaná a primitivní i navzdory všem svým
technickým úspěchům. Vždyť sotva kdo pořádně znáz hermeneutiky i jen její
název, natož aby znal rozmanité zákony tohoto prastarého oboru. Dokud tudíž
hermeneutiku v čisté i aplikované podobě nevstřebáme a dále nerozvineme, nebudeme s
to otázkou euthanasie vůbec řešit. Avšak i naopak, na euthanasii budeme možná
jednou vděčně vzpomínat, totiž pokud se díky ní začneme uměním porozumět
druhým lidem hlouběji zabývat.
MUDr. PhMgr. Jan Payne
je přednostou Ústavu
pro humanitní studia v lékařství 1. LF UK |