Euthanasie jakožto záměrné ukončení života
je nepřijatelná jak z hlediska etického, lékařského, tak i právního. Je
nutné si uvědomit, že dle našeho právního řádu je euthanasie kvalifikována jako
trestný čin vraždy podle § 219 trestního zákona a dále za trestně odpovědné
jednání lze kvalifikovat i účast na sebevraždě podle § 230 trestního zákona, kde
skutková podstata předpokládá jednání, které je způsobilé vyvolat v jiné osobě
rozhodnutí sáhnout si na život. Může jít o přemlouvání, poučení o možnosti
spáchat sebevraždu, schvalování takového činu, vše v úmyslu vzbudit u jiné osoby
rozhodnutí tento čin spáchat. Stejně trestně odpovědná je i přímá fyzická pomoc
k sebevraždě, jako např. opatřování prostředků, odstraňování překážek,
včetně pomoci psychické, kterou lze kvalifikovat jako radu, utvrzování v
předsevzetí čin realizovat apod.
V neposlední řadě je nezbytné zdůraznit, že součástí ústavního pořádku
České republiky je Listina základních práv a svobod, která v hlavě druhé, oddílu
prvním článku 6/2 uvádí, že "nikdo nesmí být zbaven života", což
vylučuje aplikaci euthanasie.
Sebevrah za své jednání není trestně odpovědný, avšak takovéto chování se
kvalifikuje v případě neúspěšného pokusu jako chování mimo normu a obligatorně
je podmíněno psychiatrickým zkoumáním.
Z právnického hlediska je euthanasie naprosto protiprávní jednání, které by i v
případě rigorózně stanovených podmínek s sebou neslo riziko zneužití. Jednak
rozhodnutí nemocného nemůže být nikdy svobodné, neboť je činěno pod vědomím
nemoci, bolesti. Z hlediska lékařského je akt euthanasie porušením Hippokratovy
přísahy, neboť jde o podání smrtící látky. Z hlediska etického nelze vůbec
hovořit o právu na důstojnou smrt, neboť člověk si sám život nedaroval a nemá
tudíž ani právo jej ukončit, vůbec termín "právo" je z výše
zmíněného hlediska naprosto absurdní.
Možnost zneužití z hlediska příbuzných, to je udělením souhlasu k euthanasii,
nelze nikdy vyloučit právě z důvodů, že s okamžikem smrti lze spojovat i
materiální výhody, např. dědictví.
Požadavek euthanasie je do jisté míry ovlivňován i stupněm poznání lékařské
vědy, kdy bezvýchodnost léčby, jež by měla spíše stimulovat zkoumání odborných
postupů a objevování medikamentů, jež odstraňují traumatizující průběh nemoci,
než řešit tento nedostatek ukončením života.
Nejdůležitější hledisko je hledisko morální, neboť bolestné umírání lze
zmírnit. Nelze však nikdy abstrahovat od morální povinnosti příbuzných ve vztahu k
nemocnému a stejně tak od povinnosti lékařského stavu dostát své profesionální
odpovědnosti ve vztahu k člověku, který má na kvalifikovanou pomoc nezadatelný
nárok.
Z tohoto mravního imperativu vzniklo i hospicové hnutí, které je tím
nejhumánnějším projevem úcty k životu.
JUDr. Štěpán Roman, advokát |