Restrukturalizace lůžkového fondu zdravotnictví
je nezbytnou nutností a je součástí strukturálních změn českého zdravotnictví.
Pokud však nebude chápána právě jako součást změn systému zdravotní péče v
širším kontextu souvislostí, může se stát strašákem. Strašákem nejen pro ty, na
které ve svých důsledcích dopadne ve sféře změn zaměstnanosti, ale rovněž
strašákem pro politiky, ať již ty, kteří změny iniciovali, nebo ty, kteří se
budou muset s důsledky vypořádat. Poměr počtu lůžek v lůžkového fondu
zdravotnictví k počtu lůžek ve sféře sociální péče činí přibližně 2:1.
Změnami v systému zdravotní péče bychom měli dojít k poměru opačnému. Neznamená
to, že v souvislosti s prodlužováním průměrného věku dožití budou starší
občané potřebovat méně zdravotní péče. Jistě tomu bude naopak. Avšak převaha
péče by měla patřit nikoliv do péče akutní, ale do péče následné a dlouhodobé.
Pokud budou starší občané zvládat život ve vlastním sociálním prostředí, bude
jim péče poskytována převážně ambulantně. Při zhoršení jejich schopnosti žít
ve vlastním sociálním prostředí jim bude péče poskytována v sociálních
zařízeních, kde součástí péče bude i péče zdravotní, nikoliv však akutní
zdravotní péče.
Pokusme se pojmenovat, v čem tkví problémy restrukturalizace.
Ministerstvo navrhuje, aby akutní zdravotní péči sloužilo 5 lůžek na tisíc
obyvatel. Cíl těchto snah je tedy srovnatelný se snahou většiny vlád Západní
Evropy. I tyto kladou za prioritu primární péči a péči ambulantní dávají
přednost před péčí na lůžku. V jejich zemích jsou však k tomu vytvořeny
předpoklady. Zatímco náš praktický lékař vykonává necelých 20 % výkonů
obsažených v seznamu výkonů pro účely veřejného zdravotního pojištění, praktik
v Německu je schopen vykonávat přes 50 % a ve Švýcarsku přes 60 % výkonů. V
těchto zemích může vykonávat a vykonává činnost praktického lékaře i erudovaný
internista, u nás to zatím možné není. Jednoznačně zdravotnický terén v České
republice není připraven převzít největší díl odpovědnosti za zdraví občanů a
stát pro takovou změnu ještě nepřipravil podmínky.
Návrhy ministerstva zřejmě vyplývají ze skutečnosti, že nemocniční péče
spotřebovává největší objem prostředků veřejného zdravotního pojištění. Je
však třeba zohlednit skutečnost, že s lůžkovou péčí je spojeno 27 % prostředků.
To je méně, než je v Západní Evropě obvyklé. Na druhé straně péče ambulantních
specialistů terénních i nemocničních váže přes 40 % prostředků zdravotního
pojištění, což nemá obdoby ve srovnatelných systémech. Naskýtá se tedy otázka,
zda více než redukce nabídky lůžkové péče, není na místě regulace nabídky
ambulantní péče specializované, která je zřejmě svým rozsahem dublovaná. Při
dnešních disproporcích ve financování nemocniční péče, kdy vyšším podílem
ambulantních činností kryjeme propad lůžkové péče, nelze přistoupit k přijetí
administrativních regulačních opatření, kterými by např. byla omezena činnost
nemocničních ambulancí na vyšetření předcházející a následující hospitalizaci
a vyšetření na unikátních přístrojích (státem regulované zdravotnické
technice). Nezbyde než věnovat pozornost jiným regulačním opatřením, zejména
regulaci indukované péče vyžádané lékaři primární péče.
Výše zmíněný průměrný počet akutních lůžek je v rámci ministerstvem
prováděných intervencí v okresech vyžadován plošně. Ministerstvo údajně
rezignovalo na diferencovaný přístup podle demografické struktury, protože shledalo
stejnou obložnost lůžek ve všech regionech, bez ohledu na demografickou strukturu
obyvatelstva a na hustotu lůžkových zařízení. Každý ví, že v doposud
uplatňovaném systému úhrad za vykázanou zdravotní péči na lůžku si každé
lůžko musí najít pacienta a proto musí argumentaci ministerstva považovat za
nešťastnou.
Je zřejmé, že "mladé" okresy (např. Tachov) potřebují méně lůžek než
přestárlá Praha a že rozdíl musí být rovněž ve struktuře lůžek, kde území s
vyšším podílem starších občanů budou bezesporu potřebovat více lůžek
dlouhodobé péče. Současně je třeba postavit se čelem ke skutečnosti, že v
hustotě zařízení ústavní péče a zastoupení oborů je významně nadhodnocena
Morava a Východní Čechy nad ostatními oblastmi považovanými dříve za nástupní
prostor vojsk Varšavské smlouvy. Tento princip naředění nebyl doposud překonán a
dnes není jasné, jak bude dále stát zajišťovat srovnatelné podmínky v dostupnosti
péče pro občany v jednotlivých regionech. Zatím platí, že v nemocnicích východní
části země je poskytována péče ve více oborech než v části západní.
Nejasnosti jsou také v definování jednotlivých typů lůžek a v rozsahu péče,
která by měla být na těchto lůžkách poskytována. Není jednota v definicích.
Zatímco Všeobecná zdravotní pojišťovna zatím uvádí pouze lůžka akutní a
lůžka následné péče a provádí na ně samostatné kalkulace, ministerstvo kromě
lůžek akutní péče zmiňuje lůžka doléčovací a rehabilitační a lůžka
dlouhodobá s převahou zdravotní diagnozy (na rozdíl od lůžek dlouhodobé péče s
převahou sociální diagnozy v ústavech sociální péče resp. domovech důchodců).
Nejde však pouze o definice, ale hlavně o peníze. S různou mírou intenzity zdravotní
péče a zapojení jednotlivých zdravotnických profesí jsou spojeny náklady zdravotní
péče a tudíž i požadovaná výše úhrady od poskytovatelů.
Značné potíže při restrukturalizaci lůžkového fondu spočívají ve
financování zdravotní a sociální péče. Nesoulad mezi financováním v rezortech
vede k falešné motivaci nejen poskytovatelů, ale zejména klientů zdravotní péče.
Podle studie geriatrické společnosti není valného rozdílu mezi zdravotní diagnózou
klientely léčeben dlouhodobě nemocných a domovů důchodců. Více než polovina
klientů obou typů zařízení je imobilní. Zatímco v domovech důchodců jsou
umístěni klienti bez domácího zázemí, kteří se zásadní měrou podílejí na
úhradě nákladů péče, klienti léčeben mají zachováno domácí zázemí a na
úhradě péče se nepodílejí (péči hradí plně zřizovatel léčebny). Změnou
financování léčeben od 1.1.1998, odkdy budou úhradu dlouhodobé zdravotní péče
provádět zdravotní pojišťovny, bude sice dosaženo podmínek pro větší obrat na
lůžku, nevyřešeno však stále zůstane rozhraní zdravotní a sociální péče. To
se zřejmě stane faktorem limitujícím naplnění smyslu restrukturalizace.
Nejasná je budoucnost více než třiceti tisíc žádostí o umístění klientů do
ústavní sociální péče. Pokud stát nezmění svojí politiku k finanční podpoře
klientů a jejich rodin ve prospěch využívání sociálních služeb v domácím
prostředí, pak se právě pro nevyřešené problémy sociální péče nepodaří
úspěšně realizovat změny v ústavní péči zdravotní.Není rovněž zřejmé, jaká
péče bude poskytována v jednotlivých zdravotnických zařízeních. Ve smyslu
jednotlivých typů lůžek popisovaných ministerstvem a péče na nich poskytované,
bude třeba vyjasnit úlohu stávajících léčeben dlouhodobě nemocných, léčeben a
léčebných a rehabilitačních ústavů. Vyjasnit bude třeba i budoucnost
stávajících psychiatrických léčeben, protože v některých z nich je současně
poskytována akutní i následná psychiatrická péče, geriatrická péče a péče
sociální. Některé tuberkulózní léčebny v důsledku nedostatku klientely doposud
měnily objekty svého zájmu k léčbě dalších respiračních onemocnění až po
choroby interní. Pokud se v těchto oborech bude snižovat státní poptávka, hrozí jim
zrušení. Přitom incidence tuberkulózy roste a bezesporu nenalezneme pro její léčbu
lepší lokality a objekty, než jsou právě léčebny zřízené k tomu účelu v
meziválečném období.
Tak, jako není jasno v působnosti jednotlivých léčeben a ústavů, chybí zřejmé
zařazení nemocnic do kategorií (pozn. kategorizace nemocnic je součástí reformních
kroků navržených Ministerstvem zdravotnictví ČR vládě v tomto roce). Je třeba, aby
definice pevné části sítě a s tím spojená kategorizace nemocnic odrážela
charakteristiky stávajících zdravotnických zařízení lůžkové péče.
Ministerstvo předpokládá, že kromě stávajících krajských nemocnic (III. typu) by
cca 18 až 30 nemocnic mohlo poskytovat péče na úrovni nemocnice II. typu, ostatní
okresní a některé místní nemocnice by plnily úkoly nemocnice I. typu.
Rozsah péče definované v jednotlivých typech je poplatný statickému modelu
organizace péče v jednotlivých odděleních nemocnic - primariátech. Přitom by s
nižšími náklady bylo možno zajistit dostupnost péče v určitých oborech i při
existenci pouze tří základních oddělení v nemocnici. Těmito odděleními by byla
oddělení chirurgická, interní a ARO. Prostřednictvím nasmlouvaných ambulantních
specialistů s příslušnou kvalifikací a praxí by bylo možno zajistit dostupnost
např. v oborech gynekologie, ortopedie s ošetřovatelskou péčí na oddělení
chirurgickém, neurologickém a na oddělení interním. Stejně tak by bylo možno
nemocničních lékařů s vyšší specializací, pracujících v nemocnici nižšího
typu, využít k provádění rutinních operací na specializovanějších pracovištích
nemocnice vyššího typu. Tato flexibilita by přispívala ke zvyšování úrovně
zdravotní péče (překonání nebezpečí zaostávání ambulantních specialistů,
zejména v chirurgických oborech), kontaktu nemocnic s terénními specialisty, ke
snižování nákladů při zachování vysoké míry dostupnosti zdravotní péče pro
občany. Tento model je právě pro zmíněné efekty uplatňován v celé Západní
Evropě. U nás je třeba vytvořit pro jeho uplatnění podmínky v organizaci a ve
financování. Uplatněním této organizace práce nesmí finančně trpět ani
nemocnice, ani hostující lékař. Podmínkou k oboustranné spokojenosti a naplnění
smyslu tohoto flexibilního režimu je zajištění spravedlivé (nákladům
odpovídající) úhrady zdravotní péče ve složce výkonů i péče na lůžku.
Zatím jsme diskutovali obecné problémy restrukturalizace, dotkli se problémů
organizace péče a jejího financování. S poskytováním zdravotních (ale i
sociálních) služeb spojuje řada občanů svoje zaměstnání či povolání.
Restrukturalizace se zřejmě dotkne i zaměstnanosti. Dosavadní předpoklady
Ministerstva zdravotnictví (beztoho, že by bylo zřejmé, jaký bude skutečný rozsah
změn v jednotlivých zařízeních), hovoří o ztrátě cca 2 tisíc míst lékařů a o
zvýšené potřebě oštřovatelského personálu. Zřejmě bude nižší potřeba
zdravotních sester s vyšší specializací, jistě však poroste potřeba zdravotních
sester obecně, ale i nižšího a pomocného ošetřovatelského personálu. Odhady
hovoří o několika tisících ošetřovatelek. Míra zachování
hospodářsko-technického (provozního) personálu závisí na počtu subjektů, ve
kterých bude zachováno poskytování jakéhokoliv typu péče, resp. na počtu
zrušených zdravotnických zařízení.
Sociální souvislosti restrukturalizace nejsou ministerstvem dostatečně akcentovány.
Již v roce 1992 navrhl v souvislosti s potřebou restrukturalizace lůžek Odborový svaz
zdravotnictví a sociální péče sociální program pro pracovníky zdravotnictví. Jeho
součástí byl navržen projekt monitoringu nabídky lékařských a dalších
pracovních míst a poptávky po volných místech včetně míst pro absolvování praxe
v rámci postgraduální (předatestační) přípravy. Tento projekt by doplnil činnost
úřadů práce, které nejsou schopny řešit specifika problematiky zaměstnanosti
uvnitř jednotlivých profesí. Bohužel sociální program nebyl realizován.
Současně je třeba definovat postavení a podmínky práce rezidentů - absolventů
lékařských fakult usilujících o absolvování předatestační přípravy bez nároku
na odměnu z pracovně-právního vztahu. Ignorování tohoto aktuálního problému,
který se při uvolňování lékařů z práce stane ještě palčivějším, by vedlo k
zastavení budoucí prosté reprodukce lékařů v lůžkových zařízeních a tím k
ohrožení kontinuity kvalitního poskytování péče.
Je s podivem, že v době předpokládané vyšší poptávky po ošetřovatelském
personálu Ministerstvo zdravotnictví dává souhlas k redukci zdravotnických škol. Je
rovněž s podivem, že v době potřeby zvýšení kompetencí a odpovědnosti a
samostatnosti ošetřovatelského personálu, není ministerstvo schopno zformulovat
příslušné partie textu nové právní úpravy, která by nahradila stávající
podzákonné normy vydané v době zcela jiného pojetí uplatnění jednotlivých
profesí ve státním zdravotním systému.
Kroky týkající se práce s lidskými zdroji se musí stát neopomenutelnou součástí
změn zdravotnictví. Nebude-li tomu tak a nezohlední-li ministerstvo při další
přípravě restrukturalizace výše diskutované problémy, stane se jeho
restrukturalizační program pouze jedním z dalších administrativních opatření bez
naděje na úspěch. Z nezbytnosti se stane strašák. Zpočátku bude strašit zejména
zaměstnance zdravotnictví, ve svých důsledcích vnese pochybnosti do řad občanů a
přinese horké chvíle politikům. Zatímco jedny připraví o moc a pozice, druzí budou
nuceni v potu tváře potýkat se s neradostným odkazem svých předchůdců.
RNDr. Jiří Schlanger je předsedou
OS zdravotnictví a sociální péče |