Informační a komunikační technologie (ICT) se
podílí asi pěti procenty na tvorbě hrubého celosvětového produktu. Do roku 2000 se
tento podíl má zdvojnásobit. Výzvu Spojených států na budování informační
superdálnice pojala Evropská unie šíře - vytvořit Globální Informační
Společnost. Informační a komunikační systémy pronikly do všech oblastí života
dnešní společnosti. Stále rostoucí světový obchod s novými informačními
technologiemi, službami či aplikacemi vytváří jedno nebezpečí - technická
nekompatibilita může zákazníka uzavřít do oblasti specifických systémů a
postupně omezovat jeho potřeby. Jediným lékem proti tomuto nebezpečí je
standardizace, harmonizace a mezi-národní spolupráce. V únoru 1995 se v Bruselu
konala společná schůzka ministrů zemí G7 a Evropské unie, která projednala další
kroky ve vytváření Globální Informační Společnosti (GIS). Stanovila hlavní
oblasti mezinárodní spolupráce a definovala 11 globálních pilotních projektů, na
něž se zaměří společné úsilí. Pilotní projekt č.8 se zabývá informačními
aplikacemi ve zdravotnictví a obsahuje 6 celosvětových studií. Cílem jejich řešení
je ukázat výhody a přínosy telematiky (t.j. telekomunikace + informatika) pro
zdravotnictví. Podprojekt č. 6 má oficiální název „Mezinárodní harmonizace
použití datových karet ve zdravotní péči“ a jeho hlavními úkoly jsou vyřešit
problémy v oblastech mezinárodní karty pro urgentní medicínu, harmonizace definic
datových souborů pro administrativní použití a bezpečné identifikace zdravotního
profesionála. K těmto aktivitám se v rámci mezinárodní spolupráce připojila také
Česká republika svým pilotním projektem „Mácha“.
1. Elektronická karta ve zdravotnictví
Elektronická karta pacienta je nový fenomén v aplikaci informatiky a
komunikací ve zdravotnictví. Tato karta obsahuje počítačově čitelné údaje a
informace týkající se identifikace pacienta, jeho zdravotního stavu a poskytování
zdravotní péče a zdravotnických služeb. Zatímco vývoj výpočetní techniky vedl k
postupnému, kontinuálnímu zvyšování kvality v oblasti administrativních činností
a v léčebném procesu, elektronická karta mění tuto kvalitu skokem. Ačkoliv řadu
výhod pro použití ve zdravotnictví je nutno teprve prakticky ověřit (zejména v
klinické oblasti), přesto stávající pilotní projekty v Evropě již prokázaly, že
v oblasti administrativního využití elektronická karta :
- šetří náklady
- šetří čas zdravotnického personálu
- zvyšuje přesnost a spolehlivost dat
- zvyšuje využitelnost dat
- zvyšuje rychlost a dostupnost údajů
- snižuje míru zneužívání
- zlepšuje kontrolovatelnost
- usnadňuje přenos údajů mezi poskytovateli zdravotní péče uvnitř i přes hranice
států.
Evropské aplikace elektronické karty ve zdravotnictví zahrnují řadu oborů a
oblastí - diabetologie (DIABCARD), medicína urgentních stavů (CARDLINK), kardiologie
(Deficard), farmacie (A-Card), onkologie (Cancer Follow-up Card) a řadu dalších. Avšak
úsilí koordinačních aktivit se zaměřuje především na všeobecnou zdravotní kartu
(základní údaje o zdravotním stavu a údaje pro urgentní medicínu) - projekt
CARDLINK, Sesam-Vitale (Francie), BodyCare, QuasiNiere, VitalCard (Německo) a řada
dalších.Některé přínosy elekronické karty ve zdravotnictví lze přímo vyčíslit,
avšak řadu dalších lze kvantifikovat jen obtížně. Využitelnost pacientských karet
se zvyšuje jejich použitím v dalších, zdravotnictví příbuzných oblastech - např.
ve zdravotním pojištění či v sociálním zabezpečení.
2. Technické řešení
Technické řešení elektronické pacientské karty umožňuje použití
různých technologií - kartu s magnetickým páskem, s paměťovým či procesorovým
čipem, nebo kartu optickou (laserovou) či kombinovanou. V současné době je za
nejvýhodnější pro zdravotní kartu považována technologie čipové karty s
mikroprocesorem (smart card). (O přednostech a nevýhodách pojednáme později). Rok
1974, kdy si francouz Ronald Moreno nechal patentovat „elektronický objekt s
pamětí“ je považován za počátek éry čipové karty. V roce 1976 byla vyrobena
první čipová karta bez mikroprocesoru a v roce 1979 s procesorem. Od roku 1980 se karta
postupně vyvíjela, zvyšoval se počet aplikací a uživatelů. V odborném tisku se
uvádí, že 6 největších výrobců prodalo v roce 1996 asi 821 milionů čipových
karet. Takový počet karet a množství aplikací již nesouvisí s pouhým technickým
či technologickým řešením, ale nastoluje otázky práv občanů, ochrany osobnosti,
důvěrnosti a pod.
V evropských projektech zdravotní karty se jako paměťové médium
používá:
- paměťový čip (např. karta zdravotního pojištění v Německu),
- procesorový čip (např. pacientské karty v Německu, karta Sesam-Vitale ve Francii),
- kryptografický procesorový čip (diabetická karta v projektu DIABCARD),
- optický / laserový záznam (např. některé projekty v Německu, Holandsku - X-ray
Card).
Prakticky v žádném evropském projektu pacientské karty se nepoužívá karta s
magnetickým páskem. Nejen v Evropě, ale i v ostatním světě se u zdravotních
aplikací volí technologie off-line, kdy si oprávněná osoba (např. lékař) přečte
údaje o zdravotním stavu pacienta rovnou z elektronické karty a není nucena údaje
žádat (on-line) z centrálních registrů či databází pomocí telekomunikačních
linek. Jen v případě potřeby detailnějších informací si údaje vyžádá od
pracoviště (lékaře), které spravuje podrobnou zdravotnickou dokumentaci pacienta -
adresa a kontakt na toto pracoviště jsou zapsány na čipové kartě. Princip on-line
(magnetická karta) má kromě řady technických nevýhod (nejnižší úroveň
bezpečnosti zápisu v mg. pásku), také řadu problémů etických a právních
(správa, bezpečnost a řízení přístupu k datům v centrálních registrech
obsahujících citlivá data o občanech). Pro vysokou náročnost on-line systémů na
telekomunikace se odhaduje, že kolem roku 2005 bude také většina bankovních karet
nahrazena kartami čipovými. Avšak ani paměťový čip to nebude mít ve zdravotních
aplikacích jednoduché - z důvodu nízké bezpečnosti tohoto čipu (i když podstatně
vyšší než u mg. pásku) nedovoluje legislativa v řadě evropských zemí zapisovat na
něj citlivá data o zdravotním stavu (viz karta zdravotního pojištění v Německu).
3. Projekt „Mácha“ - zdravotní karta v ČR
První pokusy s čipovou kartou ve zdravotnictví ČR byly prováděny již v roce 1991.
Skupina odborníků pracovala na projektu využití této technologie v diabetologii,
úrazové medicíně a v hygienické službě. Realizace tohoto záměru však narážela
na řadu technicko-organizačních problémů, takže vlastně jen v hygienické službě
byla zkoušena praktická aplikace.
Avšak v dalších letech se objevovaly další, především komerční aktivity, které
nabízely lokální, izolované a nekoordinované aplikace. Vznikalo reálné nebezpečí
vytvoření řady menších či větších aplikací, které by používaly rozdílnou
technologii a datové struktury, čímž by se de facto eliminovala základní přednost
elektronické zdravotní karty - celoplošná použitelnost a čitelnost dat bez ohledu na
místo jejich vzniku (zápisu). V roce 1995 navrhlo MZ ČR společně s VZP a za podpory
některých dalších pojišťoven (zejména OZP zaměstnanců bank a pojišťoven) a
odborníků řešení, které by zajistilo nejen celostátní funkčnost a kompatibilitu,
ale bylo by také harmonizováno s obdobnými projekty v Evropské unii. Byl připraven
ideový záměr experimentálního projektu zdravotní čipové karty ve zdravotnictví a
ve zdravotním pojištění České republiky. Projekt je od roku 1996 realizován a
provozován za podpory programu EU Phare v Litoměřicích. Koordinaci prací na projektu
provádí MZ ČR a VZP ČR a podílejí se na ni experti společností IMA a APROKS. Na
jeho přípravě a realizaci se účastní OP VZP v Litoměřicích, Městská nemocnice,
někteří praktičtí a odborní lékaři města. Práva přístupu k datům zapsaným na
kartě jsou řízena tzv. profesionální kartou, kterou byli vybaveni všichni
spolupracující lékaři a oprávněni pracovníci zdravotní pojišťovny (OP VZP).
V současné době vlastní čipovou procesorovou kartu na 10 tisíc občanů města. Na
každou kartu byly před odesláním pojištěnci VZP zapsány identifikační a
administrativní údaje, převzaté z Centrálního registru pojištěnců. Držitel karty
si do čipu může nechat svým lékařem zapsat vybrané údaje o svém zdravotním
stavu. Kapacita čipu byla rozdělena do 4 oblastí:
- administrativní údaje občana/pojištěnce (např. jméno, příjmení, adresa, datum
narození)
- administrativní data zdravotní pojišťovny (název a adresa zdravotní pojišťovny,
datum platnosti, historie průběhu zdravotního pojištění)
- administrativní data pacienta (např. jméno a adresa ošetřujícího lékaře, adresa
nejbližšího příbuzného, osobní sdělení pacienta)
- vybrané údaje o zdravotním stavu (diagnóza,očkování proti tetanu, preskripce
léků a pod).
Avšak v experimentu „Mácha“ není datová struktura v současné době tím
nejdůležitějším prvkem. Hlavními cíli projektu jsou: ověřit některé možnosti
využití této technologie ve zdravotnictví a ve zdravotním pojištění, testovat
technické řešení, navrhnout organizaci projektu, zjistit akceptabilitu u občanů a
lékařů, posoudit potřeby harmonizace s řešeními v EU, požadavky na standardizaci a
pod. Zdravotní karta pojištěnce je definována jako multifunkční - úkolem
experimentu je nalézt, popsat a ověřit využití v různých oblastech zdravotnictví a
zdravotního pojištění. Od letošního roku byla zahájena spolupráce s ministerstvem
práce a sociálních věcí, která má za cíl nalézt možnosti využití této karty v
oblasti sociálního zabezpečení občanů (v první etapě bude ověřováno využití v
administraci státní sociální podpory). Karta sociálního zabezpečení je také
jednou z aktivit Evropské komise (projekt TESS).
V roce 1997 schválila Evropská komise projekt Phare na rozšíření experimentu a na
další prohloubení spolupráce s projekty EU. V rámci tohoto rozšíření se
předpokládá vydání čipové zdravotní karty dalším občanům Litoměřic, avšak
zejména vypracovat a ověřit možnosti jejího dalšího využití [např. v
lékárnách, na úřadech místní správy, v oblasti hygienické služby (např. záznam
všech provedených očkování), v sociální péči, ve zdravotnických zařízeních
apod.]. V rozšířeném experimentu však budou také řešeny další
technicko-organizační otázky. Bude vypracována bezpečnostní analýza projektu,
definovány nové datové struktury, testována další technická zařízení (např.
další typy čtecích zařízení včetně samoobslužného terminálu pro
občany/pacienty). Budou také analyzovány možnosti financování dalšího
rozšiřování projektu (vícezdrojové financování), problémy koexistence s jinými
aplikacemi (např. s bankovními kartami, identifikačními průkazy apod.). Řešení
těchto otázek by mělo potvrdit očekávání odborníků, že elektronická (čipová)
karta může přinést výhody občanům/pacientům, zdravotnickým pracovníkům i
managementu zdravotnických zařízení a že může být podpůrným technickým
nástrojem při realizaci systémových změn v českém zdravotnictví.
RNDr. Karel Neuwirt
je pracovníkem Ministerstva zdravotnictví ČR
a koordinátorem projektu „Mácha“ |