Informační společnost ve zdravotnictví a elektronické karty - I
Karel Neuwirt
marketing pro zdraví
Informační a komunikační technologie (ICT) se podílí asi pěti procenty na tvorbě hrubého celosvětového produktu. Do roku 2000 se tento podíl má zdvojnásobit. Výzvu Spojených států na budování informační superdálnice pojala Evropská unie šíře - vytvořit Globální Informační Společnost. Informační a komunikační systémy pronikly do všech oblastí života dnešní společnosti. Stále rostoucí světový obchod s novými informačními technologiemi, službami či aplikacemi vytváří jedno nebezpečí - technická nekompatibilita může zákazníka uzavřít do oblasti specifických systémů a postupně omezovat jeho potřeby. Jediným lékem proti tomuto nebezpečí je standardizace, harmonizace a mezi-národní spolupráce.

V únoru 1995 se v Bruselu konala společná schůzka ministrů zemí G7 a Evropské unie, která projednala další kroky ve vytváření Globální Informační Společnosti (GIS). Stanovila hlavní oblasti mezinárodní spolupráce a definovala 11 globálních pilotních projektů, na něž se zaměří společné úsilí. Pilotní projekt č.8 se zabývá informačními aplikacemi ve zdravotnictví a obsahuje 6 celosvětových studií. Cílem jejich řešení je ukázat výhody a přínosy telematiky (t.j. telekomunikace + informatika) pro zdravotnictví. Podprojekt č. 6 má oficiální název „Mezinárodní harmonizace použití datových karet ve zdravotní péči“ a jeho hlavními úkoly jsou vyřešit problémy v oblastech mezinárodní karty pro urgentní medicínu, harmonizace definic datových souborů pro administrativní použití a bezpečné identifikace zdravotního profesionála. K těmto aktivitám se v rámci mezinárodní spolupráce připojila také Česká republika svým pilotním projektem „Mácha“.

1. Elektronická karta ve zdravotnictví
Elektronická karta pacienta je nový fenomén v aplikaci informatiky a komunikací ve zdravotnictví. Tato karta obsahuje počítačově čitelné údaje a informace týkající se identifikace pacienta, jeho zdravotního stavu a poskytování zdravotní péče a zdravotnických služeb. Zatímco vývoj výpočetní techniky vedl k postupnému, kontinuálnímu zvyšování kvality v oblasti administrativních činností a v léčebném procesu, elektronická karta mění tuto kvalitu skokem. Ačkoliv řadu výhod pro použití ve zdravotnictví je nutno teprve prakticky ověřit (zejména v klinické oblasti), přesto stávající pilotní projekty v Evropě již prokázaly, že v oblasti administrativního využití elektronická karta :

  • šetří náklady
  • šetří čas zdravotnického personálu
  • zvyšuje přesnost a spolehlivost dat
  • zvyšuje využitelnost dat
  • zvyšuje rychlost a dostupnost údajů
  • snižuje míru zneužívání
  • zlepšuje kontrolovatelnost
  • usnadňuje přenos údajů mezi poskytovateli zdravotní péče uvnitř i přes hranice států.

Evropské aplikace elektronické karty ve zdravotnictví zahrnují řadu oborů a oblastí - diabetologie (DIABCARD), medicína urgentních stavů (CARDLINK), kardiologie (Deficard), farmacie (A-Card), onkologie (Cancer Follow-up Card) a řadu dalších. Avšak úsilí koordinačních aktivit se zaměřuje především na všeobecnou zdravotní kartu (základní údaje o zdravotním stavu a údaje pro urgentní medicínu) - projekt CARDLINK, Sesam-Vitale (Francie), BodyCare, QuasiNiere, VitalCard (Německo) a řada dalších.Některé přínosy elekronické karty ve zdravotnictví lze přímo vyčíslit, avšak řadu dalších lze kvantifikovat jen obtížně. Využitelnost pacientských karet se zvyšuje jejich použitím v dalších, zdravotnictví příbuzných oblastech - např. ve zdravotním pojištění či v sociálním zabezpečení.

2. Technické řešení
Technické řešení elektronické pacientské karty umožňuje použití různých technologií - kartu s magnetickým páskem, s paměťovým či procesorovým čipem, nebo kartu optickou (laserovou) či kombinovanou. V současné době je za nejvýhodnější pro zdravotní kartu považována technologie čipové karty s mikroprocesorem (smart card). (O přednostech a nevýhodách pojednáme později). Rok 1974, kdy si francouz Ronald Moreno nechal patentovat „elektronický objekt s pamětí“ je považován za počátek éry čipové karty. V roce 1976 byla vyrobena první čipová karta bez mikroprocesoru a v roce 1979 s procesorem. Od roku 1980 se karta postupně vyvíjela, zvyšoval se počet aplikací a uživatelů. V odborném tisku se uvádí, že 6 největších výrobců prodalo v roce 1996 asi 821 milionů čipových karet. Takový počet karet a množství aplikací již nesouvisí s pouhým technickým či technologickým řešením, ale nastoluje otázky práv občanů, ochrany osobnosti, důvěrnosti a pod.

V evropských projektech zdravotní karty se jako paměťové médium používá:

  • paměťový čip (např. karta zdravotního pojištění v Německu),
  • procesorový čip (např. pacientské karty v Německu, karta Sesam-Vitale ve Francii),
  • kryptografický procesorový čip (diabetická karta v projektu DIABCARD),
  • optický / laserový záznam (např. některé projekty v Německu, Holandsku - X-ray Card).

Prakticky v žádném evropském projektu pacientské karty se nepoužívá karta s magnetickým páskem. Nejen v Evropě, ale i v ostatním světě se u zdravotních aplikací volí technologie off-line, kdy si oprávněná osoba (např. lékař) přečte údaje o zdravotním stavu pacienta rovnou z elektronické karty a není nucena údaje žádat (on-line) z centrálních registrů či databází pomocí telekomunikačních linek. Jen v případě potřeby detailnějších informací si údaje vyžádá od pracoviště (lékaře), které spravuje podrobnou zdravotnickou dokumentaci pacienta - adresa a kontakt na toto pracoviště jsou zapsány na čipové kartě. Princip on-line (magnetická karta) má kromě řady technických nevýhod (nejnižší úroveň bezpečnosti zápisu v mg. pásku), také řadu problémů etických a právních (správa, bezpečnost a řízení přístupu k datům v centrálních registrech obsahujících citlivá data o občanech). Pro vysokou náročnost on-line systémů na telekomunikace se odhaduje, že kolem roku 2005 bude také většina bankovních karet nahrazena kartami čipovými. Avšak ani paměťový čip to nebude mít ve zdravotních aplikacích jednoduché - z důvodu nízké bezpečnosti tohoto čipu (i když podstatně vyšší než u mg. pásku) nedovoluje legislativa v řadě evropských zemí zapisovat na něj citlivá data o zdravotním stavu (viz karta zdravotního pojištění v Německu).

3. Projekt „Mácha“ - zdravotní karta v ČR
První pokusy s čipovou kartou ve zdravotnictví ČR byly prováděny již v roce 1991. Skupina odborníků pracovala na projektu využití této technologie v diabetologii, úrazové medicíně a v hygienické službě. Realizace tohoto záměru však narážela na řadu technicko-organizačních problémů, takže vlastně jen v hygienické službě byla zkoušena praktická aplikace.
Avšak v dalších letech se objevovaly další, především komerční aktivity, které nabízely lokální, izolované a nekoordinované aplikace. Vznikalo reálné nebezpečí vytvoření řady menších či větších aplikací, které by používaly rozdílnou technologii a datové struktury, čímž by se de facto eliminovala základní přednost elektronické zdravotní karty - celoplošná použitelnost a čitelnost dat bez ohledu na místo jejich vzniku (zápisu). V roce 1995 navrhlo MZ ČR společně s VZP a za podpory některých dalších pojišťoven (zejména OZP zaměstnanců bank a pojišťoven) a odborníků řešení, které by zajistilo nejen celostátní funkčnost a kompatibilitu, ale bylo by také harmonizováno s obdobnými projekty v Evropské unii. Byl připraven ideový záměr experimentálního projektu zdravotní čipové karty ve zdravotnictví a ve zdravotním pojištění České republiky. Projekt je od roku 1996 realizován a provozován za podpory programu EU Phare v Litoměřicích. Koordinaci prací na projektu provádí MZ ČR a VZP ČR a podílejí se na ni experti společností IMA a APROKS. Na jeho přípravě a realizaci se účastní OP VZP v Litoměřicích, Městská nemocnice, někteří praktičtí a odborní lékaři města. Práva přístupu k datům zapsaným na kartě jsou řízena tzv. profesionální kartou, kterou byli vybaveni všichni spolupracující lékaři a oprávněni pracovníci zdravotní pojišťovny (OP VZP).
V současné době vlastní čipovou procesorovou kartu na 10 tisíc občanů města. Na každou kartu byly před odesláním pojištěnci VZP zapsány identifikační a administrativní údaje, převzaté z Centrálního registru pojištěnců. Držitel karty si do čipu může nechat svým lékařem zapsat vybrané údaje o svém zdravotním stavu. Kapacita čipu byla rozdělena do 4 oblastí:

  • administrativní údaje občana/pojištěnce (např. jméno, příjmení, adresa, datum narození)
  • administrativní data zdravotní pojišťovny (název a adresa zdravotní pojišťovny, datum platnosti, historie průběhu zdravotního pojištění)
  • administrativní data pacienta (např. jméno a adresa ošetřujícího lékaře, adresa nejbližšího příbuzného, osobní sdělení pacienta)
  • vybrané údaje o zdravotním stavu (diagnóza,očkování proti tetanu, preskripce léků a pod).

Avšak v experimentu „Mácha“ není datová struktura v současné době tím nejdůležitějším prvkem. Hlavními cíli projektu jsou: ověřit některé možnosti využití této technologie ve zdravotnictví a ve zdravotním pojištění, testovat technické řešení, navrhnout organizaci projektu, zjistit akceptabilitu u občanů a lékařů, posoudit potřeby harmonizace s řešeními v EU, požadavky na standardizaci a pod. Zdravotní karta pojištěnce je definována jako multifunkční - úkolem experimentu je nalézt, popsat a ověřit využití v různých oblastech zdravotnictví a zdravotního pojištění. Od letošního roku byla zahájena spolupráce s ministerstvem práce a sociálních věcí, která má za cíl nalézt možnosti využití této karty v oblasti sociálního zabezpečení občanů (v první etapě bude ověřováno využití v administraci státní sociální podpory). Karta sociálního zabezpečení je také jednou z aktivit Evropské komise (projekt TESS).
V roce 1997 schválila Evropská komise projekt Phare na rozšíření experimentu a na další prohloubení spolupráce s projekty EU. V rámci tohoto rozšíření se předpokládá vydání čipové zdravotní karty dalším občanům Litoměřic, avšak zejména vypracovat a ověřit možnosti jejího dalšího využití [např. v lékárnách, na úřadech místní správy, v oblasti hygienické služby (např. záznam všech provedených očkování), v sociální péči, ve zdravotnických zařízeních apod.]. V rozšířeném experimentu však budou také řešeny další technicko-organizační otázky. Bude vypracována bezpečnostní analýza projektu, definovány nové datové struktury, testována další technická zařízení (např. další typy čtecích zařízení včetně samoobslužného terminálu pro občany/pacienty). Budou také analyzovány možnosti financování dalšího rozšiřování projektu (vícezdrojové financování), problémy koexistence s jinými aplikacemi (např. s bankovními kartami, identifikačními průkazy apod.). Řešení těchto otázek by mělo potvrdit očekávání odborníků, že elektronická (čipová) karta může přinést výhody občanům/pacientům, zdravotnickým pracovníkům i managementu zdravotnických zařízení a že může být podpůrným technickým nástrojem při realizaci systémových změn v českém zdravotnictví.

RNDr. Karel Neuwirt
je pracovníkem Ministerstva zdravotnictví ČR
a koordinátorem projektu „Mácha“

zpět na předchozí stránku


redakce MPZ

Č&Č

webmaster BFS