Protože se v poslední době často cituje z
Listiny práv a svobod, uvádíme pro připomenutí přesné znění článků 31. a 41.
Čl. 31. Každý má právo na ochranu zdraví. Občané mají na základě veřejného
pojištění právo na bezplatnou zdravotní péči a na zdravotní pomůcky za podmínek,
které stanoví zákon.
Čl. 41. (1) Práv uvedených v čl. 26., čl. 27. odst. 4., čl. 28. až 31., čl. 32.
odst. 1. a 3., čl. 33. a 35. Listiny je možno se domáhat pouze v mezích zákonů,
které tato ustanovení provádějí. (redakce) |
Termín zneužívání zdravotních služeb - prý o 30 procent - je opakovaně
užíván v hantýrce vládních činitelů. V poslední době speciálně jako argument
pro zvýšení finanční spoluúčasti pacientů. Používají ho ovšem převážně
laici - premiér, ministr Stráský, bývalý náměstek ministra zdravotnictví A.
Dvouletý - kteří nemají žádné medicínské vědomosti, žádné praktické
zkušenosti s nemocnými lidmi, žádné znalosti o mentalitě pacientů. Pojem
zneužívání také nijak nevymezili a nekonkretizovali. Jestliže své tvrzeni dedukuji
ze skutečnosti o vysokém „konsumu“ poskytovaných služeb, snad vyšším než v
jiných evropských státech, pak jde o simplifikaci problematiky, bez analýzy
významných i rozhodujících faktorů demografických, hygienických, bez porovnání
morbidity, také však bez respektu ke skutečnostem psychologickým i k tradici české
medicíny. Ovšem z povrchní „dojmologie" vyvozovat argumenty pro zdravotní
politiku a speciálně záměr na finanční regulaci zdravotních služeb stoprocentním
zvýšením spoluúčasti, je víc než troufalé. Pracuji ve zdravotnictví bezmála
šedesát let. Pokusy o zneužiti zdravotnictví znám jen ze strany podvodníků -
simulantů. Ty však jakkoli vysoká finanční spoluúčast neodradí, protože jejich
zájem je mířen na podstatně lukrativnější, medicínsky neoprávněný cíl -
dlouhodobá neschopnost, invalidní důchod, uznání pracovního úrazu, uznání choroby
z povolání apod. Jediným regulátorem v těchto případech může být lékař,
lékařská obec opírající se o odbornost, etiku a společenskou odpovědnost.
Každá jiná „regulace" vnáší do zdravotnictví cizorodý organizační prvek s
řadou závažných důsledků a s minimálním ekonomickým efektem.
Podle bývalého náměstka ministerstva zdravotnictví Dvouletého (Právo 16. srpna
1997) "dokáže člověk v řadě případů povahu choroby posoudit sám.“ Toto
tvrzeni jen dokazuje namyšlenou ignoranci vládního činitele a je v naprostém rozporu
s pravdou. Každý zkušenější lékař ví, kolik pacientů se zachránilo tím, že
přišli do ordinace s „banální“, „bezvýznamnou“ obtíží. Rozsah článku
bohužel nedovoluje podrobnější konkrétní ilustraci. Uvedu jen dva příklady.
Právník „jen tak pro jistotu" přišel s tím, že ho brní levá noha, „že to
zřejmě nic není“. Byl v poslední hodině operován pro arterosklerotickou stenózu
krkavice. Hrozila bezprostřední úplná obliterace s následnou rozsáhlou
encefalomalacií. Desítky pacientů si stěžovaly, že mají v poslední době časté
„migrény”. Byli úspěšně odoperováni pro nezhoubný nitrolební nádor. Stovky
analogických případů by mohli uvést představitelé různých lékařských oborů,
speciálně onkologové. To je tedy jedna kategorie možných zneuživatelů.
Druhou, kterou mohou mít naši regulátoři na mysli, jsou afektivně labilní
spoluobčané - neurotici, psychosomatici. Úzkostní, ev. hypochondričtí, přitom
bázliví i šetřiví. Těm má být znesnadněn přistup k lékaři, který jim svou
odborností je oporou, vrací jim klid a duševní rovnováhu? Či snad opuštění,
depresivní jedinci, kteří u lékaře hledají pochopení, empatii, několik
útěšných vět, ev. předpis vhodného psychofarmaka? Nebo snad staří občané s
jejich multimorbiditou a řadou „nicotných", pro ně však velmi tíživých
zdravotních obtíží? Uvědomili si naši regulátoři, jakým psychickým utrpením je
pro starého, sociálně slabého občana, je-li postaven před dilema potřeby
lékařské konzultace a významného finančního vydání? Analogické dilema by ovšem
vznikalo i u sociálně slabších rodin při zatížení zdravotní péče o děti. V
rozporu s evropskými soustavami zdravotního pojištění, jež má sociální klauzuli
vyjímající finanční spoluúčast u osob s nízkými příjmy, nebo osob, u nichž by
byla finanční spoluúčast na závadu, připravuje naše ministerstvo zdravotnictví
zvýšení spoluúčasti o sto procent bez výjimek. Navrhované snížení zdravotního
pojištění je klasickým příkladem negace principu občanské solidarity - nástroje
občanské equity (rovnosti) poskytování zdravotních služeb. Úleva půl procenta
významná jen pro občany s vysokými příjmy, má být kompenzována zvýšením
finančního tlaku na sociálně nejslabší - děti a staré lidi. Rozpor s ústavním
zákonem zajištěnou bezplatnou zdravotní péčí a aktuálními záměry vlády se
snaží vládní činitelé sofisticky obejít poukazem na článek 41. Listiny práv a
svobod, který říká, že meze bezplatné péče stanoví zákon. Tato formulace však
nemůže přece popřít článek 31. Listiny. Vylučuje jediné určité medicínské
úkony, které nejsou léčebnou péčí i když je provádí lékař. To však nemá se
stoprocentním zvýšením finanční spoluúčasti žádnou logickou souvislost. Ano,
peněz je ve zdravotnictví málo při současné dezorganizaci, při úniku finančních
prostředků do černých děr privátních zařízení, vysokých nájmů ordinací,
vysokých úroků za neracionální nákup nesmírně drahé moderní techniky. Je přímo
paradoxem, jestliže vedoucí představitel ministerstva zdravotnictví prohlásil, že
„zdraví není žádný veřejný statek, ale individuální záležitost každého z
nás ..." (Právo 16. srpna 1997). Je triviální pravdou, že zdraví je věci
individuálního zájmu. Je však současně i nesmírně významným veřejným statkem.
Kolektivní zdraví je vysokou společenskou hodnotou, péče o něj pak jedním ze
základních předpokladů produktivního způsobu života občanů a tím prosperity
státu - i důležitým společenským stabilizátorem, nástrojem občanské rovnosti a
sociálního míru demokratického státu. Proto všechny evropské demokracie s
nesmírnou starostlivostí a vědeckou přesností utvářejí zdravotnické sektory jako
integrující veřejnoprávní instituce.
Prof. MUDr. Zdeněk Macek, CSc., neurolog |